Mag een motorrijder ‘voordringen’ bij een verkeerslicht? “Er zijn bepaalde voorwaarden”
In Nederland kan je een boete krijgen als je als motard auto's voorsteekt aan een verkeerslicht. Maar hoe zit dat op onze wegen? We vroegen het aan Stef Willems van verkeersinstituut VIAS.
Een discussie tussen een motard en een politieagent in Nederland eindigde recent voor de rechtbank. De motorrijder had zich aan een rood verkeerslicht tussen de rijen met stilstaand verkeer gewurmd, om zo vooraan te gaan staan. Hij deed dat via de ruimte links van de rij die stond te wachten om rechtdoor te gaan. Zo reed hij dus over de voorsorteerstrook voor verkeer dat naar links wil afslaan. Een politieagent zag het manoeuvre en slingerde de motard op de bon, met als reden dat de motorrijder ‘op een kruispunt niet de richting volgde die de voorsorteerstrook aangeeft’.
De verongelijkte motorrijder weigerde de boete te betalen en stapte naar de rechter. Daar gaf de motard aan dat hij de ruimte had benut uit veiligheidsoverwegingen, ‘om niet in de rug gereden te worden door onoplettende bestuurders’. De rechter gaf de man echter ongelijk en stelde dat je op de Nederlandse snelwegen met de motor enkel langzaam tussen een file door mag rijden.
Filefilteren
“De situatie in ons land is anders dan in Nederland. ‘Filefilteren’ is hier namelijk toegestaan op alle wegen en niet enkel op autosnelwegen zoals in Nederland. Zolang je als motorrijder niemand hindert of in gevaar brengt, mag het dus. Al mag inhalen over een volle witte lijn natuurlijk nooit”, weet Stef Willems, woordvoerder van verkeersinstituut VIAS. Hij verwijst daarbij naar artikel 16.2 bis van de wegcode, over de regels voor motorfietsers die tussen de rijstroken rijden. Daarin staat: ‘Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5° (aan een oversteekplaats, nvdr.).’
Ook aan een verkeerslicht en via de voorsorteerstroken mag de motorfietser zich dus tussen de rijstroken in begeven, weliswaar onder bepaalde voorwaarden uit de wegcode. “In zo’n geval mag je als motorfietser niet sneller rijden dan 50 kilometer per uur en mag het snelheidsverschil tussen jou en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 kilometer per uur bedragen. Op autosnelwegen en autowegen moet je daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden”, verduidelijkt Willems nog.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Independer
Met de smartphone achter het stuur? Dit is de reactie van je verzekering bij een schadegeval
We weten het allemaal: op gsm-gebruik achter het stuur staan almaar hogere boetes. Toch blijven veel Belgen volharden in de boosheid. Maar wat is het effect van gsm-gebruik op je autoverzekering? Independer.be licht het toe. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
-
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band