Na een dading van enkele buurtbewoners moest de Sinksenfoor uitwijken naar Spoor Oost.© BELGA

Niet eerste keer dat stad Antwerpen miljoenenbedrag moet betalen na conflict met aannemer: ook bij deze projecten was dat zo

Antwerpen -

De stad Antwerpen moet 5,3 miljoen euro extra opleggen voor de renovatie en restauratie van het Steen. Dat is vastgelegd in een dading met de aannemer en het architectenbureau. Het is niet de eerste maal dat de stad een stevige som moet opleggen na een conflict met een aannemer. Een overzicht van enkele eerdere dadingen.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Renovatie Het Steen kost stad Antwerpen 5,3 miljoen euro extra door schadeclaim na verstoorde planning en uitgelopen termijnen

Noorderleien: 20 miljoen euro

Werf van de autotunnels onder de Leien.© Kioni Papadopoulos

De stad Antwerpen moest samen met Vlaanderen en De Lijn 50 miljoen euro extra betalen aan de aannemer van de werken op en rond de Antwerpse Leien. Voor Antwerpen kwam dat neer op 20 miljoen euro. De dading kwam er na een conflict met de uitvoerder Tramcontractors.

Het ging om het project Brabo 2: de heraanleg van de Noorderleien, het Operaplein met ondergrondse autotunnels en parking en de nieuwe tramverbinding naar de Havanasite en het Eilandje. De betrokkenen bij deze werken verweten elkaar de afspraken niet te zijn nagekomen. Daardoor liepen de werken vertragingen op. Tramcontractors zou 120 tot 150 miljoen euro hebben geëist.

Uiteindelijk werd in 2020 een dading gesloten tussen de betrokkenen. De oorspronkelijk geraamde kostprijs voor Brabo 2 was 226 miljoen euro.

 

Parking: 6,8 miljoen euro

De aanleg van de parking aan de Gedempte Zuiderdokken werd 18 maanden stilgelegd.© Walter Saenen

De stad Antwerpen betaalde in 2019 een dading van bijna 7 miljoen euro aan de bouwheer Q-Park en Van Laere van de parking onder de voormalige Gedempte Zuiderdokken. De oorzaak van het conflict was een procedure van enkele buurtbewoners bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Zij vreesden voor verkeersoverlast en milieuhinder door de parking. De vergunning voor de parking werd geschorst en de werken kwamen meer dan 18 maanden stil te liggen.

Uiteindelijk werden de werken hervat na een dading. Aannemer Van Laere ontving 6,5 miljoen euro. Als de werken ooit weer zouden worden stilgelegd, kunnen de bedrijven 400.000 euro extra krijgen. De bewoners kregen met de dading de garantie dat de parking wordt uitgerust met een luchtzuiveringsinstallatie.

Het conflict was pijnlijk omdat normaal de aanleg van de parking de stad Antwerpen niets zou kosten omdat de investering volledig zou gedragen worden door Q-Park.

 

Mexico Natie: 1,1 miljoen euro

© Bert Hulselmans

Na een juridische strijd van zeven jaar betaalden het Havenbedrijf, de stad Antwerpen en de Vlaamse Waterwegen 5,3 miljoen euro aan goederenbehandelaar Mexico Natie. Daarvan kwam 1,1 miljoen euro van de stad Antwerpen.

Het conflict draaide om de locatie van het bedrijf. Mexico Natie was gevestigd aan de D’Herbouvillekaai aan de Kennedytunnel. Alleen bleek dat de kaaien instabiel waren en het bedrijf in 2012 te horen kreeg dat het moest verhuizen. Mexico Natie dagvaardde eind 2013 de stad en het Havenbedrijf met een claim van 30 miljoen euro voor geleden schade en gederfde winst. Er volgde een juridische strijd van zeven jaar. Die werd bijgelegd via een dading.

 

Sinksenfoor: 45.000 euro

Na een dading van enkele buurtbewoners moest de Sinksenfoor uitwijken naar Spoor Oost.© BELGA

De dading met zes buurtbewoners over de Sinksenfoor en de voormalige Gedempte Zuiderdokken gaat niet over een immens bedrag, maar deed wel heel wat stof opwaaien in 2013. Buurtbewoners wensten de Sinksenfoor weg van de Gedempte Zuiderdokken en legden voorwaarden op over welke activiteiten op het plein nog zouden kunnen plaatsvinden. Er dreigde een lange juridische strijd.

De stad Antwerpen sloot een dading met deze buurtbewoners. Zo kregen de zes klagers 45.000 euro als rechtsplegingsvergoeding. In de dading werd ook overeengekomen dat de Sinksenfoor in 2015 niet meer zou plaatsvinden op de Gedempte Zuiderdokken. De foor verhuisde daarop naar Spoor Oost.

Deze dading werd aangevochten bij de gouverneur, maar die concludeerde dat alles wettelijk was verlopen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners