Reza Estakhrian

Waar kan je als consument terecht bij problemen?

15 maart is Internationale Consumentendag. Op die dag staan we stil bij de rechten van de consument. Waar kan je terecht als je denkt dat je rechten als consument geschonden zijn?Ā 

"De inspecteur" probeert op radio en online elke dag consumenten te helpen. Je kan hem bereiken doorĀ een bericht te sturen in de app van Radio2 of door te mailen naar inspecteur@radio2.be. Weet dat De Inspecteur niet alle vragen kan beantwoorden.Ā Op de website van Radio2 vind je sowieso ook al heel wat informatie.Ā 

Gelukkig is "De inspecteur" niet de enige die zich inzet voor consumenten. Er zijnĀ verschillende officiĆ«le instantiesĀ waar je als consument terecht kan wanneer je rechten niet gerespecteerd worden.

De Consumentenombudsdienst

Je kan met consumentenvragen en -problemen altijd terecht bij deĀ Consumentenombudsdienst. Dat isĀ een autonome openbare dienst die consumenten informeert en bijstaat.Ā Op de website kan je een vraag stellen of een klacht indienen.Ā Let wel: die klacht moet gaan overĀ een Belgische onderneming. Voor bedrijven die niet in ons land gevestigd zijn, is de Consumentenombudsdienst niet bevoegd.Ā 

Wil je meer informatie over wetten of regels? Of denk je dat een bedrijf fouten maakt? Dan kan je dat contact opnemen metĀ het callcenter van de FOD Economie.Ā 

Ben je het slachtoffer vanĀ misleiding, bedrog, fraude, oplichting? Of denk je dat je rechten als consument zijn geschonden en weet je niet goed bij welke ombudsdienst je terecht kan?Ā Dan kan je ook een melding maken bij het federale Meldpunt.Ā 

Krijg je een verdachte of valse mail? Dan kan je die doorsturen naarĀ verdacht@safeonweb. Alles over cyberveiligheid en informatie over online oplichtingĀ vind je op de website van Safeonweb.Ā 

Binnen Europa: het ECC

Heb je een probleem met een bedrijf, website of organisatieĀ buiten BelgiĆ«, en is die gevestigd binnen de Europese Unie, Noorwegen of IJsland? Dan kan je terecht bijĀ het Europees Centrum voor de Consument, het ECC. Ook zij kunnen je hulp en advies geven.Ā 

Op hun website vind je ook heel veel tips voor consumenten over onder meer garantie en reizen. Maar ookĀ voorbeeldbrievenĀ die je kan gebruiken als je bijvoorbeeld schade aan een huurauto wil betwisten.

Meest gelezen