Amaury Michaux

Nieuwe campagne “Vibe Check” leert jongeren bewuster omgaan met sociale media: “Jongeren voelen zich slecht omdat ze zich vergelijken op sociale media”

In het GO! Atheneum van Brussel is de informatiecampagne “Vibe Check” voorgesteld. Dat is een campagne om jongeren te leren bewuster om te gaan met sociale media, zoals Facebook en Instagram. Want uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat jongeren zich vaak ongelukkig en droevig voelen door wat ze zien op sociale media. 

“Vibe Check” is de naam van een nieuwe informatiecampagne en spel waarmee jongeren tussen 11 en 18 jaar alle vaardigheden aangeleerd krijgen om bewuster om te gaan met sociale media. Ook om de impact ervan op hun mentaal welzijn beter in te schatten. Het is een samenwerking tussen de KU Leuven universiteit, Mediawijs en het informatieplatform voor jongeren WAT WAT.  

“De campagne heet ‘Vibe Check en dat betekent eigenlijk dat we de ‘vibe gaan checken’, zoals dat heet in jongerentaal”, zegt Felien Dekorte, campagnemanager van WAT WAT. “Welke berichten op sociale media geven een goed gevoel, welke niet? Wat kan ik daar aan doen of wat kan ik doen voor anderen? We spelen een spel waar dan situaties in voorkomen zoals een Instagram story waar al je vrienden instaan, maar jij niet. Welke ‘vibe’ geeft je dat dan? We gaan daar dan over in gesprek in kleine groepjes en geven tips.”

We merken vooral dat jongeren zich vaak gaan vergelijken met de perfecte beelden op sociale media en zich daarom slecht voelen
Laura Vandebosch, professor Media-effecten, KU Leuven

Uit een recente studie van de KU Leuven blijkt dat jongeren zich vaak ongelukkig, jaloers of droevig voelen door wat ze zien op sociale media. “We hebben meer dan 1000 jongeren een jaar lang gevolgd en gekeken hoe sociale media hen positief of negatief beïnvloeden”, zegt Laura Vandebosch, professor Media-effecten aan de KU Leuven. “We merken vooral dat ze zich vaak gaan vergelijken met de perfecte beelden op sociale media en zich zo minder goed voelen in hun vel. De campagne speelt in op hoe je kan omgaan met dat gevoel en sociale media.”

"Vibe Check"- spel

Het spel “Vibe Check” werd vandaag voor het eerst gespeeld in het GO! Atheneum van Brussel. “Soms voel ik me wel slecht als ik op sociale media mensen zie die beter zijn dan ik. Dat komt natuurlijk omdat je je vergelijkt, ik denk dat veel mensen dat gevoel kennen”, zegt een leerling. “Ik gebruik sociale media vooral om contact te houden en dat geeft me wel een goed gevoel. Ik deel leuke dingen met andere mensen. Maar als er toch iets slechts is, moet ik me dat niet aantrekken en gewoon iets anders doen dat ik wel leuk vind", zegt een andere leerling. 

Meest gelezen