De vesten waren voor de zoveelste keer de inzet van een verhit debat.© Dirk Vertommen

Oppositie verwijt Mechels bestuur dat het herinrichting vesten over verkiezingen tilt: “Kampioenschap eigen ruiten ingooien”

Mechelen -

De lokale stembusgang is nog anderhalf jaar weg, maar het is nu al duidelijk dat de vesten een thema worden. Er gaat in Mechelen geen gemeenteraad meer voorbij waarin de stadsring niet ter sprake komt. De oppositie vroeg opnieuw een actualiteitsdebat aan, nu de definitieve herinrichting is uitgesteld naar het najaar van 2025.

Sven Van Haezendonck

De invoering van eenrichtingsverkeer op de vesten (R12) leidt al maanden tot protestacties in de Dijlestad en weegt op de politieke agenda. Zo ook maandagavond tijdens de gemeenteraad, voor de zoveelste keer. Met steun van Vooruit en CD&V vroeg N-VA, de grootste oppositiepartij, opnieuw het actualiteitsdebat aan. Ditmaal over de beslissing van de stad en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om de definitieve herinrichting van de vesten uit te stellen tot in het najaar van 2025.

LEES OOK. Start definitieve herinrichting Mechelse vesten schuift op naar najaar 2025

“Door de beslissing om de herinrichting over de gemeenteraadsverkiezingen van 2024 te tillen, maken jullie het mogelijk om de vesten bespreekbaar te maken tijdens de campagne. Bij de verkiezingen in 2018 was dat niet aan de orde. Van inspraak was tot op heden geen sprake”, zegt Marc Hendrickx, fractieleider van N-VA.

De gesprekstafels zijn voor hem geen voorbeeld van participatie. “Ze zijn mededelingen van beslist beleid. Niets meer, niets minder”, stelt Hendrickx. Hij vraagt zich af of er nu meer wordt gezocht naar een draagvlak en of er werk wordt gemaakt van een uitgebreidere evaluatie. “Gaan jullie de moed hebben om alle pistes te laten onderzoeken?”

“De gesprekstafels zijn mededelingen van beslist beleid”, zegt Marc Hendrickx, fractieleider van N-VA.© Joris Herregods

“Draagvlak nooit echt bereikt”

Net als alle andere oppositiepartijen hekelt CD&V het gebrek aan burgerparticipatie. “Plots kwam het stadsbestuur met de melding dat het project over de verkiezingen wordt getild. Ik hoor het jullie zeggen: ‘Goed toch? We gaan naar de burgers luisteren en ze gaan zich kunnen uitspreken. Dat is toch wat de oppositie vroeg en nu is het weer niet goed’. Je moet ons excuseren. Dit klinkt meer als een politieke truc dan echte oprechtheid om te luisteren naar de Mechelaar”, vertelt gemeenteraadslid Karl Lauwers.

Zijn conclusie? “Wat begon als een ambitieus idee werd al snel een racewagen die uit de bocht vloog. Jammer. Zo werd het nodige enthousiasme en draagvlak nooit echt bereikt. Daardoor gaat deze werf van de eeuw nu twee jaar in de koelkast”, zegt Lauwers.

“Dit is echt slecht volkstoneel”, zegt gemeenteraadslid Karel Geys (Vooruit). De beslissing om de MER-procedure en het dossier voor de omgevingsvergunningsaanvraag niet te laten samenlopen, begrijpt hij niet. “Dat is quatsch.”

“Wat begon als een ambitieus idee werd al snel een racewagen die uit de bocht vloog”, zegt gemeenteraadslid Karl Lauwers.© Sven Van Haezendonck

Volgens raadslid Dirk Tuypens (PVDA) kon er vijf maanden geleden geen sprake van zijn om de herinrichting uit te stellen tot na 2024. “Omdat de verkiezingen dan zouden worden herleid tot een referendum over de vesten. Dit begint te lijken op een kampioenschap eigen ruiten ingooien”, stelt hij.

“Problemen proberen oplossen”

Burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+) herhaalde enkele argumenten voor het uitstel. “Ik verwijs naar belangrijke parameters in de milieueffectenrapportage die wijzigden. Er is de nieuwe gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater. Daarin willen wij ons volledig inschrijven, want we willen onze vesten op een klimaatrobuuste manier aanpakken”, vertelt hij.

Daarvoor is volgens de waarnemend burgemeester meer tijd nodig. “De vesten zijn geen verhaal voor de volgende vijf of tien jaar, maar voor de volgende decennia. Het is belangrijk dat we de uitdagingen waar we vandaag voorstaan zo goed mogelijk opnemen”, zegt Vandersmissen. Hij benadrukt ook dat er na de evaluatie nog kan worden bijgestuurd.

“De vesten zijn geen verhaal voor de komende vijf of tien jaar”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen.© Dirk Vertommen

“Evident zijn er ook nadelen verbonden aan de Nieuwe Vesten. We gaan nog een aantal problemen proberen op te lossen. Dat staat natuurlijk los van het traject dat we lopen voor de definitieve herinrichting”, reageert Alexander Vandersmissen. Antwoorden op vragen zoals de kostprijs van de tijdelijke herinrichting en hoe de evaluatie precies zal verlopen, beloofde hij schriftelijk te bezorgen.

“Mechelaars moeten nog twee jaar de tijdelijke inrichting ondergaan. Mechelen was ooit een prachtige hoofdstad van de Bourgondische Nederlanden, nu is het omgetoverd tot een veldweg die leidt naar een oude hoeve met patattenbakken en schapenhekken die niet passen bij de stijl van de mooie vesten”, zegt gemeenteraadslid Catherine François (Vlaams Belang).

“Oppositie is fulltime volksmenner”

“De oppositie is vandaag fulltime volksmenner, partijen proberen de lijst van het ongenoegen te zijn en die competitie is enorm losgebarsten”, zegt Kristof Calvo, fractieleider van de stadslijst. De aanwezige leden van de actiecomités keerden hem de rug toe.

Calvo verwijt de oppositie opportunistisch te zijn en haalde vooral uit richting Vooruit. “Karl Lauwers van CD&V heeft de moed gehad om een alternatief op tafel te leggen, om minstens voor een deel van de vesten te zeggen dat ze eenrichtingsverkeer moeten worden. De sociaaldemocraten hebben dat nog nooit durven zeggen, geen visie”, stelt Kristof Calvo.

De fractieleider van Vooruit is absoluut niet gediend met die uithaal. “Mijnheer Calvo, het is ondertussen een afgezaagd riedeltje dat u sociaaldemocraten probeert af te schilderen als conservatieven. U hebt dat vorige legislatuur ook gedaan”, reageert Thijs Verbeurgt.

“Mijnheer Calvo, het is een afgezaagd riedeltje dat u sociaaldemocraten probeert af te schilderen als conservatieven”, zegt Thijs Verbeurgt.© Joris Herregods

De socialistische oppositieleider weerlegt de aantijgingen. “Ik herhaal gewoon de woorden van de titelvoerende burgemeester: ‘De oppositie polariseert niet’. Bart Somers zegt het omgekeerde van wat u zegt. We zijn kritisch, maar gematigd in het debat”, vertelt Verbeurgt. Zijn grootste punt van kritiek is het gebrek aan inspraak. “Om ervoor te zorgen dat mensen mee zijn in het verhaal. Dat zijn gemiste kansen”, zegt de socialist.

Ondanks de aanval van Calvo keurde Vooruit heel wat mobiliteitsdossiers van de meerderheid mee goed. Onder andere de fietskluizen op de vesten en het verlengen van de pendeldienst over het water vanaf parking Keerdok.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER