IN KAART - Nog 26 snelwegwerven dit najaar, ontdek hier waar er gewerkt wordt

Op 26 plaatsen in Vlaanderen zijn er dit najaar nog structurele ingrepen aan snelwegen, tunnels en bruggen gepland. Ontdek hieronder per provincie waar en wanneer er gewerkt wordt en waar je hinder kan verwachten. VRT NWS verzamelde ook reacties van lezers over hun frustraties over de talloze wegenwerken op kleinere wegen, die niet altijd goed op elkaar afgestemd lijken te zijn.

Het is je zeker ook opgevallen: op de weg zijn erg veel werkzaamheden aan de gang. Op snelwegen, maar ook op kleinere verbindingen. In sommige regio's rij je van de ene in de andere omleiding. 

De Vlaamse overheid herstelt het asfalt en beton van snelwegen en bouwt spitsstroken, geluidsschermen en ecoducten. Vooral aan bruggen en tunnels wordt flink getimmerd. Veel daarvan zijn (soms na achterstallig onderhoud) in slechte staat. Het gaat dus om een inhaalbeweging die nu bezig is, maar wel eentje die nog jaren zal duren.

600 miljoen euro

Veel grote werven op de snelwegen zijn na het bouwverlof halfweg augustus weer gestart, of moeten na de zomer nog beginnen. Sommige daarvan duren tot 2024 of 2025. Dit jaar trekt de Vlaamse overheid voor die werken bijna 600 miljoen euro uit. Dat is exclusief de renovatie van het viaduct van Vilvoorde (500 miljoen euro) en de bouw van de Oosterweelverbinding (intussen geraamd op méér dan 6 miljard euro).

Daarnaast voeren gemeenten en steden op kleinere wegen nog snel werken uit voor de start van het schooljaar, wanneer het op de weg drukker wordt. En er zijn de wegenwerken die traditioneel uitgevoerd worden in het laatste jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen, van oktober 2024. Bovendien ligt op erg veel plekken de weg open voor de aanleg van glasvezelkabels voor sneller internet.

We vernemen van lezers dat het frustrerend is dat de Vlaamse overheid er nog steeds niet in slaagt om op één kaart alle wegenwerken in een helder overzicht aan te duiden. Meer nog, zelfs op de wegen waar zij zelf bevoegd is, ontbreekt soms belangrijke informatie over werken door nutsmaatschappijen. Aangezien de bouwheer van de werken een externe partij is, en dus niet het Agentschap Wegen en Verkeer, verschijnen die werken niet op de website van het agentschap. Een voorbeeld zijn nutswerken op de Assesteenweg (N285) in Ternat, een erg drukke weg van het Pajottenland naar de E40 richting Brussel en Gent. Vreemd genoeg kan je die wel zien in de apps van Waze en TomTom. 

Op de kaarten hieronder zie je per provincie alvast in een oogopslag waar er op de snelwegen wegwerkzaamheden bezig of gepland zijn. De details over de werken in jouw buurt kan je lezen nadat je op het pijltje achter de titel geklikt hebt. Daaronder hebben we enkele reacties van luisteraars en lezers verzameld over werken op de kleinere wegen in hun streek.

West-Vlaanderen

In september en oktober moet je in Oudenburg in beide richtingen over 1 rijstrook. Nog niet zeker, de planning kan nog veranderen.

In het verleden zijn al verschillende vrachtwagens tegen de brugliggers van de N36 onder de E403 bij Roeselare-Rumbeke gebotst. Die brug is nu in slechte staat en moet hersteld worden. Dat gebeurt brughelft per brughelft. Dat zou dit najaar gebeuren, met 2 keer versmalde rijstroken per rijrichting maar de timing is nog niet zeker.

De aansluiting van de A19 op de R8 krijgt een volledig nieuwe inrichting, de verkeerslichten gaan weg. Doorgaand verkeer op de R8 blijft in beide rijrichtingen mogelijk maar over versmalde rijstroken. Er zijn omleidingen via de E403 en de E17 en dat veroorzaakt extra drukte op het knooppunt Aalbeke. De werken zullen klaar zijn eind 2024. 

De E17 naar Frankrijk tussen Kortrijk-Oost en Aalbeke (het knooppunt met de E403) krijgt steeds meer te maken met filevorming. Dat komt deels door de werken bij Kortrijk-West op de R8 maar is toch vooral een gevolg van de steeds grotere vrachtvolumes richting West-Vlaamse bedrijventerreinen en richting Frankrijk. De Vlaamse overheid investeert in dynamische waarschuwingsborden naast de snelweg en herasfalteert de weg.

Lezers klagen over de samenloop van werkzaamheden. Door de ombouw van het knooppunt Kortrijk-West (R8/A19) moet je voor bepaalde richtingen omrijden via andere op- en afritten op de ring rond Kortrijk, onder meer bij Heule. Daar wordt ook op lokale wegen gewerkt.

Tegelijk zijn in Wevelgem ook de op- en afrit van de Kortrijkstraat (N8) met de E403 richting Doornik dicht. Door technische problemen duren de werken niet tot 8 september maar tot 5 oktober. Echter, op 16 en 17 september gaat de Kortrijkstraat tijdelijk weer open want dan is het in Wevelgem braderie. Vlaanderen: het land van kermissen en vertier, waarvoor zelfs wegenwerken wijken. 

Oost-Vlaanderen

Soms verkeer over 3 versmalde rijstroken in beide rijrichtingen. Grotere hinder bij nachtelijke afsluitingen.

Kan tot 2024 duren. Het kruispunt met de Stoepestraat in Assenede verwijnt omdat de E34 een echte snelweg wordt. Naast de weg komen er parallelwegen. Tijdelijk versmalde rijstroken. Soms gaat de E34 ook 's nachts dicht.

2 weekends tussen augustus en november. Verkeer op 1 versmalde rijstrook. Door het traject op te splitsen worden de op- en afritten zoveel mogelijk open gehouden.

Je kan momenteel niet van de E17 vanuit Antwerpen naar de E40 richting Brussel. Later dit jaar en in 2024 volgen andere afsluitingen op het knooppunt.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert in het najaar van 2023 betonherstellingen uit op de R2 in de richting van Stabroek, tussen de aansluiting van de E34 en de Beverentunnel. De werken vinden plaats op vijf locaties en worden uitgevoerd tijdens zes weekends. Er geldt een omleiding per locatie.

Loopt nog tot voorjaar 2024. Drie versmalde rijstroken in beide richtingen.

In Klein-Brabant is het vreselijk, zegt een andere lezer. De drukke gewestweg N17 tussen Dendermonde en Willebroek is sinds 24 augustus dicht bij Buggenhout/Sint-Amands. De werkzaamheden duren tot 2025. Het Agentschap Wegen en Verkeer voert een grondige vernieuwing van de N17 uit. Voor fietsers komen er vrijliggende fietspaden van 2 meter breed en twee kruispunten krijgen ook een nieuwe inrichting. Dat veroorzaakt méér verkeer op gemeentewegen in de buurt. Bijkomende afsluitingen van kleinere wegen in Branst en Bornem zorgen voor een avontuurlijk parcours.

Ook een buschauffeur uit het Gentse klaagt steen en been, onder meer door de werken aan de Dampoort. “Er zijn een aantal lijnen waar je momenteel van omleiding naar omleiding rijdt. Overal zijn er gewijzigde situaties, en daardoor komen nu zelfs auto’s op plekken waar dit niet toegelaten is.”

Antwerpen

Lopen tot 2031, al zal de verkeershinder door de werken op Linkeroever op de E17, E34 en R1 na 2024 wel grotendeels voorbij zijn. In sommige periodes kan er tijdens omschakelingen grotere hinder zijn. Voor de meest recente informatie kan je elke dag terecht op de site van uitvoerder Lantis.

Vanaf 9 september gaat de Tijsmanstunnel 's nachts en soms zelfs een heel weekend regelmatig dicht. Meer informatie vind je bij het Vlaams Verkeerscentrum

Momenteel valt de hinder door de Oosterweelwerken op rechteroever nog mee, al zijn er al afsluitingen op de lokale wegen bij Merksem en Deurne. In de volgende jaren zal de impact steeds meer voelbaar worden, met een graduele afbraak van het viaduct van Merksem en de bouw van tunnels. Meer informatie vind je op de website van de Oosterweelverbinding.     

De brugvoegen zijn hier in slechte staat. Het is nog niet zeker dat de werken dit najaar plaatsvinden maar als dat het geval is, dan komen er 2 versmalde rijstroken met een doorsteek door de middenberm. Je moet dan rekening houden met files in de spitsen.

