Batterij plug-inhybride is anders dan die van elektrische auto: wat als je tijdens het laden schade veroorzaakt?
IndependerEen plug-inhybrideauto is voor een deel verschillend van een elektrische wagen, zeker wat het opladen betreft. Maar wat als je iets verkeerd doet en schade veroorzaakt terwijl je de batterij van stroom wil voorzien? Independer.be vertelt wat je moet weten.
De accu van een hybrideauto is een stuk kleiner dan die van een volledig elektrische auto. De batterij is daarom sneller opgeladen, maar je kunt er slechts een afstand van ongeveer 60 kilometer mee afleggen. Daarna schakelt de auto over op de verbrandingsmotor.
Elektrisch, plug-inhybride of hybride: lees hier alles over de impact op je autoverzekering.
Hoe laad je een plug-inhybride op?
Net als een volledig elektrische wagen, kun je een plug-inhybride opladen via een normaal stopcontact, een laadpaal thuis of een publieke openbare laadpaal. De batterijen van veel plug-ins worden almaar groter, om een grotere elektrische actieradius te bieden. Je hebt dus wel een zeker oplaadvermogen nodig.
De meeste chauffeurs steken hun plug-inhybride ’s avonds thuis in het stopcontact met de bijgeleverde kabel. Die regelt het vermogen, dat afhangt van het aantal ampère dat uit de muur komt, meestal twee à drie kilowatt.
Via stopcontact vs. via thuislaadpaal
Nogal wat chauffeurs van hybridewagens laden hun voertuig op via een stopcontact en een Mode-2 laadkabel, en dat met 2,3 kilowatt. Een batterij van 10 kWh is dan in ongeveer vijf uur helemaal opgeladen. Met een eigen thuislaadpaal laad je met 1-fase 3,7 kW op, of met 3-fasen 11 kW.
Pas op: er is een ‘maar’. De boordlader moet immers ook 11 kW aankunnen. De meeste boordladers van plug-inhybrides laden echter alleen met 1-fase, met maximaal 7,4 kW. Precies daarom is snelladen met een snellader bij heel wat hybridewagens onmogelijk. De meeste plug-inhybrides kunnen niet snelladen, omdat de batterij van dit type auto dat niet ondersteunt.
Wat als je schade hebt door verkeerd gebruik?
Stel: je vertrekt met je wagen terwijl de oplaadkabel nog aan je auto zit, en beschadigt zo de laadkabel én je auto. Een full omniumverzekering vergoedt normaal gezien alle schade, zowel die van jezelf als die van de tegenpartij. Dat geldt ook als je met een plug-inhybridewagen rijdt.
Lees verder: Dit zijn de vijf duurste reparaties aan je (elektrische) auto.
Een mini-omnium is goedkoper, maar beperkter. Die dekt enkel de eigen materiële schade waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent, zoals diefstal, brand, glasbreuk, aanrijding met dieren en schade door natuurkrachten.
De verplichte verzekering BA (burgerlijke aansprakelijkheid) dekt slechts de schade die je met je auto veroorzaakt aan anderen. Voor je eigen schade moet je dus zelf instaan.
BA, mini-omnium of full omnium? Zo maak je de juiste keuze.
En wat met een eigen laadpaal thuis?
Installeer je een laadpaal bij je thuis, dan moet je dit zeker melden aan je brandverzekeraar. Normaal gezien heeft dit geen gevolgen voor de premie. De schade aan de installatie is automatisch gedekt door de brandverzekering in geval van brand of waterschade, tijdens een overstroming bijvoorbeeld.
Tip: Met Independer.be leg je diverse verzekeraars naast elkaar en ga je op zoek naar de formule die het best bij je past.
Lees ook op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen