Treinbegeleider Maxime over agressie: "Een kerel spuwde rakelings langs mijn hoofd, lachte en zei doodleuk dat het een vogel was"

"Een geval van agressie neem je altijd mee naar huis. En doet je twijfelen aan je job", vertelt Maxime Beullens aan reporter Margaux van de regio in "Goeiemorgen Morgen!" op Radio2. Hij doet zijn verhaal naar aanleiding van de campagne waarmee de NMBS agressie tegenover treinbegeleiders wil aankaarten. 

Margaux Bogaert is Margaux van de regio. Ze gaat elke ochtend op pad voor "Goeiemorgen Morgen!" op Radio2, op zoek naar verhalen uit jouw streek. Heb jij groot of klein nieuws voor Margaux? Laat het ons weten!

Maxime Beullens is vijf jaar aan de slag bij de NMBS. In zijn job als treinbegeleider kwam hij al meermaals in contact met agressieve reizigers. "Gelukkig nog geen extreem geweld, maar ik word wel regelmatig lastiggevallen. Het gaat van verwijten tot regelrechte intimidatie. Soms voel je echt dat reizigers willen provoceren."

Spuwen en duwen

Maxime is één van de weinige treinbegeleiders die openlijk praat over het probleem van agressie. Hij werkt mee aan de campagne van de NMBS omdat hij aandacht wil vragen voor het probleem.

"Ik ben al geduwd geweest, omdat ik iemand met een tweede klasse biljet in eerste klasse terechtwees. Nog niet zo lang geleden spuwde er iemand langs mijn hoofd, terwijl ik de trap nam. Hij lachte en zei dat het een vogel was."

Je begint aan jezelf te twijfelen. Doe ik mijn job wel goed?

Er valt geen type te plakken op een agressieve reiziger. "Ze komen in alle maten, kleuren en leeftijden. Het zit vaak in een klein hoekje", zegt Maxime. "Bij vertragingen of wanneer je vraagt naar een geldig vervoersbewijs, kan het snel omslaan. Soms is er zelfs geen aanleiding."

Machteloosheid en twijfel

Dat brengt een groot gevoel van machteloosheid met zich mee. "Je begrijpt niet altijd vanwaar het komt en begint jezelf in vraag te stellen. Doe ik mijn job wel goed? Heb ik iets misdaan? Die waarom-vraag neem je mee naar huis. Het laat je niet los."

Maxime heeft al gedacht aan stoppen met zijn job. "Al zet je die situaties snel aan de kant. Je praat erover met collega's en je kan het een plaats geven. Uiteraard heb ik het merendeel van de tijd leuke contacten met de reiziger. Maar het zijn de minder leuke ervaringen die langer blijven hangen."

Een lief woord doet wonderen

Intussen leidt Maxime toekomstige treinbegeleiders op. "Ik geef hen vooral de tip om alert te zijn. Voor de veiligheid en voor het gedrag van reizigers. Soms kan je op voorhand al signalen opvangen en kan je op tijd reageren. Ofwel door jezelf te verwijderen uit de vergelijking of door Securail te verwittigen."'

Als je als reiziger getuige bent van agressie, houd je je volgens Maxime best afzijdig. "Als je merkt dat het uit de hand loopt, bel dan naar het gratis Securail-noodnummer 0800 30 230. Achteraf is een steunend woord wél welkom natuurlijk", zegt Maxime. "Dat doet zelfs deugd. Een glimlach of een lief woord doet wonderen."

Meest gelezen