Het leven zoals het is voor wegenwerkers langs de drukke E40 in Erpe-Mere: "Rij hier alstublieft 50 kilometer per uur"

Dit jaar zullen er in ons land 46 snelwegwerven zijn. Eén van de grootste is die langs de E40 in Erpe-Mere. De werken zijn vorig jaar gestart en zullen nog tot 2024 duren. "Het is een job apart, maar we bouwen hier aan een veilige toekomst", vertelt projectingenieur Stefan Heuninck aan Radio2-reporter Margaux van de regio. Hij roept op om de snelheidsbeperkingen te volgen. "Hoe zichtbaar wegenwerkers ook zijn, ze zijn in gevaar."

Margaux Bogaert is Margaux van de regio. Ze gaat elke ochtend op pad voor "Goeiemorgen morgen!" op Radio2, op zoek naar verhalen uit jouw streek. Heb jij groot of klein nieuws voor Margaux? Laat het ons weten!

De wegenwerf langs de E40 in Erpe-Mere is een gigantische uitdaging. "We zitten hier aan één van de drukste autosnelwegen om twee bruggen te bouwen over één van de drukste spoorlijnen in ons land", vertelt projectingenieur Stefan Heuninck van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Snelheidsregime voor veiligheid

Elke vijf minuten raast een trein voorbij tegen 130 kilometer per uur. Duizenden auto's die de werf passeren, kunnen dat tegen 50 kilometer per uur. Of aan die snelheidsbeperking zouden ze zich toch moeten houden. "Dat strikte snelheidsregime is noodzakelijk. Ons dienstpad ligt rakelings langs de weg. Daar lopen dagelijks 100 werkers over. Hoe zichtbaar ze ook zijn, ze zijn in gevaar. Daarom hebben we hier een tijdelijke trajectcontrole geïnstalleerd."

Ook het verkeer loopt gevaar bij te snel rijdende voertuigen. "We zitten hier met versmalde rijstroken. Als je nog maar een klein beetje uitwijkt tegen een te hoge snelheid, dan ga je overstag." 

BEKIJK - Zo gaat het eraan toe op de wegenwerf aan de E40:

Videospeler inladen...
Door te snel te rijden zijn er al twee vrachtwagens hun lading verloren

Er gebeurden sinds de start van de werken al drie incidenten langs de werf met een vrachtwagen. "Twee keer ging er een lading flesjes verloren. Er is een klein hoogteverschil op de weg. Het is uitgerekend dat je daar tegen 50 kilometer per uur veilig over kan, maar de vrachtwagen reed te snel. Eigen schuld. Hij is gelukkig niet door de betonnen veiligheidsbarrière geraakt."

Bouwen aan de toekomst

Naast risicovol is de job van een wegenwerker ook een knelpuntberoep. Het invullen van de vacatures verloopt moeizaam. In het geval van wegenwerkers komt dat door de specifieke arbeidsomstandigheden. 

Toch is het volgens Stefan een charmante en vooral nodige job. "Huizen bouwen doe je voor iemand zijn privé. Wegenwerken doe je voor iedereen. Voor de huidige weggebruikers, hun kinderen en hun kleinkinderen. We bouwen hier aan een toekomst waarbij we willen dat iedereen deze infrastructuur binnen tientallen jaren nog veilig kan gebruiken."

Meest gelezen