Langs de Houtlaan op de grens van Schilde en Wijnegem worden fietsers met hoge betonblokken beschermd tegen het wegverkeer.© JAA

‘Berlijnse Muur’ langs Houtlaan zorgt voor conflict tussen gemeente en AWV

Schilde, Wijnegem -

Bij de Open Vld in Schilde zijn ze niet te spreken over de ‘Berlijnse Muur’ die het Agentschap Wegen en Verkeer heeft opgetrokken naast het nieuwe fietspad langs de Houtlaan, tussen de ’s-Gravenwezelsteenweg en de aansluiting met de Turnhoutsebaan. “Deze blokken blijven permanent staan om de fietsers ernaast te beschermen”, zegt wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het gaat dus niet om een tijdelijke maatregel.

Jan Auman

Het oude betonnen eenrichtingsfietspad langs de Houtlaan – vroeger gescheiden van de rijweg door een pech- en parkeerstrook ­– werd in 2022 heraangelegd. Minister van Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) investeerde er 380.000 euro in.

Het nieuwe fietspad en vooral haar opvallende betonnen afscheiding pal naast de rijweg zette

Philippe Verschueren.© RR

gemeenteraadslid Philippe Verschueren (Open Vld) aan tot een kritische tussenkomst in de gemeenteraad.

“De fietser is nu weliswaar perfect beschermd, maar reeën kunnen niet meer oversteken. En wie hier motorpech krijgt, heeft dubbele pech want kan zich niet meer uit de voeten maken en loopt levensgevaar. Bovendien ziet het er niet uit. Kunnen we die Berlijnse Muur niet gewoon afbreken? Een vangrail met een beukenhaag volstaat, zeker in onze groene gemeente.”

Opspattend water

Een derde liberaal, schepen van Mobiliteit Oliver Verhulst (Open Vld), trad Verschueren bij. “Normaal legt de Vlaamse overheid zo’n voorstel eerst voor aan ons, maar in dit geval was er blijkbaar haast mee gemoeid. Ik deel uw mening. Verderop lang de Houtlaan in Wijnegem is de buffer veel lager.”

Bij AWV wijzen ze op het feit dat de betonnen veiligheidsblokken op een baan waar je 90 km per uur mag rijden niet alleen de veiligheid, maar ook het comfort van de fietsers verhogen. Er is minder kans op opspattend water, minder geluidshinder en minder wind van het voorbijrazend verkeer.

Marleen Struyf (CD&V) lijkt in Schilde zowat de enige te zijn die geen graten ziet in de hoge afscheiding van beton, pal naast de rijweg. “Geen overbodige luxe gezien het toenemend fietsverkeer op die route. En al maar goed dat een auto nu niet meer kan uitwijken. Bij de snelheden die daar gehaald worden, zou dat levensbedreigend zijn.”

Opgelet voor overstekend wild, maar dan moeten die reeën nu wel erg hoog kunnen springen.© JAA

Marijke Dillen (Vlaams Belang) toonde zich dan weer bezorgd over jonge vrouwelijk jogsters die belaagd zouden worden achter de hoge muur. “Waar moeten die heen vluchten? Die meisjes zitten in de val.” Ze riep Verhulst op bij ‘zijn’ minister te protesteren.

Het door Philippe Verschueren eveneens aangekaarte nevenprobleem van grote plassen die ontstaan op de Houtlaan omdat de ‘muur’ slecht afwatert, wordt door AWV gecounterd met de mededeling dat het wegdek deze zomer nog vernieuwd wordt waarna de plassen tot het verleden zullen behoren.

© JAA

© JAA

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners