Vanaf maandag wordt het wegdek tussen het Klaverblad in Lummen en de brug van de Gestelstraat en Voorstraat vernieuwd.© Agentschap Wegen en Verkeer

E313 krijgt nieuw wegdek tussen Lummen en Ham om geluidshinder te beperken

Lummen/Beringen/Tessenderlo/Ham -

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat dit jaar het omgevingsgeluid op de E313 tussen Lummen en Ham verminderen. Het wegdek wordt er in beide richtingen voorzien van fijne groefjes om het rolgeluid te beperken. De werken starten maandag in Lummen.

Olivier Simons

Rolgeluid is een van de voornaamste oorzaken van geluidshinder. “Dat rolgeluid ontstaat door contact tussen de wielen van het voertuig en het wegdek”, zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). “Op de snelweg tussen Lummen en Ham gaan we dit over een afstand van 16,5 kilometer aanpakken met een vrij nieuwe techniek: Next Generation Concrete Surface (NGCS).”

“Bij die techniek frezen machines met diamantschijven groefjes van 1 en 4 mm in de betonnen rijweg. Daardoor is er minder contactoppervlak tussen de wielen en het wegdek, waardoor het rolgeluid en bijgevolg ook het omgevingsgeluid afneemt.” De techniek werd eerder al toegepast op de Antwerpse Ring en zorgde daar voor een daling van het geluidsniveau. Vlak na de aanleg ging het om een reductie van 4 decibel, na twee jaar 2 decibel.

Het wegdek wordt in drie zones vernieuwd. Maandag beginnen de werken in Lummen.© Agentschap Wegen en Verkeer

Drie zones

Het wegdek wordt in drie zones vernieuwd. Eerst gebeurt dat rijstrook per rijstrook over een afstand van 2 kilometer in Lummen, tussen het Klaverblad en de brug van de Gestelstraat/Voorstraat. Tussen maandagavond 27 maart en vrijdagochtend 31 maart zal er telkens van 20 tot 5 uur gewerkt worden. Tijdens de werken geldt er een snelheidsbeperking. De week nadien wordt er ook van maandag 3 april tot vrijdag 7 april gewerkt, tijdens dezelfde uren.

Later dit jaar wordt eerst in Beringen en daarna in Tessenderlo het wegdek vernieuwd, zodat er over een afstand van 16,5 kilometer minder omgevingsgeluid zal zijn. De keerzijde is echter dat de nachtelijke freeswerken wel geluidshinder zullen veroorzaken, aangezien de machines groeven slijpen in het betonnen wegdek.

Spitsstroken

De werken kaderen in de realisatie van spitsstroken op de E313 tussen Beringen en Ham in beide richtingen. Die moeten de doorstroming verbeteren en files en sluipverkeer verhinderen. AWV zal ook nieuwe pechhavens aanleggen naast de snelweg en de op- en afritten in Beringen en Tessenderlo vernieuwen. Op dit moment wordt er in Tessenderlo al gewerkt. Eind volgende week starten de werken aan het complex Beringen. siol

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer