Brussels Airlines maakt nog steeds verlies, maar verwacht komende jaren beterschap

De Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines is er niet in geslaagd om in 2022 winst te maken. Het bedrijf eindigde vorig jaar ruim 74 miljoen euro in het rood. Dat is al fors minder verlies dan tijdens de coronacrisis, en Brussels Airlines is ook optimistisch dat er dit jaar wél winst gemaakt zal worden. Moederbedrijf Lufthansa Groep is wel heel erg winstgevend, daar werd anderhalf miljard euro winst in de boeken geschreven.

In 2022 hebben 6,8 miljoen passagiers gereisd met Brussels Airlines. Dat is uiteraard fors meer dan in 2021, een jaar dat nog hard geplaagd werd door corona, maar toch nog steeds fors minder dan in het precoronajaar 2019: toen stapten meer dan 10 miljoen mensen in een vliegtuig van Brussels Airlines.

Brussels Airlines maakte vorig jaar 74.1 miljoen euro verlies. In 2021 verloor het bedrijf nog 178 miljoen euro, dus daar tegenover is 2022 al een forse verbetering. "We moeten eerlijk zijn: 74 miljoen euro verlies is niet goed. Maar de tweede helft van 2022 was wél winstgevend, ik heb er vertrouwen in dat we dit jaar winst zullen maken", zegt financieel directeur Nina Öwerdieck.

Het derde kwartaal van dit jaar -de maanden juli, augustus en september- was zelfs het meest winstgevende kwartaal van Brussels Airlines ooit. De sterkhouder van Brussels Airlines blijft Afrika. 

Minder winstgevend dan andere luchtvaartmaatschappijen

Als redenen waarom Brussels Airlines vorig jaar geen winst gemaakt heeft, verwijst het bedrijf onder meer naar de omikrongolf van het coronavirus. Maar het bedrijf werd ook geteisterd door enkele stakingen en er is de torenhoge inflatie.

Toch zijn er heel wat andere luchtvaartmaatschappijen die vorig jaar wel winst hebben gemaakt. Zij hadden ook last van omikron en inflatie, maar toch konden zij dat blijkbaar beter doorstaan. Zelfs concurrent KLM kon het afgelopen jaar winst maken, ondanks de problemen op Schiphol. Ook lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair hebben corona ondertussen helemaal verwerkt.

"Je mag Brussels Airlines niet zomaar met andere maatschappijen vergelijken", zegt Nina Öwerdieck daarover. "Onze sterkhouder is ons Afrikaanse netwerk, dat is het afgelopen jaar stabiel gebleven. Andere maatschappijen konden veel winst maken dankzij hun vluchten naar Noord-Amerika, die vorig jaar enorm in trek waren. Dat netwerk hebben wij niet."

Ik heb er vertrouwen in: dit jaar zijn er geen stakingen bij Brussels Airlines.

Nina Öwerdieck, financieel directeur Brussels Airlines

Afgelopen jaar kwam Brussels Airlines ook in het nieuws met een grote staking. De directie van Brussels Airlines heeft er vertrouwen in dat dat dit jaar niet zal gebeuren. 

"We hebben recent een akkoord bereikt met de piloten, zegt Öwerdieck. "En de onderhandelingen met onder meer het cabinepersoneel en het technisch personeel lopen constructief. Ik heb er vertrouwen in dat we de komende weken nog akkoorden gaan sluiten en dat er dit jaar geen stakingen zullen zijn bij Brussels Airlines."

Meest gelezen