© rr

“Gisteren nog twee vrachtwagens vol verse groenten weggegooid”: lokale leveranciers zien omzet gehalveerd door acties Delhaize

Delhaize trekt al jaren de kaart van de lokale leveranciers. Of het nu om de landbouwer gaat die sla en radijzen kweekt, de boer die biomelk levert of de taartenbakker. Een deal die ook voor die lokale leveranciers interessant is. Tot plots winkels sluiten en depots geblokkeerd worden. En dus moeten zij containers vol patisserie, groenten en verse slaatjes weggooien. Zonder dat ze daar voor vergoed worden.

Thierry Goeman

Luc Hollands van Biomilk dat 30 procent van de productie aan Delhaize verkoopt.© rr

Luc Hollands, biomelkveehouder: “De melktanks lopen bijna over”

In het golvend landschap van Teuven, deelgemeente van Voeren, grazen honderd melkkoeien van Luc Hollands, biomelkveehouder en voorzitter van coöperatief Biomilk.be. “De melktanks lopen bijna over. We zitten met een overproductie”, zucht Hollands.

Biomilk werkt met 51 bioboeren. De helft uit Vlaanderen, de helft uit Wallonië. Delhaize neemt zo’n 30 procent van de totale melkproductie af. Maar tegenwoordig komen ze daar bijlange niet meer aan, zodat de overschotten met de dag groeien.

“Dit is een klein drama voor onze sector, die al in crisis zat. Want mensen kopen tegenwoordig sowieso minder bioproducten, omdat die vaak iets duurder zijn.”

Luc en zijn zoon Thomas die ook in het veemelkbedrijf zit© rr

Hollands neemt Delhaize zelf niets kwalijk. “Zij hebben altijd een eerlijke prijs betaald. Het zijn vooral de prijsbrekers onder de warenhuisketens die verantwoordelijk zijn voor wat er nu aan de hand is in de sector.”

© fvv

Dilpack, levert verse kruiden: “Gisteren nog twee volle vrachtwagens moeten weggooien”

Dilpack, het familiebedrijf van Jorne Leemans en Jolien Vanden Berghe, ligt op een boogscheut van de depots van Delhaize in Zellik. Ze leveren vanuit Groot-Bijgaarden dagelijks verse snijkruiden, salades en radijsjes aan de warenhuisketen.

“Maar de voorbije maand wisten we nooit of we wel konden leveren en of onze verse groenten en kruiden wel uitgevoerd konden worden naar de winkels. We hebben helaas veel verse producten opnieuw moeten uitpakken en weggooien”, zucht Jolien.

Het familiebedrijf werkt al jaren voor Delhaize, dat voor een groot deel van hun omzet zorgt. Hoe groot het verlies deze maand is, is nog niet precies bekend. “Maar vorig donderdag nog zijn twee opleggers moeten terugkeren en hebben we alles moeten weggooien. Als we het over 40 of 50 procent minder omzet hebben in maart, zal ik er niet zo ver naast zitten, vrees ik.”

Want het gaat uiteraard verder dan alleen het verlies aan verse producten. “Als we niet kunnen leveren, zit ook ons personeel zonder werk. Gelukkig kunnen toont ons team de nodige flexibiliteit.”

© Marc Gysens

Gaelens, artisanale bakkerij: “Al veel taartjes en desserts verloren gegaan”

Bij artisanale bakkerij Gaelens in Knokke-Heist, waar ze al drie generaties gebak maken, werken ze voor het eerst in shiften door de problemen bij Delhaize. “Omdat we altijd een ploeg paraat moeten hebben als er plots een bestelling toekomt”, zegt Isabelle Gaelens. “Er zijn al dagen geweest dat de bestelling slechts 30 procent was, maar tegelijk kunnen we niet volledig sluiten, want we hebben wel nog andere klanten. En intussen wordt ons personeel niet gelukkig van thuis zitten met een kleinere uitkering.”

Ook vervelend: als er toch besteld en gebakken is, maar het uiteindelijk toch niet geleverd kan worden in Zellik. “Wij werken met verse producten met korte houdbaarheid. Dat betekent dat onze fruittaarten, appelgebak en andere desserts die niet geleverd kunnen worden verloren zijn. En dat is helaas al meermaals gebeurd de jongste weken.” Er zijn al meer dan 6.000 verpakkingen (soms twee taartjes, soms één grotere) niet geleverd kunnen worden. “Maar een deel daarvan is wel naar de Voedselbank gegaan.”

Delhaize is een van de grootste klanten van Gaelens. “Ik denk dat we zeker van een omzetverlies van vijftig procent mogen spreken.”

Mr. Georges, baat 19 delicatesse-afdelingen in Delhaize-warenhuizen uit: “Verlies is al opgelopen tot 300.000 euro”

“Bij ons is het verlies intussen opgelopen tot zo’n 300.000 euro”, zegt Lode Vande Vyvere, zaakvoerder van Mr. Georges. Vandaag zijn nog altijd acht van de negentien delicatesse-afdelingen in de Delhaize-warenhuizen die uitgebaat worden door ‘Mr. Georges’ dicht en zijn verschillende medewerkers technisch werkloos.

“Wij werken met verse ingrediënten, het gros afkomstig van lokale landbouwers. Als wij niet kunnen openen, kunnen zij niet leveren. En alles wat vers klaargemaakt wordt, is voor de vuilnisbak als de winkel onverwacht dicht blijft”, zegt Vande Vyvere.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER