“Klokkenluidersregeling zadelt een groot deel van de ondernemingen op met extra kosten”

Ondernemingen met minstens 250 werknemers moeten sinds 15 februari een intern meldkanaal voor klokkenluiders opzetten. Die wetgeving is er zeer snel gekomen, waardoor talloze ondernemingen plotsklaps met extra kosten worden opgezadeld. “We hadden een pleidooi gehouden voor meer iets meer tijd”, merkt Arie Van Hoe, het hoofd van de juridische dienst van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), op tegenover Business AM.


Beluister hier het volledige gesprek met Arie Van Hoe.


De details: De verplichting voor bedrijven met minstens 250 werknemers om een meldkanaal voor klokkenluiders op te richten gaat gepaard met zowel directe als indirecte kosten.

  • “De directe kosten hebben betrekking op alles wat met het opzetten van een intern kanaal te maken heeft”, verduidelijkt Van Hoe tegenover The Morning Drive van Business AM. “De wetgever heeft de diverse vereisten opgesteld waaraan zo’n kanaal moet voldoen. Tegelijk worden er sancties aan gekoppeld voor wie die regels niet respecteert. Dus het is zeer belangrijk dat zo’n systeem op een correcte manier wordt opgezet.”
  • “Alles wat te maken heeft met de opvolging van het meldkanaal zijn indirecte kosten”, vervolgt hij. “Denk bijvoorbeeld aan het opvolgen van de meldingen en daar gevolg aan geven.”
  • Het hoofd van de juridische dienst voegt eraan toe dat verschillende ondernemingen al dergelijke instrumenten hadden ingevoerd. “Het zijn vooral de bedrijven die nog niet zulke systemen in huis hadden, die nu plots te maken krijgen met extra kosten.”

Snelle invoering: Volgens Van Hoe is die invoering van die nieuwe wet er zeer snel gekomen. “We hadden een pleidooi gehouden voor meer iets meer tijd”, klinkt het.

  • Hij merkt wel op dat de Europese verplichting er al enige tijd was. “De Belgische wetgever heeft de tijd genomen om dat om te zetten in het Belgische recht en dan is het inderdaad snel gegaan. In december (2022) was er de stemming, gevolgd door de inwerkingtreding van de nieuwe wet op 15 februari”, aldus Van Hoe.
  • “Dit is overigens het eerste luik”, gaat hij verder. “In december moeten ook ondernemingen met minstens 50 werknemers zo’n meldkanaal oprichten.”

Positief punt: Ondanks de extra kosten voor een onderneming kan de nieuwe wetgeving volgens de juridische specialist positieve gevolgen hebben voor de bedrijven. “Het belangrijkste voordeel is dat het meldkanaal een instrument kan zijn om het vertrouwen binnen de organisatie te behouden of zelfs te vergroten”, besluit hij.

(fjc)

Meer