Doorbreken via TikTok zoals Berre: hoe doe je dat als jonge artiest? 

Zijn eerste zaalshow in de AB Club vanavond is een mijlpaal voor Berre (22), amper iets meer dan een jaar nadat zijn muziekcovers op TikTok werden opgemerkt. Eerst was er de aandacht van radiozender MNM, daarna het platencontract bij Universal en de eerste drie singles. Doorbreken als artiest via TikTok: wat komt daar allemaal bij kijken? We vragen het aan Berre zelf en aan Dorien Vanmeldert, TikTok-expert bij VRT NWS.

Berre: “Post regelmatig iets en heb geduld”

Bijna 590.000 volgers, 10 miljoen views en 1,6 miljoen likes voor zijn populairste video: indrukwekkende statistieken, en dat terwijl Berre uit verveling is begonnen met TikTok. 

“Mijn eerste TikTok heb ik in november 2020 gepost. In volle coronatijd en zonder verwachtingen. Toen MNM me belde, zat ik op school en dacht ik dat het een grap was. Ik wist dat jonge Amerikaanse artiesten wel eens op die manier worden opgepikt. Maar zelf gecontacteerd worden door een radiozender, laat staan door een platenlabel dat ik niet kende: nooit gedacht dat het mij kon overkomen.”

Enkele honderden views bij de eerste video worden er snel duizenden. “De eerste TikTok die veel losmaakte, was “Yellow” van Coldplay. Die video heb ik gemaakt tijdens de examens, in juni 2021. Na die post bleef mijn gsm maar trillen door de vele reacties, honderdduizend ongeveer. Toen voelde ik dat er iets speciaals aan het gebeuren was. Ik probeerde op elke comment te reageren. Het was allemaal nieuw voor mij, en ik was oprecht dankbaar voor elke reactie. Nu nog neem ik bewust de tijd om alle TikTok-comments op zijn minst te liken.”

BEKIJK: dit is Berre's versie van "Yellow" van Coldplay op TikTok:

 “Ik ben zoals veel mensen mijn lievelingsliedjes beginnen zingen op mijn kamer. Tijdens de examens werd ik verbannen naar de garage, omdat ik te veel lawaai maakte voor mijn broer en zussen. Het ziet er vreemd uit, maar door de echo klinkt het daar goed." 

"Ik had geen idee wat er werkte op TikTok, dus ik heb daar verder niet over nagedacht, ook niet qua hashtags. Ik gebruikte altijd de #FYP (wat verwijst naar de “For You Page”, de TikTok-startpagina, red.) Je kan nog tien hashtags gebruiken: het is geen garantie dat je video viraal gaat. Ik merk wel dat het helpt om mijn liedje zelf in te leiden, door de kijkers rechtstreeks aan spreken met één zin. Wat ik niet doe: onnozele dansjes en stevig uithalen met je stem, ook al is dat een trend op TikTok. Ik zing nu eenmaal ingetogen.”

Ik zal nooit onnozele dansjes doen of stevig uithalen met mijn stem, ook al zijn dat trends op TikTok

“Mijn belangrijkste advies: doe wat je zelf wil en ga niemand imiteren. Zorg voor regelmaat: post dagelijks iets nieuws. Ik heb in mijn beginperiode elke dag een andere cover gepost en zo is de bal blijven rollen. Heb geduld: mijn eerste virale video kwam er pas na zeven maanden. Nu lukt het niet meer om dagelijks een nieuwe TikTok te maken, ondanks de hulp van mijn team, maar mijn kanaal blijft zeker belangrijk. Het is mijn persoonlijk platform waar ik volledig achter sta.”

“Ook belangrijk: TikToks mogen er niet te proper uitzien. Ik neem nog vaak filmpjes op met mijn gsm, al word ik nu professioneel begeleid. Ook mijn concerten filmen we met de smartphone: niet perfect qua kwaliteit, maar wel authentiek. Het moet allemaal snel gaan. Ik wil zo veel mogelijk shows spelen en ik werk aan een eerste album. Als jongeren mij zeggen dat ze “net als Berre” willen worden, dan vind ik het gek om een voorbeeld te zijn, terwijl het voor mij allemaal nog nieuw is.”

BEKIJK - Van TikTok over Zomerhit en MNM tot de MIA's: het ging het afgelopen jaar bijzonder snel voor Berre:

Videospeler inladen...

Wie zit er in Vlaanderen vooral op TikTok? Uit de meest recente studie van Apestaartjaren (2022) naar de digitale wereld van Vlaamse en Brusselse kinderen en tieners blijkt dat 56% van de kinderen jonger dan 13 jaar en 86% van de jongeren onder de 18 jaar Tiktok gebruikt. Volgens de meest recente Digimeter uit 2022 zit gemiddeld 16% van de Vlamingen op TikTok, 90% daarvan is jonger dan 35 jaar. 

De TikTok-expert: “Je kan het algoritme leren bespelen”

“Hoe het TikTok-algoritme precies werkt, weet niemand exact”, zegt Dorien Vanmeldert, TikTok-expert bij VRT NWS. “Maar persoonlijke video’s werken altijd goed. Wanneer iemand zijn gezicht laat zien, zal het TikTok-algoritme die video beter oppikken. Dat heeft Berre goed gedaan." 

"Dat hij zingt in een garage, valt op tussen andere muziekvideo’s van mensen in hun slaapkamer. Ook covers werken vaak goed op TikTok. Het algoritme heeft door dat het een andere versie is van een bestaand lied, waardoor het goed wordt opgepikt.”

 “We weten over het TikTok-algoritme dat gebruikers video’s op hun “For You Page” te zien krijgen, op basis van wat ze in het verleden bekeken, geliket of gedeeld hebben. Hoe meer je door TikTok scrollt, hoe beter de app weet wat je leuk vindt. TikTok toont dingen aan die je leuk zou kunnen vinden. Het is een ideaal platform om nieuwe dingen te ontdekken zoals jonge artiesten, die viraal kunnen gaan zonder dat ze zelf veel volgers hebben.” 

Via TikTok ontdek je makkelijk nieuwe dingen, daarom is het een ideaal platform voor jonge artiesten die nog niet veel volgers hebben

Er is wat geluk mee gemoeid om te scoren op TikTok, maar je kan als gebruiker enkele dingen doen om je video’s zo veel mogelijk te verspreiden. “TikTok geeft nieuwe accounts soms een duwtje in de rug door hun eerste video’s te pushen, waardoor die veel bekeken worden en de gebruiker aangemoedigd wordt om meer gelijkaardige video’s te maken.”

“Ook belangrijk op TikTok: inspelen op de trends van het moment. De laatste challenges oppikken, populaire muziek gebruiken en de juiste hashtags, bij muziek bijvoorbeeld #cover of #musictok. TikTok vindt het ook leuk als je live gaat. Daarna worden je andere video’s meer getoond. Als je veel in interactie gaat met de mensen die reageren op je TikToks – wat Berre ook heeft gedaan - dan word je daarvoor beloond. Het algoritme biedt populaire zaken aan, op basis van het aantal views, likes, en shares maar ook omdat er veel reactie op komt.”

Meest gelezen