De sterkste onderweg én aan de streep: indrukwekkende Philipsen wint waaiereditie van Classic Brugge-De Panne
WielrennenJasper Philipsen heeft bewezen dat hij meer dan een pure sprinter is. Onze landgenoot van Alpecin-Deceuninck speelde in een heroïsche editie van de Classic Brugge-De Panne onderweg met de regen en de wind en maakte het in de finale ook nog eens knap af. Hij klopte de Nederlander Olav Kooij en Yves Lampaert in een sprint met vier.
KIJK. De reactie van Philipsen: “Blij om het met deze benen af te werken”
Regen, veel wind en drie lokale ronden met telkens een passage door de beruchte Moeren. Alle ingrediënten waren aanwezig om voor een heroïsche editie van de Classic Brugge-De Panne te zorgen. Met onder meer Jakobsen, Philipsen, Groenewegen en Cavendish waren veel sprinters naar België afgezakt, maar in deze omstandigheden was een sprint allerminst een uitgemaakte zaak.
Zeven renners lieten zich niet ontmoedigen door het gure weer en trokken al vlug op avontuur. Met Reynders, Fretin, Meens en Blouwe waren de Belgen goed vertegenwoordigd, maar door de constante nervositeit in het peloton kregen ze nooit veel voorsprong. Op 100 kilometer van het einde werden de dappere vluchters alweer opgeslorpt door de eerste waaier van het peloton.
Philipsen voelde zijn benen duidelijk niet en zorgde zélf voor afscheiding. In zijn zog volgden onder anderen Ewan en Lampaert, de winnaar van 2020 - ook toen een waaiereditie. Jakobsen had zich wél laten verrassen, maar gelukkig voor de Nederlander plooide het accordeon nog eens dicht. Alles te herdoen was veel gezegd, maar zij die de boot gemist hadden kregen zo wel een nieuwe kans.
Tot Philipsen enkele kilometers na de hergroepering nog maar eens het gaspedaal indrukte. Ewan zakte erdoor, Jakobsen sprong deze keer wel op de juiste trein. De nieuwe schifting bleek de juiste - de winnaar zat bij de achttien voorin. Maar met nog meer dan 50 kilometer op de teller leek het onmogelijk dat die achttien broederlijk samen naar de meet zouden rijden.
Een beresterke Philipsen kon in principe de sprint afwachten, maar deed dat niet. Op 15 kilometer van de finish in De Panne muisde de kopman van Alpecin-Deceuninck er vanonder met Lampaert en Kooij, ook Frison kon zijn wagonnetje na een sterke jump nog aanpikken. Dit kwartet dook de diepe finale in.
Bij de achtervolgers deed Soudal-Quick.Step er alles aan om de druk op Philipsen en co hoog te houden. Iedereen verwachtte een aanval van Lampaert, maar die kwam er niet. De West-Vlaming ging wel als eerste aan in de sprint, maar werd geremonteerd door Philipsen - dé man van de koers. Kooij werd tweede, Lampaert derde.
Philipsen én Van der Poel in Gent-Wevelgem?
Jasper Philipsen heeft zich dankzij zijn beresterke koers meteen ook nóg meer tot kanshebber gebombardeerd voor Gent-Wevelgem zondag. “Die koers staat zeker aangestipt”, zei hij. “Al zal dat zeker niet makkelijk worden. Maar met deze conditie moet ik kunnen meedoen.”
Philipsen zal als kopman van Alpecin-Deceuninck uitgespeeld worden, want Mathieu van der Poel heeft Wevelgem niet op zijn programma staan. Of toch? “Misschien wel”, verraste Philipsen. “We zullen nog zien. Het zal ook een beetje afhangen van de E3 vrijdag. Gent-Wevelgem is ook voor Mathieu een mooie koers. En ik heb nog een leadout nodig. (lacht)”
KIJK. Yves Lampaert (3de): “Achteraf gezien hadden we het anders moeten uitspelen”
Liveblog
Philipsen wint!
