Parijs stemt deelstep weg: “Verbod in Brussel eveneens een mogelijkheid”, zegt fractieleider Groen

Deelsteps, rondgestrooid doorheen de stad, zorgen op veel plaatsen voor frustratie van voetgangers, slechtzienden en mensen die slecht te been zijn. Hierdoor besloot Parijs om ze uit het stadscentrum te weren. In Brussel zijn hier ook voorstanders van. Arnaud Verstraete (fractieleider Groen in Brussels Parlement) licht de situatie toe op Business AM.


Beluister hier het volledige gesprek met Arnaud Verstraete:


Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel. Ook in onze hoofdstad probeert de overheid de overlast rond de deelsteps te beperken. Indien de maatregelen onvoldoende blijken, ligt een mogelijk verbod ook bij ons op tafel.

  • “Eerst kijken we naar andere maatregelen”, zegt Verstraete. “De belangrijkste maatregelen die al genomen zijn, is de verlaging van de snelheid van 25 naar 20 kilometer per uur, in voetgangerszones is dit naar 8 kilometer per uur. Een tweede maatregel is die van de dropzones, aangeduide parkeervakken waar de steps verplicht in geparkeerd moeten worden.”
  • “Zo moeten we de ruimte voor de voetgangers vrijwaren”, zegt Verstraete. “Mochten die maatregelen onvoldoende zijn, wordt de mogelijkheid tot een verbod in Brussel ook op tafel gelegd.”
  • De leveranciers van die steps worden hier wat mee onder druk gezet. “Maar zij zijn eigenlijk ook vragende partij om het beter te organiseren”, stelt Verstraete.

4 doden

  • “We gaan het kunnen regelen dat de huurperiode niet afgesloten kan worden, als de step niet in de dropzone geparkeerd staat. Mocht de step er toch buiten geplaatst worden, kan er een boete gegeven worden. Dit wordt ook in de zomer geïntroduceerd.”
  • “Dit gaat niet alleen over de openbare ruimte voor voetgangers. Er is ook het veiligheidsaspect. De step heeft een groot aandeel genomen in de ongevallenstatistieken, en dat proberen we tegen te gaan met de verlaagde snelheid”, legt Verstraete uit. “In 2022 werden er helaas vier doden geteld door ongevallen met steps, en meer dan 700 letselongevallen.”
  • Nog een kanttekening bij het referendum uit Parijs: “Er was maar een deelname van 10 procent. Dat is vrij beperkt om daaruit te concluderen dat het volk het zo wil”, verklaart Verstraete. In België zou dit volgens Groen-politicus eerder op het niveau van het parlement besloten worden, eventueel met burgercommissies.
  • De mobiliteitsdienst van Brussel lanceerde al een campagne om de gebruikers aan de regels te herinneren. Er wordt gefocust op het gehoorzamen van rode lichten, het gebruik van de fietsinfrastructuur (rijden op het voetpad mag niet meer), nuchter rijden en het ontraden van slalommen tussen het verkeer.

(nd/evb)

Meer