Premier Alexander De Croo (Open Vld) en minister van Pensioenen Karine Lalieux (PS)
Volledig scherm
PREMIUM
Premier Alexander De Croo (Open Vld) en minister van Pensioenen Karine Lalieux (PS) © BELGA

ANALYSE. Nieuw pensioenplan van minister Lalieux (PS) voorspelt nu al het volgende politieke conflict

politiekTóch een pensioenbonus. Minder jaren werken voor een minimumpensioen. Eerder op vervroegd pensioen kunnen. De alweer herwerkte plannen van pensioenminister Karine Lalieux (PS) lijken nu al doodgeboren: België moet van Europa besparen op de kosten van de vergrijzing, maar dit voorstel haalt zelfs de lat van de EU niet. Een nieuwe politieke botsing tekent zich af, ditmaal in de federale regering-De Croo. Een analyse.

228 reacties

  • Wesley Vandemoortele

    1 jaar geleden
    Dit klinkt goed.pensioen op basis van wat je aan de staat hebt bijgedragen?? Voor mij als kmo ziet dit er alvast veelbelovend uit. Mijn idee is uitgaan van te leven zonder pensioen door heel hard te werken maar vooral door mijn levensstandaart zo laag mogelijk te houden.je kanvzo meer sparen dan je denkt.
  • Jef Verhulst

    1 jaar geleden
    Iedereen moet een gelijk pensioen krijgen, gebaseerd op zijn/haar bijdragen aan de pensioenkas, uitzonderingen maken de pensioenen onbetaalbaar. Tegelijkertijd moet er een maximumbedrag komen ook voor politici en hogere ambtenaren, die hebben een hele leven massa's kunnen vergaren.
  • Marc Spandel

    1 jaar geleden
    Gibert Geldhof, ik kan uw uitleg niet geloven. Om tot treinbestuurder te worden opgeleid moet je aan fysieke voorwaarden voldoen. Als 55 plusser (minder goed zicht, trager reageren, geen massa theorie meer kunnen verwerken...) zal de NMBS je zeker niet aannemen als treinbestuurder. Trouwens ervaren treinbestuurders zijn dan al op die ouderdom en die reden op 'normaal' pensioen gezet. De NMBS is niet zo gek om 'oude mensen' op te leiden voor dergelijk verantwoordelijke taak.
  • Gilbert Geldof

    1 jaar geleden
    Marc Spandel, mag ik U eens mijn FEIT laten lezen? Op 55-jarige leeftijd (na reeds + 30 jaar op de teller) heb ik de toelatingsproeven én cursussen gevolgd bij de NMBS om bestuurder te worden van treinen. Met succes! Spijtig genoeg ben ik vroeger op rustpensioen moeten gaan wegens ernstige medische redenen. Maar waar een wil is is een weg, dat is een FEIT!
  • J. Platsteen

    1 jaar geleden
    Privatiseer de sociale zekerheid. Vlaktaks van 25%. Een pensioen volgens de effectief gewerkte jaren. Afschaffen van gelijkgestelde periodes. Aangevuld met een privé verzekering betaald deels door werkgever