© Wim Daneels

Dominique Persoone test speculoospasta van huismerken: “Ik proef geen enkel verschil met de echte”

Het A-merk te duur voor je portefeuille? Wij gaan op zoek naar een plan B. Topchocolatier Dominique Persoone stak zijn mes diep in zeven verschillende potten speculoospasta van huismerken. Daarna haalde hij er ook nog het A-merk bij: Lotus. Hij zocht uit of zo’n potje nu het extra geld waard is. Of zijn er huismerken die net zo goed én ook veel goedkoper zijn? “Ik proef geen enkel verschil met de echte. Hoe hard ik ook probeer. Het is voor mij dezelfde pasta.”

Chris Snick

AH Speculoospasta 7/10

“Ietsje lichter van kleur”

* Gekocht bij Albert Heijn

* 1,49 euro voor pot van 400 g

* 3,73 euro/kg

* 596 kcal, 40 g vetten, 31 g suikers en 0,41 g zout per 100 g

“Qua kleur is deze ietsje lichter dan de meeste andere. Maar lekker is hij wel. Ik proef een zeer klein verschil met de rest, maar veel is het niet. Vandaag treffen we geen enkele flauwe kopie van the real stuff aan. Integendeel.”

© Wim Daneels

Delhaize Speculoos Original 7/10

“Net niet het typische speculooskoekje”

* Gekocht bij AD Delhaize

* 1,55 euro voor pot van 400 g

* 3,88 euro/kg

* 575 kcal, 36 g vetten, 31 g suikers en 0,36 g zout per 100 g

“Opnieuw een pasta die iets meer beige van kleur is dan de meeste andere. De textuur is ook anders, de toppers én Lotus zijn ongelooflijk creamy, hier heb je dat iets minder. Qua smaak is dit zeker lekker, maar ik mis wel dat echte Lotuskoekje. Net niet dus.”

© Wim Daneels

Jumbo Speculoospasta 8/10

“Qua kleur de eerste die écht lijkt op Lotus”

* Gekocht bij Jumbo

* 1,39 euro voor pot van 400 g

* 3,48 euro/kg

* 580 kcal, 36,8 g vetten, 34,2 g suikers en 0,49 g zout per 100 g

“Deze gaat al fors in de richting van de echte. Zeker qua kleur is dit voor mij een exacte kopie. Qua smaak lijk ik nog een heel klein verschil te ontwaren. Opnieuw zo nét niet. Maar het verschil is bijna verwaarloosbaar, hoor.”

© Wim Daneels

De Belgen Speculoospasta Creamy 9/10

“Die typische lekkere smaak van gekaramelliseerde suiker”

* Gekocht bij Hypercarrefour

* 1,99 euro voor pot van 400 g

* 4,98 euro/kg

* 579 kcal, 37 g vetten, 34 g suikers en 0,5 g zout per 100 g

“Dezelfde kleur als de echte en qua smaak komt dit toch zeer, zeer, zeer, zeer ... dicht in de buurt van de echte. Om niet te zeggen dat deze speculoospasta dezelfde is. Die typische smaak van gekaramelliseerde suiker zit hierin. Lekker, zonder twijfel.”

© Wim Daneels

Monarc Speculoospasta Creamy 9/10

“Welkom in de club”

* Gekocht bij Aldi

* 1,79 euro voor 400 g

* 4,48 euro/kg

* 580 kcal, 37 g vetten, 34 g suikers en 0,5 g zout per 100 g

“Welkom in de club van de perfecte kopieën. Dit is voor mij dezelfde speculoospasta als de vorige én qua smaak, uitzicht en textuur ook dezelfde als de echte. Wanneer ik op de verpakking kijk, zie ik dat de producent ook gelijk is aan die van ‘De Belgen’.”

© Wim Daneels

Mister Choc Speculoospasta 9/10

“Weer een van dezelfde familie”

* Gekocht bij Lidl

* 1,79 euro voor pot van 400 g

* 4,48 euro/kg

* 580 kcal, 36,8 g vetten, 34,2 g suikers en 0,49 g zout per 100 g

“De producent vermelden ze hier niet, maar volgens mij is dit weer eentje uit dezelfde familie: qua kleur, smaak en textuur is er voor mij nul verschil met de andere toppers en de echte.”

© Wim Daneels

Boni Speculoos Creamy 9/10

“Wat wil je dat ik nog zeg?”

* Gekocht bij Colruyt

* 1,39 euro voor pot van 400 g

* 3,48 euro/kg

* 579 kcal, 37 g vetten, 34 g suikers en 0,5 g zout per 100 g

“Wat wil je dat ik nog zeg? Opnieuw hetzelfde verhaal. Opnieuw dezelfde speculoospasta. Ook hier staat er geen producent op het etiket, maar ik haal ze echt niet uit elkaar hoor. Allemaal gelijk.”

© Wim Daneels

Wat met het A-merk?

* Lotus Biscoff The Original Speculoospasta

* Gekocht bij Colruyt

* 2,69 euro voor pot van 400 g

* 6,37 euro/kg

* 584 kcal, 38,1 g vetten, 36,8 g suikers en 0,54 g zout per 100 g

“Dit is dus de echte met de echte speculoosjes. Maar bij verschillende huismerken proef ik net hetzelfde en betaal je tot zo’n 45 procent minder. Dan is de echte dat extra geld niet waard, hé. Print het etiket van Lotus, plak het op die andere potten en niemand die iets zal merken. Het valt ook op dat op het etiket van twee van die huismerken eenzelfde producent staat: Biscuiterie Willems uit Eeklo.”

