Kredietbeoordelaar S&P geeft Nissan rommelstatus
Kredietbureau S&P Global Ratings heeft de kredietwaardigheid van Nissan verlaagd naar een zogeheten 'junk-rating', ofwel een rommel-status. De verlaging is een klap voor de Japanse autofabrikant die worstelt om de winstgevendheid te vergroten sinds de arrestatie van de voormalige voorzitter Carlos Ghosn. S&P Global denkt echter dat een sterk herstel van de winst en de verkopen van Nissan “onwaarschijnlijk” is.
Het kredietbureau verwacht dat de winstgevendheid van Nissan de komende één tot twee jaar zal achterblijven bij die van zijn concurrenten. De kredietbeoordelaar denkt namelijk dat de problemen in de toeleveringsketen zullen aanhouden, waardoor een herstel van de verkopen in de Verenigde Staten en Europa wordt vertraagd en autofabrikanten onder druk worden gezet om de prijzen te verlagen.
Een junk-rating betekent dat Nissan hogere kosten moet betalen om obligaties in vreemde valuta in het buitenland te verkopen. De vooruitzichten voor de Japanse autofabrikant zijn volgens S&P wel stabiel doordat de winstgevendheid geleidelijk aan verbetert en het bedrijf conservatief is in zijn financiële planning. Als Nissan erin slaagt de verkopen in de komende twaalf tot achttien maanden aanzienlijk op te voeren overweegt S&P de kredietwaardering van Nissan te verhogen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Topman Renault: “De verbrandingsmotor blijft nog zeker 70 jaar bestaan”
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Elon Musk gebruikt geschift argument om niet te getuigen in Tesla-zaak, maar dat pakt niet bij rechter
Het argument dat uitspraken van Tesla-topman Elon Musk mogelijk door zogeheten deepfakes zijn gedaan en dat hij daarom niet zou moeten getuigen in een zaak over een verongelukte Tesla-rijder is niet in goede aarde gevallen. Een rechter in Californië noemde dat argument "zeer verontrustend". Deepfakes zijn met kunstmatige intelligentie (AI) nagemaakte filmpjes waarin het lijkt alsof mensen dingen zeggen en doen die niet daadwerkelijk gebeurd zijn. -
-
Europese dieselauto's stoten te veel stikstof uit
-
Stellantis boekt recordwinst van 16,8 miljard euro in 2022
Autogroep Stellantis, ontstaan uit de fusie tussen PSA en Fiat-Chrysler, heeft vorig jaar een recordnettowinst van 16,8 miljard euro geboekt. Het gaat om een toename met 26 procent voor het tweede bestaansjaar van de groep. -
CO2-uitstoot nieuwe auto's goed 14 procent hoger dan autobouwers zeggen
Het verschil tussen de schattingen van de autobouwers van de CO2-uitstoot van nieuwe wagens en de werkelijke uitstoot is in 2022 verder vergroot. Dat blijkt uit een studie van het Duitse milieu-onderzoeksbureau ICCT. De uitstoot van nieuwe wagens lag in 2022 14,1 procent hoger dan wat de constructeurs zelf aankondigden - in 2018 bedroeg het verschil nog 7,7 procent. -
Ford schort bouw Amerikaanse batterijfabriek op
-
Na 47 jaar rolt vandaag laatste Ford Fiesta van de band in Keulen
-
Porsche-werknemers krijgen bonus van 9.050 euro
De werknemers van Porsche krijgen een bonus van 9.050 euro, na de sterke resultaten van de sportwagenfabrikant het voorbije jaar. Dat bevestigt een woordvoerster van het bedrijf woensdag in Stuttgart. De bonus is daarmee flink hoger dan de 7.900 euro in 2022. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen