De Stadlertreinen van Arriva werden begin dit jaar getest in Hasselt en mogen nu in België sporen.© Stefan T’Jolyn

Drielandentrein mag eindelijk door België sporen

Luik/Maastricht/Aken -

De drielandentrein zal vanaf december 2023 elk uur rijden tussen Luik, Maastricht en Aken. Dat zijn de Belgische en Nederlandse spoorministers overeengekomen.

Guy Thuwis

De drielandentrein is een Nederlands initiatief, uitgevoerd door Arriva, het spoorbedrijf dat in Nederlands-Limburg het openbaar vervoer uitbaat. “De provincie Nederlands-Limburg heeft al in 2016 de basis gelegd om de grenzen te doorbreken door in de concessie treinen voor te schrijven die ook in de buurlanden kunnen rijden”, herinnert gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels.

In 2018 stond Arriva klaar om de drielandentrein te laten rijden, maar België wou toen nog niet meedoen. De NMBS had destijds vragen over de haalbaarheid, maakbaarheid en wenselijkheid van deze trein. Vooral de veiligheid lag moeilijk omdat de treinen van Arriva nog niet uitgerust waren met het Europees controlesysteem ETCS. Intussen is dat wel gebeurd en zijn de treinen al getest op Belgische sporen, onder meer in Hasselt (foto).

LEES OOK: Wat doen Nederlandse treinen in Hasselt? “Testen voor Drielandentrein”

Hogesnelheidsnet

De drie betrokken spoormaatschappijen NMBS, Nederlandse Spoorwegen en Arriva hebben nu laten weten dat het technisch en financieel haalbaar is om de trein te laten rijden. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en de Nederlandse staatssecretaris Vivianne Heijnen en gedeputeerde van Gaans-Gijbels hebben daarop formeel de opdracht gegeven om de dienst op te starten. De eerste drielandentrein zal sporen op 10 december.

Om het uur rijden er dan treinen tussen Luik, Maastricht, Heerlen en Aken. Momenteel rijdt er vanuit Luik nog om het uur een trein naar Maastricht. Vanuit Maastricht sporen twee keer per uur treinen naar Aken en naar Herzogenrath. De drielandentrein zorgt ervoor dat een overstap in Maastricht niet meer nodig is en dat reizigers rechtstreeks tussen de drie steden van de Euregio kunnen reizen. “Reizigers krijgen nu meer bestemmingen, meer comfort en volledig toegankelijke treinen over de landsgrenzen heen. Dit project is een voorbeeld voor de Europese spoorintegratie”, aldus minister Gilkinet (Ecolo).

Vooral voor reizigers uit Nederlands-Limburg is de drielandentrein interessant omdat zij zowel in Luik als in Aken aansluiting krijgen op het Europees hogesnelheidsnet naar steden als Keulen, Frankfurt, Berlijn, Brussel, Londen en Parijs. De trein kan hierdoor een alternatief zijn voor korte vliegreizen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer