Zijn kleine lettertjes bij verzekeringen bewust zo onleesbaar? Drie clichés over verzekeringen onder de loep

Verzekeraars moeten zelf met bewijs komen wanneer ze een schadegeval niet willen dekken. Het cliché dat je als verzekerde in de kou blijft staan, klopt dus niet. Verzekeringsexpert Sam Vandervelpen doorprikt 3 clichés over verzekeringen bij Radio2.

1. "Verzekeraars doen er alles aan om niet te moeten betalen"

Je wilt natuurlijk dat, als je een schadegeval hebt, de verzekeraar snel uitbetaalt. Maar het cliché wil dat verzekeraars niet staan te springen om te betalen. "Vroeger zagen we inderdaad vaker dat een verzekeraar nogal snel zei dat de schade niet gedekt was. Er werd verwacht van de consument dat die zélf moest kunnen bewijzen dat de schade wél gedekt werd", zegt verzekeringsexpert Sam Vandervelpen van vergelijkingswebsite verzekeringen.be.

"Maar de laatste jaren is er meer wetgeving gekomen die de consument beschermt. Tegenwoordig ligt de bewijslast bij de verzekeraar: de maatschappij moet nu met concreet bewijs komen dat een schadegeval niet gedekt is."

2. "Je kan amper geld besparen door verzekeringen te vergelijken"

Belgen betalen in vergelijking met andere Europeanen veel voor hun verzekeringen. Volgens statistiekbureau Eurostat besteden Belgische gezinnen gemiddeld 3,5 procent van hun uitgaven aan verzekeringen. Maar besparen op verzekeringen kan echt wel.

"Door je autoverzekering te vergelijken kan je tot 500 euro besparen. Op je brandverzekering bespaar je al snel 200 euro door te vergelijken", aldus Vandervelpen. "Door niet te vergelijken en te lang bij dezelfde verzekeraar te blijven, bestaat de kans dat je een interessanter tarief misloopt.

3. "Er staan zo veel uitzonderingen in het contract dat er altijd wel een excuus is om niet te moeten betalen"

Wie een verzekering afsluit, krijgt pagina's vol algemene voorwaarden en uitzonderingen. Maar het moet wel duidelijk blijven. "Verzekeraars zijn tegenwoordig verplicht om een IPID-fiche op te stellen. Dat is een A4 waarin de belangrijkste uitsluitingen vermeld staan."

Als consument moet je op basis van dat ene document precies weten welke zaken wel en niet gedekt zijn. "Kies je voor een all risk-verzekering, dan is alleen wat expliciet vermeld wordt in het contract uitgesloten. Bij twijfel wordt er vaak beslist in het voordeel van de consument."

Meest gelezen