Gedaan met gratis wegglippen uit parkeergarage

© Olivier Matthys

Uitbaters van parkeergarages gaan in de aanval tegen treintjesrijders. Dat zijn bestuurders die zo dicht op hun voorligger rijden, dat ze gratis mee glippen onder de slagboom en zo naar buiten rijden. Bij Q-Park alleen al hebben ze tot duizend zwartrijders per jaar. Met drempels, nummerplaatherkenning en dubbele slagbomen willen de uitbaters hen nu afschrikken.

wim brillouet

Negen euro om drie uur ondergronds te parkeren? Nee, dank u. Zo redeneren treintjesrijders. Om niet te moeten betalen, gaan ze heel ver. Ze rijden ze zo dicht mogelijk op hun voorligger – die wel betaalt – en als de slagboom opengaat, staan ze vol op het gaspedaal.

“Want je mag maar vijf tot hoogstens tien centimeter ruimte laten op je voorligger. Anders detecteren de lussen in de grond dat er een ander voertuig aankomt en gaat de slagboom onherroepelijk dicht”, klinkt het bij Indigo, het vroegere VINCI Park. “De lussen detecteren eerst je voorste band, dan je achterste. Als ze geen gewicht meer voelen, gaat de slagboom dicht. Maar als twee auto’s bumper aan bumper rijden, lijkt het alsof er een heel lang voertuig passeert en blijft de slagboom open. Voor sommigen is het een sport en ze werken samen. De ene betaalt, de andere passeert gratis door de slagboom.”

Bij Q-Park, met zo’n 40 parkeergarages in België, stellen ze jaarlijks zeshonderd tot duizend gevallen van treintjesrijden vast. “In Nederland zijn het er nog een pak meer, maar in België is het zeker een issue. Maar we proberen het aan te pakken”, zegt Jan Vandeputte, van Q-Park Belgium.

Op zwarte lijst

Die maatregelen zijn heel concreet: “Zo hebben we in vijf vestigingen waar het vaak gebeurde, drempels geplaatst. Die liggen vlak voor de slagboom. Snel optrekken als je voorligger door mag, wordt zo een pak moeilijker”, zegt Vandeputte. “Uit de ­eerste metingen blijkt het ­systeem treintjesrijders ook af te schrikken.”

Bij uitbater Apcoa Parking hebben ze de lussen in het wegdek dichter bij elkaar geplaatst, zodat die sneller en accurater reageren. In Brussels Airport gaan ze nog een stap verder. Een bestuurder moet er door twee slag­bomen. Dat maakt bumperen onmogelijk.

Er zijn ook garages die met nummerplaatherkenning werken. Die leggen alle zwartparkeerders vast op een lijst. Zij riskeren een boete van 250 euro als ze nog eens opduiken in die parkeergarage.

Nog een maatregel die ­uitbaters invoeren: meteen na de slagboom een scherpe bocht naar links of rechts ­inlassen om de garage uit te rijden. Ook dit maakt optrekken moeilijker.

Niet zonder gevaar

Hoeveel geld de parkeer­garages mislopen, is niet duidelijk. Daders achterna gaan is ook niet mogelijk. “Per ­inbreuk gaat het niet om hele hoge bedragen. De kosten voor advocaten en deurwaarders liggen vaak hoger. Daar om beginnen we er niet aan”, klinkt het.

Toch is het treintjesrijden ook gevaarlijk. “Als parkeergarages aan een drukke weg liggen, kan het voor andere auto’s, fietsers en voetgangers gevaarlijk zijn als er plots een auto snel uit de garage opduikt”, zegt Jan Vandeputte van Q-Park. “Nog een reden om het fenomeen aan te pakken.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen