Vanessa Dekeyzer

Hoe verwerk je als school het verlies van een leerling? "Iedereen ondersteunen, ook leerkrachten die zichzelf soms vergeten" 

Hoe ga je als school om met het overlijden van een leerling? Vaak springt het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) bij om het verdriet mee te verwerken, maar vooral ook de leerkrachten te ondersteunen. "Vaak vergeten leerkrachten hun eigen verdriet terwijl ze de leerlingen ondersteunen", zegt Joëlla Meelberghs van het CLB. 

Verdriet overheerst in basisschool De Zandloper in Wommersom bij Linter. Een meisje van drie jaar kwam er gisterenavond bij een ongeval aan de schoolpoort om het leven. "Het verdriet bij onze leerlingen, leerkrachten en directie is bijzonder intens", stelt directeur Koen Mombaerts. "Met dit verdriet omgaan is moeilijk." 

Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding Tienen (CLB) probeert de school nu te steunen. "Wij proberen te kijken waar we hulp kunnen bieden", vertelt Joëlla Meelberghs van het CLB. "We weten dat de emoties op zo'n momenten hoog oplopen, daarom is het belangrijk dat iedereen zich gesteund voelt." 

Draaiboek

Het CLB wordt wel vaker geconfronteerd met een overlijden van een leerling. "Voor dergelijke situaties hebben we een draaiboek", vertelt Meelberghs. "Wij trekken naar de school en zijn er vooral om de mensen rondom te ondersteunen. We proberen informatie te geven over wat er is gebeurd, zonder in detail te treden. We merken dat dit voor leerkrachten niet altijd evident is, omdat ze te betrokken zijn. Het is een van de taken die wij dan overnemen, al bespreken we met de leerkrachten wel de manier van aanpak. Dit zeker als we merken dat leerlingen vragen blijven stellen of nog meer nood hebben aan duidelijkheid." 

Leerkrachten zijn straffe mensen die in dergelijke situaties zichzelf durven te vergeten

Joëlla Meelberghs, CLB Tienen

Niet enkel de eerste dagen, maar ook erna staat het CLB klaar voor de getroffen scholen. "We weten dat leerkrachten straffe mensen zijn", zegt Meelberghs. "Ze geven alles om hun leerlingen te ondersteunen, maar daarbij vergeten soms zichzelf. Daarom dat we de school ook op langere termijn begeleiden, indien dat nodig is. Dan gaan we kijken of zij nog nood hebben aan individuele begeleiding of steun." 

Meest gelezen