“Wat staat er op die hun site: 2013, Willems Biscuits wordt onderdeel van de Lotus Bakeries Group. Tja. Mister Choc (Lidl) en Boni (Colruyt) vermelden geen producent, maar die zijn qua samenstelling wel zo goed als identiek aan die andere. Het zou me niet verwonderen als die speculoospasta’s ook uit die fabriek gerold zijn. De echte Lotus bevat volgens de lijst met voedingswaarden iets andere hoeveelheden vet, suikers en zout dan de huismerken, maar ik proef dat echt niet. Conclusie: op speculoospasta kun je geld besparen zonder ook maar iets aan smaak in te boeten.”

© Wim Daneels

Retailexpert Gino Van Ossel: “Bij Lotus zullen ze vloeken als ze dit lezen”

Gino Van Ossel.© Piet Notteboom

De speculoospasta’s van De Belgen (Carrefour), Monarc (Aldi), Mister Choc (Lidl) en Boni (Colruyt) zijn, volgens de smaaktest die Dominique Persoone uitvoerde, perfecte kopieën van Lotus-speculoospasta. Kijk je op het etiket, dan zie je dat die vier telkens dezelfde samenstelling hebben en dus zo goed als zeker hetzelfde product zijn. Twee ervan – Monarc en De Belgen – worden volgens dat etiket ook door dezelfde fabriek gemaakt: Willems Biscuits in Eeklo. Hoe zit dat? “Wat het ook is, bij Lotus zullen ze vloeken wanneer ze dit lezen”, zegt retailspecialist Gino Van Ossel.

Wanneer we aan Lidl vragen waar die van hen gemaakt wordt, klinkt ook daar Willems Biscuits. Colruyt wenst niet te communiceren over de fabrikant. “We doen dat nooit.” De kans is groot dat het ook Willems Biscuits is, een bedrijf gespecialiseerd in de productie van speculoos en pasta onder private label. De huismerken dus. Maar vooral: een bedrijf dat sinds 2013 in handen is van de Lotus Bakeries Group. Of hoe het A-merk zowaar ook het huismerk maakt.

En dan rijst dé vraag: is het een zeer goed gemaakte kopie of zit er écht Lotus in de huismerkpotjes? Dominique Persoone zegt dat er qua smaak geen verschil is. “Ik haal ze niet uit elkaar.” Bij Lidl laten ze weten dat “de recepturen heel sterk op elkaar lijken”.

Lotus Bakeries Group laat weten “dat het een andere samenstelling heeft”. Op papier krijgen ze gelijk. De kopieën bevatten 580 kilocalorieën, 37 gram vetten, 34 gram suikers en 0,5 gram zout per 100 gram. De echte Lotus? 584 kilocalorieën, 38,1 gram vetten, 36,8 gram suikers en 0,54 gram zout per 100 gram. “Klopt, maar ik proef dat verschil niet”, zegt Persoone nog.

“Wat het ook is, bij Lotus zullen ze vloeken wanneer ze dit lezen”, zegt retailspecialist Gino Van Ossel. “Let op, er zijn bedrijven die er geen probleem mee hebben dat iedereen weet dat ze huismerken maken. What’s Cooking – het vroegere Ter Beke – dat Come a Casa-lasagnes maakt, produceert ook veel huismerken. Dat staat in hun jaarverslag. En Campina maakt ook melk voor huismerken. Maar een groot deel heeft liever niet dat zoiets geweten is. Want dan krijg je vervelende vragen of het al dan niet hetzelfde is. Zoals nu.”

Makkelijk namaken

Maar waarom maakt een A-merk zijn eigen concurrent? Zelf wil Lotus geen concreet antwoord geven op die vraag. “Willems Biscuits focust op de productie en verkoop van private label producten en staat volledig los van de branded business van Lotus Bakeries”, klinkt het. “Het heeft dan ook een eigen strategie en businessplan, een eigen fabriek en dus ook eigen recepten en producten.”

Kan best zijn, maar het blijft wel een fabriek van de groep. “Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een A-merk ook een huismerk maakt”, zegt Van Ossel. “Vaak is dat omdat ze in hun fabriek overcapaciteit hebben. Een bekend voorbeeld daarvan is Leo en de Olé van Aldi. Die worden allebei geproduceerd door Mondelez. Zoiets gebeurt ook bij andere merken. Waarmee ik niet zeg dat het dan altijd om hetzelfde product gaat, maar ze gebruiken de vrije momenten op de band om een recept van een supermarkt te maken.”

“Een andere reden kan zijn dat het product makkelijk na te maken is”, zegt Van Ossel. “Coca-Cola zal nooit huismerken moeten maken, niemand die het recept kan namaken. Maar kan het wel makkelijk nagemaakt worden, dan doe je dat beter zélf dan dat een ander er geld aan verdient.” “Alleen moet je dan wel voor één iets opletten: dat je niet zo goed als exact hetzelfde product maakt”, zegt Martijn Martens van retailorganisatie en kennisplatform Gondola. “Want je verdient dan wel geld aan dat huismerk, je loopt het gevaar dat je het eigen topproduct kannibaliseert. En zolang niemand weet dat het zo goed als hetzelfde is, is er daartoe geen risico. Maar bij deze weet iedereen het wél over speculoospasta.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER