Belgaimage

NMBS belooft 2.000 treinen extra per week tegen 2026 en schrapt geen haltes

De raad van bestuur van de NMBS heeft het vervoersplan 2023-2026 goedgekeurd, "het meest ambitieuze vervoersplan ooit".Ā  De voorbije dagen was bekendgeraakt dat de NMBS overwoog om 20 halteplaatsen te schrappen, maar zover komt het niet. Volgens het vervoersplan moeten er tegen 2026 meer dan 2.000 treinen extra rijden per week.

De raad van bestuur van de NMBS heeft geen beslissing genomen over het sluiten van stations in het vervoersplan 2023-2026. Er worden de komende drie jaren geen haltes geschrapt in het aanbod van de spoorwegmaatschappij. De spoorwegmaatschappij blijft erbij dat er een "optimalisatie" nodig is van het aantal haltes, maar eventuele beslissingen daarover zijn voor een volgend vervoersplan.Ā 

Met het nieuwe vervoersplan, dat zal lopen van december 2023 tot december 2026, "beoogt NMBS in 2026 een jaarlijkse productie van 89,5 miljoen treinkilometers te bereiken, een stijging van 7,4 procent in vergelijking met het huidige aanbod", zo luidt het in een persbericht. Dat komt overeen met meer dan 2.000 treinen extra per week tegen 2026.

Er worden wel 22 laag bezette piekuurtreinen (P-treinen) geschrapt, maar twaalf andere worden opnieuw ingelegd.Ā 

Ruimer aanbod

De NMBS wil in meer dan de helft van de stations (280) tegen 2026 een verbeterd aanbod hebben met meer treinen rond de grote steden. Ook het aantal treinen op vrijdag en zaterdagavond moet toenemen.

"De nadruk ligt op de ontwikkeling van het aanbod rond grote steden zoals Brussel, Antwerpen en Luik met betere frequenties voor de voorstedelijke treinen en op betere verbindingen tussen grote steden in het weekend", klinkt het.

Voorwaarden

Er zijn wel twee voorwaarden verbonden aan de uitrol van het vervoersplan: de spoorwegmaatschappij moet genoeg mensen vinden: er moeten 500 nieuwe treinbestuurders en treinbegeleiders bijkomen en treinbouwer Alstom moet de nieuwe bestelde treinstellen op tijd leveren.

Het vervoersplan, dat zal lopen van december 2023 tot december 2026, moet nog worden goedgekeurd door de ministerraad.

Meest gelezen