2.000 extra treinen per week zonder haltes op te offeren: zo ziet nieuw vervoersplan van de NMBS eruit

De raad van bestuur van NMBS heeft het nieuwe vervoersplan voor de periode december 2023 tot december 2026 goedgekeurd. Er zullen meer dan 2.000 extra treinen per week bijkomen. Er sneuvelen geen haltes, maar er zullen wel piekuurtreinen verdwijnen.

Bron: BELGA

Het nieuwe vervoersplan van NMBS wil de groei van het aantal treinreizigers (+30% tegen 2032) stimuleren, zowel voor het woon-werksegment, woon-school als voor het vrijetijdssegment. Met het nieuwe plan beoogt NMBS in 2026 een jaarlijkse productie van 89,5 miljoen treinkilometers te bereiken, een stijging van 7,4% in vergelijking met het huidige aanbod. In de vorige vervoersplannen werd het aanbod respectievelijk met 5,6% (2017-2020) en 2,8% (2020-2023) uitgebreid.

Tegen 2026 gaat het om meer dan 2.000 treinen extra per week, waarvan meer dan 720 in het weekend. Daarvoor zullen er ook meer dan 500 treinbegeleiders en treinbestuurders gerekruteerd worden.

Airconditioning

Nieuw treinmateriaal moet geleidelijk aan meer comfort bieden met 10.000 extra zitplaatsen, 40% meer plaatsen voor fietsen, airconditioning in 80% van de treinen (tegenover 65% vandaag) en een betere toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit.

“In totaal zal meer dan de helft van de stations (280) tegen 2026 een verbeterd aanbod hebben door betere frequenties op weekdagen en/of in het weekend of door bijkomende latere treinen op vrijdag- en zaterdagavond”, schrijft de NMBS. De nadruk zal liggen op de ontwikkeling van het aanbod rond grote steden zoals Brussel, Antwerpen en Luik met betere frequenties voor de voorstedelijke treinen en op betere verbindingen tussen grote steden in het weekend. Zo zullen er in het weekend twee IC-treinen per uur rijden tussen Brussel, Leuven en Luik, Antwerpen en Leuven, Kortrijk en Brugge, Brussel en Charleroi en Brussel en Bergen.

Luchthaven Charleroi

Op vrijdag- en zaterdagavond zullen er bijna 50 extra S-treinen rijden, waarvan 30 tot na 1 uur ’s nachts, vanuit Brussel en Antwerpen naar verschillende steden, waaronder Aalst, Mechelen, Leuven, ‘s-Gravenbrakel, Nijvel en Ottignies. Er zal ook een betere verbinding komen tussen heel wat stations en de luchthaven van Charleroi.

De NMBS heeft ook beslist om 22 laag bezette P-treinen af te schaffen. “Dankzij het materieel en personeel dat hierdoor vrijkomt, zal het mogelijk zijn om meer pertinente bedieningen van het vervoersplan mogelijk te maken en om geleidelijk aan twaalf P-treinen opnieuw in te leggen op verbindingen waar het aantal reizigers sterk toeneemt”, klinkt het.

LEES OOK. Pendelaars over de dagelijkse miserie op treinreis tussen Essen en Antwerpen: “Dit moet de slechtste lijn van het land zijn”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER