Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Xavie Battel van XAVIES’: ‘Ik wil aandacht besteden aan de levensstijl van anderen die zich veel fitter en energieker willen voelen.’

Gezond.be
8 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Xavie Battel van XAVIES’.

1. Wat is XAVIES’?

‘XAVIES’ is van oorsprong een granolabakkerij. Maar dat is ondertussen niet meer de essentie van de onderneming. XAVIES’ vertrekt vanuit een missie: mensen tonen dat je je met gezonde(re) voeding ook fitter voelt. En dat je daarvoor helemaal niet hoeft in te boeten op smaak. Die missie bleef hetzelfde als in het prille begin. Toch werd het assortiment uitgebreid naar veel meer dan enkel granola.’

‘Energie voor de ganse dag doe je op bij het ontbijt. Een kom granola met een stukje fruit erbij en wat yoghurt. Lekker én gemakkelijk. Toch zijn er genoeg andere momenten tijdens de dag waarop je snakt naar wat extra energie of een kleine honger wilt stillen. Dan zijn de granola bites een goed idee als tussendoortje. Ook het aperitief krijgt een gezondere invulling dankzij de kruidige notenmixen en de crunchy crackers die ontstonden uit de sterke samenwerking tussen XAVIES’ en Sandra Bekkari. Die samenwerking bleek eerder al een succes met de drie granolavarianten die we samen uitbrachten.’

‘XAVIES’ staat voor puurheid en innovatie. Inzetten op trends met de limited edition granola’s is een grote troef. Nieuwe producten op de markt brengen naargelang de algemene tendensen, met een stevige aftoetsing bij ons cliënteel, dat is wat we blijven doen. In het in-house atelier wordt er enkel met natuurlijke ingrediënten gewerkt. De producten bevatten geen additieven, aroma’s of houdbaarheidsverlengers en blijven het resultaat van pure ambachtelijke bereiding. Dat maakt van XAVIES’ de gezondste producent op de markt.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Het verhaal begon in 2014, toen ik besloot om gezonder te leven. Ik gooide mijn oude gewoontes overboord – geen boterhammen met choco meer dus – en schakelde over op natuurlijke voeding zonder snelle suikers. Het effect was enorm, want na tien dagen voelde ik me als herboren. Plots had ik tonnen energie, terwijl ik me vroeger loom en futloos voelde.’

‘Granola kende ik van een overzeese trip. Maar in Belgische winkels was die nieuwigheid nog niet te vinden. Ik ging zelf aan de slag en begon thuis havervlokken te bakken. Na veel experimenteren kwam ik tot een eigen recept, zonder snelle suikers. Op gevoel, maar ook op basis van mijn expertise als industrieel ingenieur en productontwikkelaar in de voedingssector.’

‘Mijn enthousiasme werkte blijkbaar aanstekelijk, want familie, vrienden en collega’s kwamen bij mij aankloppen voor een zakje granola. Ook zij wilden hun levensstijl veranderen. Mijn bakhobby liep zo wat uit de hand. Tot ik dacht: ‘Als iedereen het zo lekker vindt én zich fitter voelt, waarom de granola dan niet voor iedereen toegankelijk maken?’. Ik startte een webshop en kreeg van heel wat innovatieve ondernemers de vraag om XAVIES’ te mogen verdelen. Het merk groeide veel sneller dan verwacht en werd een heuse trend. Ondertussen blijven we nog steeds groeien en uitbreiden, en blijven we het merk (her)ontdekken en bijsturen.’

3. Waarom is XAVIES’ een ‘gezond’ merk?

‘Onze artisanale ontbijtgranen zijn verschillend en toch gelijkend. Ze verschillen qua smaak en textuur, maar ze worden stuk voor stuk met heerlijke basisingrediënten gemaakt. De zorgvuldig uitgekozen volle granen, pitten en zaden worden gemengd met heerlijke smaakmakers. Deze mengeling wordt gezoet met agavesiroop. Agavesiroop is 25% zoeter dan gewone suiker, waardoor we er veel minder van toevoegen om dezelfde smaak te bekomen. Agavesiroop heeft ook een lage glycemische index. Dat wil zeggen dat de suikers traag worden opgenomen in het bloed en dat ze je zo lang voldoende energie verschaffen. Deze basis wordt vervolgens gebakken in de oven tot krokante, geurige XAVIES’.’

‘XAVIES’ GRANOLA barst van de vitaminen en mineralen. De volle granen verschaffen je voldoende vezels, goed voor een lang verzadigd gevoel. De pitten en zaden zorgen voor poly-onverzadigde vetzuren, zoals de essentiële omega-3-vetzuren. Daarnaast kiezen we er bewust voor om geen extra olie toe te voegen aan onze granola. Havervlokken zijn zeer poreus en hebben de mogelijkheid om veel olie op te slorpen. Hierdoor zou het product te vettig worden, blijft de beet niet krokant en zou de smaak geoxideerd zijn. Onder meer daarom bevat XAVIES’ enkel natuurlijke ingrediënten waar het lichaam energie uithaalt en dat weerspiegelt zich in een krokant, smaakvol en lekker geroosterd product.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘De belangrijkste hoogtepunten voor mij zijn de momenten waarop we nieuwe klanten binnenhalen. Het houdt ons scherp en verwezenlijkt natuurlijk een groei binnen het bedrijf. Eerdere groei bracht ons reeds een uitbreiding van het team en de infrastructuur. Vanuit een groter gebouw en met een sterker team blijven we innoveren en inzetten op nieuwe hoogtepunten.’

‘XAVIES’ kent vele successen en soms wat tegenstrubbelingen. Dat maakt een bedrijf ook gezond. Je kunt leren uit fouten en vooruitdenken vanaf dan. Toch ben ik tevreden over het parcours dat ik al heb afgelegd. Een groot dieptepunt is er nooit geweest. Toch zijn er zaken zoals een grote crisis die onverwachts op je pad komen. Kosten gaan de lucht in en verplichten jou je plannen te herbekijken en een uitkomst te zoeken.’

5. Is er iets wat je anders zou aanpakken?

‘Zoals ik eerder al zei ben ik zeer tevreden met het pad dat ik al heb bewandeld. Een onderneming is een groeiproces en brengt je nieuwe inzichten en ervaringen. Met de kennis die ik nu heb, zouden mijn keuzes waarschijnlijk iets anders liggen dan tien jaar geleden. Toch heb ik geen spijt van hoe ik zaken in het verleden heb aangepakt. Dat maakt het juist zo leuk: dat je jouw merk ziet groeien in een richting waar je jezelf jaren geleden niet naartoe zag gaan.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘Voor mijn onderneming wens ik gestaag te blijven groeien. Maar mijn grootste drijfveer blijft om mensen te motiveren om gezonder te leven. Ik wil aandacht besteden aan de levensstijl van anderen die zich veel fitter en energieker willen voelen. Het blijft me motiveren om te innoveren in nieuwe producten. Over grenzen heen en buiten categorie blijven denken. Dat is mijn doel.’

7. Naar welke ondernemer kijk je op?

‘Ik heb het vooral voor de ondernemer an sich. Respect en de nodige affiniteit voor de durvers in het ondernemingsklimaat. Ik wil me omringen door hun verhalen en leren van hun valkuilen.’

8. Had je een plan B?

‘Ik heb eigenlijk nooit een plan B in mijn achterhoofd genomen. XAVIES’ groeide geleidelijk aan vanuit een hobby en bleef positief evolueren. De onderneming was dus van in het begin al gezond – letterlijk en figuurlijk – en daardoor heb ik nooit een moment van twijfel gehad. Ik denk dat de twijfel er meer zou inzitten mocht je vanaf het begin bewust bezig zijn met het oprichten van een onderneming vanaf nul.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Omring jezelf met andere ondernemers en mensen met ervaring. Leer luisteren naar hun adviezen en neem die ten harte. Sta met een open houding tegenover nieuwe lessen die je wijzer kunnen maken en probeer niet meteen in de verdediging te gaan bij andermans adviezen. Leer kijken of ze van toepassing kunnen zijn voor jou en ga er bewust mee om. Geef liever iets uit handen als jouw kennis beperkt is op een bepaald vlak. Zo leer je bij en ga je vooruit.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…