Ben Weyts.
Volledig scherm
PREMIUM
Ben Weyts. © Photo News

ONZE OPINIE. “We verspelen te veel talent, we raken te veel mensen kwijt die bewust voor het onderwijs kozen”

“Nood breekt dus wet. Liever een leerkracht dan geen. Zelfs al is het er één zonder pedagogische opleiding. Maar dat is een noodoplossing”, schrijft politiek journalist Isolde Van den Eynde. “De uitdaging ligt bij de leerkrachten zelf. Meer dan een derde van de beginnende leerkrachten gooit de handdoek in de ring binnen de vijf jaar. We raken te veel mensen kwijt die bewust voor het onderwijs kozen.”

49 reacties

  • Gino Denil

    1 jaar geleden
    Onderwijs was vroeger meer algemeen vormend. En de lat lag hoger. Onderwijs gericht op een job en ondernemingen in een snel evoluerende samenleving is een opleiding die maar een bemerkte tijd mee gaat, Frank Staelens. Logisch kunnen nadenken, juiste analyses kunnen maken, rationeel de beste keuzes maken en een openheid van geest om voortdurend bij te leren. Liefst ook nog met wat ethisch bewustzijn. Daar gaat het om. En dat kunnen blijkbaar zelfs onze politici al niet meer.
  • Frank Staelens

    1 jaar geleden
    Het probleem begint bij de lerarenopleiding, waar te gemakkelijk diploma's worden gegeven , daar vele studenten onvoldoende bagage hebben rond kennis, pedagogie , taal. We een overheid die uitblinkt in bemoeizucht, denk aan eindtermen. De lat moet hoger, want Vlaanderen zakt in de evaluatie van onderwijs op alle vlakken. Ons onderwijs is ook veel te weinig gericht op toekomstige jobs en de vraag van ondernemingen. Misschien moet er meer opleiding vanuit bedrijven komen, die er toe doen.
  • Gino Denil

    1 jaar geleden
    Het is niet vooral een mentale kwestie, Lieve Heyvart. Gewone leerkrachten klagen al - en vaak terecht - over de planlast en werkdruk. Voor een beginnende leerkracht is het dubbel zo erg. Die staat vaak in meerdere scholen. Kan niet terug vallen op eerder opgebouwd werk. Is vaak ook een tijdelijke in springer. Wordt te vaak ook nog wat extra werk toebedeeld door directies, niet benoemd en niet wetend wat hij kan weigeren. Heeft vaak ook geen continuïteit door verschillende opeenvolgende taken.
  • Lieve Heyvaert

    1 jaar geleden
    Volgens mij zouden net gepensioneerde leerkrachten met pakken ervaring beginnende leerkrachten graag en kostenloos willen ondersteunen. Voor de klas staan is niet evident als je net zelf van de schoolbanken komt. Een mentor is broodnodig.En op deze manier kost het niets.
  • bob jansens

    1 jaar geleden
    misschien moet men al die ervaren leerkrachten die gedetacheerd zijn naar de koepels eens opnieuw verplichten om voor de klas te staan?