Gekleurde paaseitjes

Waarom hebben paaseitjes nog altijd geen vaste kleurcode? 

Elke supermarkt en elke producent heeft zijn eigen manier en kleurcode om duidelijk te maken welke smaak hun paaseitjes hebben. Verwarrend en vaak frustrerend voor de consument. Nochtans zei Lidl 4 jaar geleden dat het meer uniformiteit wil met de andere supermarkten. Radio2 zoekt uit waarom dat nog niet is gebeurd.     

Tientallen kleuren en smaken van paaseitjes zonder patroon. Lidl wilde 4 jaar geleden al meer uniformiteit in de kleuren: "We gaan gewoon even moeten bellen en kijken of we tegen Pasen volgend jaar overal meer gelijkaardige kleuren kunnen hebben", zei woordvoerder Isabelle Colbrandt in het Journaal. Ook Aldi, Colruyt en Carrefour stonden achter dat idee.  

Geen afspraken

Maar van het plan van Lidl is niks in huis gekomen. Het plan is stopgezet, laat Lidl weten aan Radio2. "We hebben de laatste 4 jaar geen wijzigingen aan de kleuren van de verpakkingen doorgevoerd. Er zijn ook geen plannen om dit in de toekomst wel te doen." 

Blijkbaar was er dan toch geen nood aan om de concurrenten en de leveranciers op te bellen. "Momenteel zijn de kleuren bij Lidl conform de markt. Zolang ze dat blijven, veranderen de kleuren ook niet." 

Intussen probeert elke supermarkt dus op zijn manier aan de consument duidelijk te maken welke kleur voor welke smaak staat. 

De aanpak van Colruyt

Supermarktketen Colruyt verkoopt paaseitjes los in plastic bakken. Daarop hangt een etiket dat de smaak vermeldt en er hangt ook een QR-code die de klanten kunnen scannen met hun smartphone. Die leidt hen naar de kleurencode, die je ook op de website van Colruyt terugvindt. 

Sommige mensen vinden het spannend om niet te weten welke smaak ze krijgen, andere willen liever zekerheid

Benjamin Verpoort - Colruyt

Benjamin Verpoort, verantwoordelijke productgroupmanagement bij Colruyt, heeft een verklaring voor die aanpak: “Sommige mensen vinden het spannend om niet te weten welke smaak ze krijgen, andere willen liever zekerheid.”

Bij Okay Compact van de Colruyt-groep hangt er geen QR-code bij de paaseitjes. De klanten in die winkels moeten onthouden welke kleur bij welke smaak hoort. 

Carrefour vindt het logisch

Carrefour is een Frans bedrijf en volgt de Franse markt. Misschien denk je dan: "des goûts et des couleurs, on ne discute pas". Maar nee, er zit toch een lijn in bij hen. De kleurcode is volgens hen gebaseerd op logica. Witte chocolade zit in een witte folie, donkere chocolade in een donkere verpakking. 

Delhaize vindt uniformiteit wel belangrijk

Delhaize probeert op een lijn te zitten met de concurrentie. Dat is een hele uitdaging zegt Ine Tassignon, woordvoerder bij Delhaize: “We proberen zo goed mogelijk de sector te volgen om het voor onze klanten zo makkelijk mogen te maken.”

Delhaize vindt het belangrijk dat de consument weet wat die kan verwachten en wil dat er eensgezindheid is over de kleuren en smaken: “Er is niets zo lastig als niet weten welke smaak er in welke kleur wikkel zit.”

Libeert is een nieuwe speler

Libeert is een producent van chocolade figuurtjes zoals de Paashaas en Sinterklaas. Sinds dit jaar maken ze ook gevulde paaseitjes. Het was voor hen een hele denkoefening om te beslissen welke smaak welke kleur wikkel krijgt, zegt Camille Van Damme. "We hebben daarom een marktonderzoek gedaan en kwamen tot de conclusie dat er voor de meest voorkomende smaken wel een lijn in zit." 

Zo zit melkchocolade meestal in een blauwe wikkel, eitjes met praliné zitten in een groene wikkel en de donkere chocolade in een donkere wikkel. "Die lijn hebben wij gevolgd."

We zijn van een wit blad vertrokken en zijn ervan overtuigd dat we de juiste kleuren hebben gekozen

Camille Van Damme - Libeert

Opvallend is dat Libeert er nog een extra aan toevoegt: de smaak van het paasei staat gedrukt op de verpakking. "Dat was voor ons een absolute must."

Paaseitjes zonder verpakking

Sommige winkels verkopen paaseitjes los, zonder wikkel, maar dat is niet altijd goed voor de chocolade. Met een wikkel blijft een paaseitje langer goed en is het ook minder kwetsbaar voor stoten. En de glans blijft beter behouden. 

En uiteraard willen producenten en supermarkten zich met een mooi gekleurde wikkel onderscheiden van hun concurrenten. 

Meest gelezen