In onder meer Lier hebben ze het ook niet onder markt. In het centrum waren er tot vorige week werken voor de herstelling van rioleringen, en dat is nu nog zo in de Berlarij. In een ander deel van het centrum zijn werken bezig van Aquafin. Wie van Lier met de auto naar Brussel wil via de N14 naar Duffel en Mechelen, murwt zich doorheen de werken in Duffel aan de Hondiuslaan en vervolgens op de Liersesteenweg in Elzestraat, net voor de opritten naar de R6. Geen van beide werken zijn vermeld op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer, de laatste wel op de site van het verkeerscentrum.

Vlaams-Brabant

Duurt tot in 2024. Er zijn drie smalle rijstroken. Beperkte files tijdens de spitsen.

Deze brug wordt vervangen voor de aanleg van de spitsstrook van Groot-Bijgaarden naar Affligem richting Gent. Nog niet zeker wanneer er gestart wordt, maar eventueel mogelijk vanaf najaar 2023. Overdag 3 versmalde rijstroken en soms gaat de snelweg 's nachts dicht.

Tot eind 2025 zijn er alleen op de binnenring 3 smalle rijstroken, daarna volgt meer hinder. Duurt alles samen tot en met 2030. Alle details vind je in ons overzichtsartikel over de renovatie.

Loopt tot eind 2024. Er zijn 2x3 versmalde rijstroken op de ring. Soms wordt de snelweg 's nachts gesloten.

Volledige renovatie van de tot op de draad versleten tunnels onder het Leonardkruispunt, zowel op de ring als op de E411. Gaan 's nachts regelmatig dicht. De werken duren tot 2025.

Tot eind 2023. De belangrijkste verkeershinder is gelukkig wel voorbij. 

Najaar 2023. Hinder op de E411 en de N4. Kan leiden tot lichte vertragingen door versmalde rijstroken.

De werken aan de leuningen en vangrail aan de bovenkant van de brug gebeuren vanop de snelweg. Hiervoor is inname van de busstrook nodig. Het verkeer kan tijdens de werken op 3 rijstroken blijven rijden. Deze werken starten pas vanaf half september.

Door asfalteringswerken zijn alle op- en afritten van en naar de E40 in Landen/Walshoutem (complex nr. 28) afgesloten vanaf dinsdag 29 augustus tot en met maandag 4 september 2023. Op dinsdag 5 september 2023 gaan de op- en afritten weer open. Heeft te maken met de uitbreiding van de carpoolparking daar. Die komt dan half september in gebruik.

Laatste werkfase in een complete renovatie van de op- en afritten in Affligem tot en met 31 augustus. Er wordt een keerlus aangelegd ten noorden van het complex om de files in de avondspits vanuit Brussel aan te pakken. In dit artikel lees je er meer over.

Op de kleinere wegen in Vlaams-Brabant gaat het erg moeilijk in het Pajottenland. Tot 31 augustus zijn de op- en afritten in Affligem nog gesloten. Verkeer van en naar Brussel moet onder meer omleidingen via Ternat volgen maar ook daar zijn nutswerken bezig op de Assesteenweg. Het wegdek op de drukke Meerdaalboslaan bij het bedrijvenpark in Haasrode ondergaat nog herstellingen tot half september. Op de Woluwelaan in Machelen zijn de werkzaamheden pas in 2025 afgerond. 

Limburg

Tot het voorjaar van 2024 bouwt AWV spitsstroken op de E313 tussen Beringen en Ham. Maandag 28 augustus herstart AWV ook de werken om het omgevingsgeluid op de E313 tussen Beringen en Ham te milderen. In 2 zones wordt het betonnen wegdek in beide richtingen voorzien van fijne groefjes om het rolgeluid te verminderen. Ironisch genoeg zorgen die ingrepen tijdelijk wel voor aanzienlijke nachtelijke geluidshinder omdat er alleen 's nachts gewerkt wordt, telkens van 22 uur tot 5 uur. Er is dan 1 rijstrook dicht.

Vermoedelijk tweede helft van 2023, zou zo'n drie maanden duren, maar exacte startdatum is nog niet zeker. Versmalde rijstroken op E314 richting Leuven, mogelijk ook tijdelijk afsluiten oprit Genk-oost richting Leuven.

Meest gelezen