Shopic, een Israëlische toepassing die van iedere normale winkelkar een smart cart kan maken.© RR

Winkelen wordt steeds digitaler en dagje shoppen moet een belevenisreis zijn

Hasselt -

Een slimme winkelkar die weet wanneer je dure producten probeert te verstoppen in andere verpakkingen, een supermarktrobot die non-stop verse broodjes bakt of een pashokje met je favoriete muziek. Het is maar een losse greep uit de nieuwigheden op ’s werelds grootste retailbeurs EuroShop.

Roel Damiaans

Meer dan 1.800 bedrijven hengelden deze week naar de aandacht van bezoekers op EuroShop in Düsseldorf. Ook Hermien Raedts, lector en onderzoeker retailinnovatie van PXL, ging een kijkje nemen op de beursvloer. “We voeren al jaren onderzoek naar trends die te maken hebben met de retailhandel. Op EuroShop zag ik vooral veel voortgezette toepassingen van ideeën die al langer bestaan. Dé trend blijft natuurlijk digitalisering. Al heeft de energiecrisis winkeliers doen nadenken over de kosten van airco, verwarming, diepvries- en koelsystemen. Verschillende bedrijven koppelen nu artificiële intelligentie aan deze toestellen zodat er een minimum aan energieverlies is.”

Slimme kar

Een andere innovatie die achter de schermen werkt, is Bakisto. Deze robot neemt het bakkerswerk in een supermarkt voor zijn rekening. Vroeger was het personeel anderhalf uur voor de opening van de winkel al in de weer om broodjes af te bakken. De robot kan die taak overnemen en weet dat wanneer de rekken bijna leeg zijn hij nieuwe broodjes in de oven moet steken.

De robot Bakisto zorgt dat er altijd verse broodjes beschikbaar zijn in de supermarkt.© RR

Het is tegenwoordig populair om overal het woordje ‘smart’ voor te plaatsen en dat geldt ook voor de winkelkar. “Er waren verschillende bedrijven die een slimme kar voorstelden. Vaak hadden die een ingebouwd scherm ter grootte van een tablet. Daarop kan de consument zien wat hij in zijn kar heeft gelegd of meer informatie aflezen over het product”, zegt Raedts. Bij promoties, bijvoorbeeld een korting bij aankoop van meerdere producten, krijgt de consument hiervan een melding op het scherm.

Kassaloze winkel

Shopic, een toepassing uit Israël, kan van elke normale winkelkar een slimme maken door er een speciale houder met beeldscherm op vast te klikken. En zelfs in de wereld van smart carts zijn sommige winkelkarren nog slimmer dan andere. “De klant moet gewoon alles in de kar leggen. Via sensoren en cameraatjes weet de winkelkar wat erin ligt en kan zo het totale bedrag bepalen”, zegt Raedts.

Sommige smart carts voegen daar gewichtscontrole aan toe. De winkelkar weet tot op 1 gram nauwkeurig hoeveel een product weegt. Het is een manier om winkeldiefstal tegen te gaan. Een dure whiskyfles verstoppen in een lege cornflakesdoos zal dus niet lukken.

Een kassaloos winkeltje waar klanten via een app snel binnen en buiten kunnen wandelen.© RR

Volgens Raedts zullen in de toekomst twee grote trends steeds meer in beeld komen. “Het snelle winkelen moet frictieloos worden. De jonge generatie, die al swipend is opgegroeid, heeft geen geduld voor dingen die ze niet interessant vinden. Een broodje en drankje kopen, moet zo snel mogelijk kunnen. Er bestaan vandaag al miniwinkeltjes zonder kassa. Open de poortjes met de app, neemt de producten en wandel weer naar buiten. De betaling gebeurt via de app.”

VIP-pashokjes

Interessant vind ik het lift and learn-principe dat je steeds meer in winkels terugvindt: interactieve verkooptafels of kiosken die enkele producten in de kijker plaatsen. Van zodra de consument bijvoorbeeld een fles whisky optilt, verschijnt er op een groot scherm allerlei achtergrondinformatie en filmpjes over de drank.

Lift and learn: til een product op en het scherm geeft je extra informatie over het product dat je vasthoudt.© RR

Anderzijds zal shoppen een meeslepende belevenis worden. “Tegenwoordig kan je bijna alles online kopen. Vrije tijd is goud waard. Als mensen er toch nog eens naar een fysieke kledingwinkel gaan, dan moet die ook iets extra bieden. Slimme spiegels in pashokjes bijvoorbeeld. Die bestaan al even, maar de toepassingen worden beter. Zo’n spiegel kan dames de ideale maat van een beha adviseren. En goede klanten kunnen kiezen voor een VIP-pashokje. Dat heeft zo’n slimme spiegel die kledingstukken voorstelt die in je smaak zullen vallen of je favoriete muziek afspeelt.”

Een pashokje met een slimme spiegel.© RR

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer