James Arthur Photography

Renovatiewerken viaduct van Vilvoorde gestart: vanaf morgen 8 jaar hinder

De renovatie van het Viaduct van Vilvoorde is gestart. Dat zorgt ervoor dat er vanaf morgen hinder zal zijn voor het verkeer op de Brusselse binnenring. De grootschalige werken zullen acht jaar in beslag nemen en duren tot 2031. De kostprijs van het project wordt geschat op zowat 435 miljoen euro exclusief btw.

Het Viaduct van Vilvoorde werd in de jaren zeventig ontworpen om 100 jaar te kunnen meegaan. Een kleine 50 jaar na 1978, toen de eerste auto's gebruik maakten van het Viaduct, bevindt het bouwwerk zich echter in een slechte toestand. Vandaag rijden er dagelijks 90.000 voertuigen in de twee richtingen over de brug, die 22 rijen pijlers heeft en 1,7 kilometer lang is. 

"Het viaduct is iets meer vermoeid geraakt dan verwacht bij het ontwerp, door het intensieve gebruik", vertelt Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap, het agentschap dat instaat voor de renovatie. "Daarom voeren we een grondige renovatie uit van de volledige structuur van de brug. Voor bouwwerken zoals dit is het niet onlogisch dat we halverwege de levensduur een grootscheepse renovatie uitvoeren."

James Arthur Photography

Bij de renovatie wordt niet alleen de bovenbouw verstevigd, maar ook de draagstructuur, de oplegtoestellen en de binnenkant van het Viaduct worden aangepakt. Zoals veel bouwwerken die dateren uit de jaren zeventig bevat het Viaduct een asbesthoudende coating. Die wordt ook gesaneerd. 

BEKIJK - Onze journaalploeg kon de schade aan het viaduct in beeld brengen:

Videospeler inladen...

435 miljoen euro

De kostprijs van het project wordt geraamd op ruim 435 miljoen euro exclusief btw. In 2019, toen er een eerste onderzoek werd gedaan, werd het project nog geschat op 100 miljoen euro. "We zitten intussen met veel hogere grondstofprijzen en een hoge inflatie", zei Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) daarover in maart dit jaar.

"De brug bleek bovendien in een slechtere staat te verkeren dan initieel gedacht, en het verwijderen van het gevonden asbest was niet meegerekend. Dat speelt allemaal mee in de hogere prijs."

James Arthur Photography

8 jaar hinder

De eerste fase van de werken start morgen en duurt tot eind 2025. Daarbij zal er hinder zijn op de binnenring richting Zaventem. De drie rijstroken worden versmald en de maximumsnelheid wordt verlaagd tot 50 kilometer per uur. Tijdens de weekends is verkeer zwaarder dan 3,5 ton niet toegelaten. Verkeer op de buitenring richting Gent ondervindt dan nog geen hinder.

Tijdens fase twee, van voorjaar 2026 tot voorjaar 2027, verschuift de werfzone naar de buitenring. Vanaf dat moment zijn er versmalde rijstroken op de binnenring, richting Zaventem, en ook op de buitenring, richting Gent. Ook hier zal de maximumsnelheid 50 kilometer per uur zijn.

Tijdens fase drie en vier, van voorjaar 2027 tot eind 2030, zullen er afwisselend richting Gent of richting Zaventem twee in plaats van drie versmalde rijstroken beschikbaar zijn. Verkeerssimulaties voorspellen de grootste hinder tijdens deze periode. De vijfde fase zal geen hinder opleveren voor het verkeer.

In principe zou het project sneller kunnen uitgevoerd worden door meer rijvakken tegelijkertijd af te sluiten, maar dat zou voor meer hinder zorgen. "Daarom hebben we gekozen om het op deze manier te doen", vertelt minister Peeters.

Op termijn kan er op de brug dankzij de renovatie een vierde rijstrook in elke richting worden geopend. Die zou op de huidige pechstrook komen, waardoor de vernieuwde brug zijn huidige breedte behoudt. Meer informatie over de hinder en omleidingen vind je op werkenaandering.be.

BEKIJK - Vandaag starten de werken aan het viaduct van Vilvoorde:

Videospeler inladen...

De werken aan het viaduct gaan dus 8 jaar duren, maar zijn verre van de enige werkzaamheden in de buurt. Ook verder op de Brusselse Ring in Zaventem zijn er in dezelfde periode wegenwerken gepland.

Daarnaast staat de herinrichting van de Brusselse Ring nog op de planning. Die werken zouden tien jaar duren, maar daar is nog geen exacte timing voor.

Voka pleit voor minder-hindermaatregelen

Voka Vlaams-Brabant is tevreden dat de timing van het project gekend is en dat er middelen zijn vrijgemaakt om het viaduct in stand te houden. De werkgeversorganisatie pleit er wel voor om de hinder zo veel als mogelijk te beperken.

"De logistieke flow voor de bedrijven in Vlaams-Brabant en heel Vlaanderen moet gegarandeerd blijven", klinkt het. "Dat kan enkel door te zorgen voor een goede alternatieve doorstroming, permanente bereikbaarheid van de ondernemingen en permanente en duidelijke communicatie met de bedrijven."

BEKIJK - Acht jaar werken: Welke hinder mogen we verwachten?

Videospeler inladen...

Meest gelezen