Port of Antwerp-Bruges

Nieuwe, gratis vrachtwagenparking in de Antwerpse haven met 280 plaatsen

In de Antwerpse haven, op linkeroever bij Kallo, is een nieuwe vrachtwagenparking voorgesteld. Het is een gratis parking met 280 parkeerplaatsen voor vrachtwagens en de nodige voorzieningen voor de chauffeurs. In de nabije toekomst komen er ook snelladers voor elektrische vrachtwagens. 

Na de vrachtwagenparking Goordijk op de rechteroever van de Schelde, met 210 parkeerplaatsen, opent nu ook de vrachtwagenparking Ketenis op de linkeroever. Daar is gratis parkeerplaats voor 280 vrachtwagens. “Onze vrachtwagenchauffeurs zijn enorm belangrijk in de hele havenketen en we willen hen een veilige plek geven om te overnachten of hun rusttijden te respecteren”, zegt havenschepen Annick De Ridder (N-VA). “De parking is volledig beveiligd met camerabewaking, er is sanitiair, wifi en automaten met snacks en drank. Allemaal voor het comfort van de vrachtwagenchauffeurs.”

Het is een knap uitgerust terrein, we zijn ervan overtuigd dat de chauffeurs daardoor naar hier zullen komen
Havenschepen Annick De Ridder (N-VA)

Daarnaast wil de haven ook de hinder door geparkeerde vrachtwagens in de omgeving vermijden. “We willen het zo aantrekkelijk mogelijk maken zodat de chauffeurs naar hier komen. De parking is gratis toegankelijk, er zijn voorzieningen, het is een knap uitgerust terrein. We zijn ervan overtuigd dat de chauffeurs daardoor hier zullen komen staan”, aldus schepen Annick De Ridder. 

Het sanitair op de nieuwe vrachtwagenparking
Paul Van Landeghem

De nieuwe parking Ketenis ligt dichtbij de huidige en toekomstige containerterminals op de linkerscheldeoever. Daardoor kan de parking in de toekomst ook gebruikt worden als wachtparking voor vrachtwagens die te vroeg zijn voor hun afspraak op de terminal. 

Investering

De nieuwe parking kostte zo’n 10 miljoen euro, waarvan zo’n 2 miljoen euro komt van Europese steun. Een groot deel van deze investering ging naar de sanering van het terrein. “In de ondergrond is heel wat asbest gevonden”, zegt mobiliteitsexpert van Port of Antwerp-Bruges Chris Coeck. “We hebben beslist om dat volledig te verwijderen en nieuwe grond aan te voeren. Zo kunnen we met een groene omgeving starten. Het is een zware investering geweest.” 

Paul Van Landeghem

Snelladers

In de ondergrond is ook de voorbereiding voorzien voor laadinfrastructuur, want in de toekomst wil de haven 10 snelladers voor elektrische vrachtwagens op de parking Ketenis. Ook in de achterhaven van Zeebrugge zijn deze maand voorbereidende werken gestart voor een vrachtwagenparking, waar ook laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens zal komen. Zo zal er een groene corridor voor het wegtransport ontstaan tussen de twee havengebieden.

De nieuwe vrachtwagenparking Ketenis is vanaf nu vrijdag om 13 uur toegankelijk. 

Paul Van Landeghem

Meest gelezen