Utrecht Robin/ABACAPRESS.COM

Groot tekort aan buschauffeurs bij Oost-Vlaamse autobusbedrijven : 270 openstaande vacatures

Er zijn in Oost-Vlaanderen 270 buschauffeurs te kort. Dat zegt de federatie van de Belgische autobusondernemingen. Onder meer door de coronacrisis hebben veel buschauffeurs afgehaakt, omdat er tijdens de lockdown niet gereisd mocht worden. 

Er zijn in Oost-Vlaanderen 42 autobusbedrijven. En momenteel zoeken die in totaal ongeveer 270 buschauffeurs. Dat betekent dat elke onderneming gemiddeld 6 buschauffeurs te kort heeft. 

Bij autobusonderneming Waaslandia in Beveren zijn er 27 openstaande vacatures voor buschauffeur. En dus zoekt het bedrijf zelf creatieve oplossingen. 

"We proberen nieuwe chauffeurs te rekruteren via allerlei kanalen", zegt Ben Van den Branden van Waaslandia. "En we nemen nu vooral mensen aan met een rijbewijs B, die dus gewoon met de wagen mogen rijden, en die leiden we dan zelf op tot buschauffeur, met een rijbewijs D. Ze volgen hier bij ons theorielessen, en ze leggen dan het theorie-examen af. Daarna krijgen ze opleiding manoeuvres en praktijk op de weg in het bijzijn van een rij-instructeur. En als ze het praktisch examen afgelegd hebben, kunnen ze met de bus de weg op." 

Toenemende agressie op de bus

"Vroeger boden buschauffeurs zich spontaan aan bij ons", gaat Van den Branden door. "Maar die tijd is voorbij. Ook via uitzendkantoren zijn er weinig kandidaten." En daar zijn volgens Waaslandia verschillende redenen voor. "De coronacrisis heeft voor onze sector zware gevolgen gehad. Veel buschauffeurs hebben toen afgehaakt omdat er tijdens de lockdown niet gereisd mocht worden. Velen hebben een andere job gezocht, en komen nu niet meer terug."

Het is ook geen evidente job. "Het is tegenwoordig minder interessant om buschauffeur te worden, denk ik", zegt Van Den Branden. "Ze hebben heel onregelmatige uren, en de agressie neemt ook toe, niet alleen in het verkeer, maar ook in de bussen zelf."

Bussen verkopen

"Busuitstappen weigeren, moeten we voorlopig niet doen", benadrukt Van den Branden. "Maar omdat we zo veel buschauffeurs te kort hebben, neemt de druk op onze huidige chauffeurs natuurlijk toe. En dan komt je al snel in een vicieuze cirkel terecht : de buschauffeurs raken oververmoeid, het ziekteverzuim neemt toe, en dan heb je nog meer buschauffeurs te kort. We zitten echt aan de afgrond en we hebben dringend nieuwe buschauffeurs nodig. Voorlopig moeten we nog geen bussen verkopen, maar sommige collega-bedrijven wel. Gewoon omdat ze geen buschauffeurs vinden, en een stilstaande bus kost natuurlijk handen vol geld."

Meest gelezen