Vanaf september verdwijnen deelsteps in Parijs: 89 procent stemde voor verbod in burgerbevraging

De inwoners van Parijs hebben zich in een burgerbevraging uitgesproken tegen elektrische deelsteps. 89 procent van de kiezers stemde voor zo'n verbod. De 15.000 steps die nu in de stad verhuurd worden, leiden vaak tot ongelukken en chaos op voetpaden. De opkomst was wel erg laag: slechts iets meer dan 7 procent van de kiesgerechtigden kwam opdagen. Toch gaat het stadsbestuur het verbod invoeren vanaf 1 september.

Drie verhuurbedrijven bieden momenteel zo'n 15.000 elektrische steps aan in de Franse hoofdstad, die geregeld door een half miljoen Parijzenaars worden gebruikt. De vergunning van de drie verhuurbedrijven loopt eind augustus af.

Met die duizenden deelsteps wordt in de Franse hoofdstad vaak nogal slordig omgegaan door toeristen en inwoners van de stad, wat soms chaos veroorzaakt op voetpaden. Er gebeuren ook geregeld ongevallen. In juni 2021 overleed een Italiaanse vrouw na een ongeval met een deelstep, waarop toen twee mensen stonden. Het stadsbestuur beperkte de toegelaten snelheid daarna tot 10 kilometer per uur in 700 drukke zones. Vorig jaar vielen er drie doden in Parijs door ongevallen met deelsteps.

BEKIJK - Parijzenaars voor en tegen elektrische deelsteps:

Videospeler inladen...

Heel wat inwoners van Parijs zijn die overlast duidelijk beu: 89 procent stemde voor een verbod. Al was de opkomst bijzonder laag, slechts 7,45 procent van de kiesgerechtigden kwam opdagen voor de burgerbevraging. Voor een goed begrip: de bevraging gaat alleen over openbare deelsteps en niet over persoonlijke steps. Die blijven sowieso toegelaten. De verkoop ervan zit ook in Frankrijk in de lift. In 2022 werden meer dan 700.000 persoonlijke steps verkocht.

Ook al gaat het eigenlijk om een niet-bindende bevraging, een woordvoerder van het stadsbestuur van Parijs zegt dat de stad de uitslag van de bevraging toch als bindend beschouwt, ongeacht de opkomst. Anne Hidalgo, de socialistische burgemeester van Parijs, is zelf voorstander van een verbod. Tegenstanders van de burgemeester verweten haar dat ze eigenlijk al een beslissing had genomen nog voor de bevraging.

Ook bij ons kritische stemmen

Ook in ons land gaan er stemmen op om deelsteps af te schaffen. Er gebeuren veel ongevallen mee, met vaak zware verwondingen, en ook hier veroorzaken ze in sommige steden overlast op de voetpaden. In Brussel, waar ze al goed ingeburgerd zijn, vielen er in 2022 zo'n 800 gewonden. In onze hoofdstad zijn overigens veel meer deelsteps. Er zijn acht deelstepbedrijven actief, goed voor zowat 23.500 elektrische deelsteps (cijfers november 2022). 

Onder meer mobiliteitsexpert Kris Peeters is voorstander van een verbod. "Steps zijn in korte tijd heel populair geworden. Ze zijn niet meer weg te denken of te krijgen, maar ze zijn wel gevaarlijker dan een fiets", zei hij eerder dit jaar aan onze redactie.

"Onze wegen zijn niet gemaakt voor die wielen, gebruikers vallen gemakkelijker omdat het evenwichtspunt lager ligt. En niet te vergeten: steps liggen vaak ook in de weg van voetgangers."

Hasselt heeft na een proefproject beslist om geen deelsteps meer aan te bieden. In Gent worden ze met enige tegenzin door het stadsbestuur geduld. Daar worden ze door slechts één bedrijf verhuurd en ze mogen niet op openbaar domein geparkeerd worden, waardoor het bedrijf geen vergunning nodig heeft. Officieel ondersteunt de stad enkel het gebruik van deelfietsen en deelauto's.

Elders in Europa zijn deelsteps al verboden in bijvoorbeeld Barcelona. Ook in de Canadese stad Montréal zijn ze uit het straatbeeld verdwenen. In Lissabon is het aantal toegelaten steps met de helft verminderd en de toegelaten snelheid beperkt tot 20 kilometer per uur, net als in Stockholm en Oslo.

Meest gelezen