Lampaert komt nog met een late uitval, maar hij is een vogel voor de kat voor Kooij en Philipsen. Zij springen over Lampaert en maken het onderling uit. Philipsen klopt Kooij op de meet. Wat een wedstrijd heeft onze landgenoot gereden!
Frison voorop
Philipsen in tweede positie, Kooij in derde positie.
Frison!
Frison komt met een uitval. Philipsen dicht.
De vod
Het kwartet bevindt zich in de laatste kilometer.
Geen uitvallen
Nog geen ultieme poging van Frison of Lampaert. Wat zijn ze nog van plan.
Lampaert voor zijn tweede?
Lampaert kan zijn tweede zege in Brugge-De Panne binnenhalen. In soortgelijke weersomstandigheden wist hij hier in 2020 ook te winnen. Toen won hij de sprint voor ploeggenoot en goede vriend Tim Declerq.
Groenewegen en Démare gelost
Einde verhaal voor Groenewegen. Met nog 6 kilometer te gaan, moet hij lossen uit het tweede groepje. Ook Démare kan het tempo niet meer volgen.
Nog 7 kilometer
Het viertal heeft 25 seconden voorsprong.
Vier enkelingen
Het kwartet vooraan rijden allemaal voor een andere werkgever. Het is dus ieder voor zich. Kooij en Philipsen hebben als sprinters de beste papieren, maar Lampaert rijdt niet mee en spaart nog enigszins zijn benen.
Philipsen met een gat
Philipsen gooit er nog een laag bovenop. Er ontstaat een nieuwe kloof. Philipsen, Lampaert, Kooij en Frison rijden weg van de overgebleven groep. Hun voorsprong bedraagt 24 seconden.
Ackermann gelost
In De Moeren vliegt het tempo weer de hoogte in. Alweer onder leiding van een beresterke Philipsen. Ackermann moet de rol lossen.
Fietswissel Lampaert
Met nog 18 kilometer te gaan, wisselt Lampaert van fiets. Daarbij glijdt zijn mecanicien bijna uit over de natte weg, maar voor beide heren zonder erg. Lampaert zit alweer vooraan.
De benen voelen goed aan en ik hoop die te verzilveren vandaag
Olav Kooij: "We mogen ambitie hebben, maar moeten scherp zijn"
Olav Kooij heeft vertrouwen getankt na zijn ritzege in Parijs-Nice. Vandaag is het een andere koers, maar de jonge sprinter is er klaar voor. Na de eerste waaier te hebben gemist, zit hij wel in de tweede waaier. "We mogen ambitie hebben vandaag, maar moeten scherp zijn. Iedereen heeft een plan bedacht vandaag, maar het is altijd makkelijk om iets te verzinnen. Het plan uitvoeren is moeilijker", lacht hij. "In de eerste plaats moeten we in een goede positie zitten."
Koch met lekke band
Daar staat de volgende aan de kant. Ditmaal is het Koch. Hij heeft een lekke band en moet de eerste groep even laten rijden, terwijl hij op de ploegwagen wacht. Intussen heeft hij de aansluiting weer kunnen maken.
Jasper Philipsen: "Wil goede benen verzilveren"
Jasper Philipsen wordt vandaag aangeduid als een van de topfavorieten. Zelf wil hij zich niet in die rol duwen, maar hij beaamt wel zijn goede vorm. "De benen voelen goed aan en ik hoop die te verzilveren vandaag. Maar ik zou niet zeggen dat ik de te kloppen man ben."
Voor het op een sprint zou uitdraaien, moet hij eerst in de juiste positie zitten. En daar zit Philipsen momenteel ook, door zelf de boel op waaiers te trekken. "In de eerste plaats moeten we zien dat we mee zijn en misschien ook wel zelf het initiatief nemen. Ik denk dat ze er meer een waaierkoers dan een sprinterskoers van hebben gemaakt. Ik verwacht een scenario zoals in 2020."
Molano en Van den Berg met fietsproblemen
Molano gaat naar de kant, waar de ploeg hem een nieuwe fiets geeft. Ook hier verloopt het allemaal snel. Een tiental seconden later staat de volgende alweer aan de kant. Ditmaal is het Van den Berg die moet wisselen.
Fietswissel Philipsen
Jasper Philipsen heeft problemen met zijn fiets en moet van fiets wisselen. Het gebeurt allemaal snel en hij fietst terug naar de eerste waaier.
Stand van zaken
Even alle zaken op een rij: De renners moeten nog 37 kilometer afleggen. De eerste waaier heeft een voorsprong van 1:40 minuten op de tweede waaier. Vooraan rijden haast alle topsprinters. Groenewegen, Jakobsen, Philipsen, Kooij, Ackermann en Démare zitten voorop.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
2
Vier Belgen in de top 20: ontdek hier de volledige uitslag van Luik-Bastenaken-Luik
-
10
Evenepoel, die aan weg terug werkt, in 2025 in Ronde en Milaan-Sanremo? “Er zit beetje flandrien in Remco”
Staat Remco Evenepoel (24) volgend seizoen aan de start van Milaan-Sanremo en de Ronde van Vlaanderen? Patrick Lefevere wil op het einde van het seizoen die mogelijkheid met zijn kopman bespreken. “Want ik denk dat er een beetje flandrien in Remco zit”, vertelt hij bij ‘L’Avenir’. Evenepoel ging vandaag overigens fitnessen - een nieuwe stap in de revalidatie. -
SD Worx en Protime verlengen met ploeg-Kopecky tot 2028: “Vrouwenwielrennen is toegankelijk, we krijgen veel terug voor ons geld”
Na Lotte Kopecky hebben nu ook de sponsors SD Worx en Protime hun contracten in het vrouwenwielrennen tot 2028 verlengd. Het verhaal van SD Worx begon in 2020. “Vrouwenwielrennen is veel harder gegroeid dan we toen hadden gedacht”, zegt CEO Kobe Verdonck (53). Aan een overstap naar het mannenwielrennen zegt het Belgische bedrijf niet te denken. -
-
23
Victor Campenaerts en vriendin Nel in blijde verwachting van eerste kindje
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
8
Terugkeer in competitie op 24 mei, géén Tour: dit is het programma van Kopecky de komende maanden
Een grote verrassing is het niet, maar Lotte Kopecky (28) zal deze zomer niet deelnemen aan de Tour de France Femmes. De wereldkampioene concentreert zich volledig op de Olympische Spelen in Parijs, die voor Kopecky amper een dag voor de Tour-start eindigen. -
12
WIELERKORT. Belgisch toptalent tekent contract bij opleidingsploeg Soudal Quick-Step, Toon Aerts wint voor het eerst sinds schorsing
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
28
Zo beleefde Sven Nys de stuntzege van zoon Thibau vanop z'n hotelkamer in Mallorca: “Ik bibberde over mijn hele lijf”
Hij moet zowat de meest trotse vader van het moment zijn. Sven Nys (47) zag z'n zoon Thibau (21) stunten naar de overwinning in Zwitserland. Vader Sven kon de eerste World-Tour-overwinning van zijn zoon niet live meemaken, maar volgde via een laptop vanuit Mallorca. “Als Thibau de meet ‘riekt’, dan is hij echt een killer. Het was kippenvel, ik bibberde over mijn hele lijf", geniet Nys na. -
15
Waarom mochten Van der Poel en co gebruik maken van de volgwagens om na valpartij terug te keren?
Ook gezien? Toen de groep met Van der Poel en co in Luik-Bastenaken-Luik achterop raakte door een valpartij op honderd kilometer van de finish, kregen ze in hun achtervolging wel erg veel hulp van de volgwagens. Niemand werd daarvoor bestraft. Begrijpelijk, want de jury liet het zelf toe. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageernicole haeck
eduard janssens
dretie munkies
Rik Van loocke
erik deloof