BELGA

Waarom is de ene laadpaal veel duurder dan de andere?

Tussen de verschillende laadpalen voor elektrische auto's zijn er grote prijsverschillen. Een laadbeurt kan daardoor bij de ene laadpaal dubbel zo duur zijn als bij een andere. Daar zit meer achter dan alleen de snelheid waarmee de laadpaal laadt. "De kostprijs hangt vooral af van het moment waarop de laadpaal is gezet", vertelt Bart Massin van EV Belgium in "De wereld vandaag".

Van 25 tot 50 eurocent per kWh, zo groot kan het prijsverschil zijn tussen de verschillende laadpalen. Wil je aan de snelweg op hoge snelheid laden, zit je al snel aan 70 tot 85 eurocent per kWh. Op een volledige laadbeurt is dat al gauw een verschil van 25 euro. 

Waarom dat verschil zo groot is, is vrij complex en heeft meerdere verklaringen. De meest voor de hand liggende is de snelheid waarmee de laadpaal laadt. De snellaadpalen kunnen in sommige gevallen meer dan het dubbele kosten. Dat is niet abnormaal, zegt Bart Massin in "De wereld vandaag". Hij is bestuurslid van EV Belgium, de federatie die uitstootvrije mobiliteit stimuleert. "Om een groot volume aan elektriciteit heel snel in die auto te krijgen, is hele dure infrastructuur nodig."

BEKIJK - Onze reportage in VRT NWS Journaal over het prijsverschil tussen de laadpalen:

Videospeler inladen...

Publieke laadpalen

Ook als we die snellaadpalen buiten beschouwing houden, kunnen er grote verschillen zijn. Dat hangt volgens Massin af van het moment dat de laadpaal geplaatst is. "De overheid, steden en gemeenten gunnen de laadpalen aan een bepaalde partij. De prijs daarvan is afhankelijk van de elektriciteitskosten van dat moment."

Als een laadpaal geplaatst wordt wanneer de prijzen de lucht ingaan, stijgt de kostprijs van die laadpaal. Die hogere kost wordt aan de klant doorgerekend. "Die prijzen wijzigen niet elke week zoals bij de pomp", zegt Massin. "Het gaat om langdurige contracten van 10 jaar. Veel van die bedrijven mogen de prijs maar een keer per jaar wijzigen."

Ook op lokaal niveau kunnen er verschillen zijn. Zo ben je in Gent goedkoper af door in ondergrondse parkeergarages te laden, bovengronds is het duurder. 

Prijstransparantie

Wie veel met de elektrische wagen rijdt, kan dus flink wat besparen door vooraf de laatste prijzen van de laadpalen te vergelijken. In tegenstelling tot de gewone benzinepomp, heeft de laadpaal geen schermpje met de huidige prijs. Gebruikers moeten die ofwel raadplegen via de app van hun laadpas of bij het scannen van de QR-code op de laadpaal. 

Dat komt omdat de prijs kan variëren afhankelijk van de laadpas die je gebruikt. Sommigen hebben een abonnement bij een bepaalde provider zoals bijvoorbeeld Fastned of Tesla en betalen minder aan de paal. "Afhankelijk van je laadpasje, kunnen er ook supplementen bijkomen. De totaalprijs kan je dus niet op de laadpaal zetten, want die weet niet met welk betalingsmechanisme je komt. Er wordt wel gewerkt aan een meer uniform systeem."

Meest gelezen