NMBS zet in op ticketcontrole nog voor het opstappen

Treinreizigers zullen vaker hun ticket moeten tonen nog voor ze op de trein stappen. De spoorwegmaatschappij NMBS wil zo discussies tussen de reizigers en de treinbegeleiders aan boord van de trein vermijden, omdat die de belangrijkste oorzaak zijn van agressie tegen het treinpersoneel. Agenten van Securail, de veiligheidsdienst van NMBS, controleren vandaag in het station Brussel-Zuid.

De veiligheidsagenten stellen zich voor zo'n controle op aan de toegangen van het perron of op het perron zelf, om vervolgens de vervoersbewijzen van alle reizigers te controleren. Wie geen ticket kan tonen, mag de trein niet op en moet eerst een ticket kopen.

BEKIJK - Agenten van Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS, zullen elke dag tientallen willekeurige ticketcontroles houden in de stations:

Videospeler inladen...

Preventieve controles

De preventieve controles door Securail-veiligheidsagenten werden vorig jaar opgestart, en ze lijken te lonen. "Gemiddeld heeft bij die controles ongeveer 4 procent van de reizigers geen ticket, maar er zijn pieken tot 40 procent", aldus Hendrik Vanderkimpen, het hoofd veiligheid van de NMBS. 

De controles worden nu opgedreven. "Securail organiseert voortaan elke dag willekeurig ticketcontroles in de stations. Die kunnen plaatsvinden op eender welk moment, in eender welk station." In de eerste twee maanden van het jaar vonden zowat 3.500 controleacties plaats, goed voor zowat 200.000 gecontroleerde reizigers, aldus Vanderkimpen.

Discussies vermijden

Het doel van de controleacties is niet alleen om reizigers het signaal te geven dat ze een ticket moeten kopen voor ze op de trein stappen, maar ook om discussies over vervoersbewijzen buiten de trein te houden. Want van de 1.900 gevallen van agressie tegenover NMBS-personeel die vorig jaar gemeld werden, had zowat de helft te maken met dergelijke discussies. De spoorwegmaatschappij lanceerde onlangs nog een nieuwe campagne tegen agressie op trein- en stationspersoneel.

Meest gelezen