Delhaize reageert op dode muis in zak spinazie: “Dit is nooit 100 procent uit te sluiten”

© Shutterstock, Chris Nelis

Een wansmakelijke verrassing voor Tim (32) uit Torhout. Tijdens het koken troffen de man en zijn vrouw een dode muis aan in een zak spinazie van Delhaize. “Mijn vrouw voegde de blaadjes een per een toe. Ze stak haar hand in de zak en voelde plots iets vreemds. Mijn honger was over.”

Ruben De Keyzer

Tim kocht de zak spinazie dinsdag in de AD Delhaize van Torhout. “Mijn vrouw zag niet meteen wat het was, maar het zag er niet zo katholiek uit”, zegt Tim. “We hebben gebeld naar de winkel. Zij zeggen dat ze er niets aan kunnen doen, dat het afkomstig is uit de fabriek waar de spinazie wordt ingepakt.”

“Of ik een klacht ga indienen? Ik weet het niet”, zegt Tim. “Ik veronderstel dat er altijd een kans bestaat dat zoiets gebeurt, maar ik wil vooral anderen waarschuwen. Zulke voorvallen zie je wel eens op het internet, maar je denkt nooit dat het jou zal overkomen. Ik ben vooral blij dat we het gemerkt hebben voor we ervan gegeten hebben.”

De risotto verdween begrijpelijk in de vuilnisbak. “We zijn dan maar om frieten geweest”, zegt Tim.

Voedselagentschap FAVV laat weten dat ze een onderzoek gestart zijn naar het incident en controleurs naar de supermarkt en de leverancier zullen sturen. “We zullen nagaan of de supermarkt op de hoogte was van de klacht. Bij de leverancier zal nagegaan worden of er voldoende maatregelen worden genomen om de aanwezigheid van ongedierte te voorkomen”, zegt woordvoerder Liesbeth Van de Voorde.

“Uiteraard moeten ondernemingen al het nodige doen om muizen en ander ongedierte te weren, maar we wensen toch enige nuance aan te brengen”, zegt Van de Voorde nog. “We leven niet in een steriele wereld. Spinazie wordt gekweekt en geoogst op een veld en in de vrije natuur kunnen insecten of ongedierte aanwezig zijn. Maar het is natuurlijk niet aanvaardbaar om een insect of ander ongedierte in je voeding aan te treffen, want deze kunnen dragers zijn van ziektekiemen”, aldus Van de Voorde.

Delhaize excuseert zich bij de klant en heeft het aankoopbedrag terugbetaald. “We doen er uiteraard alles aan om dergelijke voorvallen te vermijden, via verschillende en verregaande controlemechanismen bij Delhaize en onze leveranciers. Jammer genoeg is een voorval als dit nooit 100 procent uit te sluiten omdat het gaat om een vers agrarisch product.”

“Tijdens de oogst komt de spinazie op een trilband terecht waarmee kleine vreemde voorwerpen zoals steentjes verwijderd worden”, zegt Tassignon. “Grotere vreemde voorwerpen worden niet of heel moeilijk onderschept door de trilband. Na de passage op de trilband komen de spinazieblaadjes in kratten terecht waar een manuele controle gebeurt op vreemde voorwerpen. Nadien wordt het product gesneden en gewassen. Tijdens het invoeren van de spinazie in de snijmachine wordt nog eens een visuele controle uitgevoerd.”

De supermarkt onderzoekt hoe de muis ondanks de controle dan toch in de zak is beland.

De muis in kwestie.© if

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen