De hoofdcast van #LikeMe, bij de uitreiking van de Gouden K's
Jokko

Miljoenen streams, meer dan honderd concerten en vier solocarrières: het knalsucces van #LikeMe in cijfers

De cast van "#LikeMe" staat tijdens dit paasweekend vier keer in het Sportpaleis. Eerder deze week is het doek gevallen over de televisiereeks, na vier seizoenen. Het einde van een tijdperk, maar niet helemaal, want er komen nog concerten en evenementen. De invloed van "#LikeMe" reikt sinds de start van het programma in 2019 veel verder dan hoge kijkcijfers, zo blijkt uit enkele straffe cijfers.

52 afleveringen met 112 liedjes

Sinds de eerste aflevering op 13 januari 2019 is uitgezonden op Ketnet, zijn er 4 seizoenen van in totaal 52 afleveringen gemaakt van "#LikeMe". De afleveringen zijn ingeblikt op 240 draaidagen. Hoofdpersonages Caro, Vince, Camille en Yemi zijn vertrouwde gezichten geworden in de Vlaamse huiskamers. 

Het uitgangspunt van "#LikeMe" is over alle seizoenen heen hetzelfde gebleven: Belgische en Nederlandse klassiekers worden door een jongerencast in een nieuw musicaljasje gestoken. Bij de gastrollen duiken af en toe grote namen op, onder wie Hugo Sigal, die vier seizoenen lang te zien was als schooldirecteur Wolfs. Sigal speelde samen met zijn goede vriendin Janine Bischops een aangrijpende verhaallijn over dementie, op het moment dat zijn eigen vrouw, wijlen Nicole Josy, aan de ziekte leed.

Er zijn ook twee afgeleide programma's gemaakt: 52 afleveringen van "DANCE #LikeMe", waarin de dansjes uit de reeks worden aangeleerd door de cast, en 104 afleveringen van "SING #LikeMe", waarin de muziek centraal staat.

In de hele "#LikeMe"-reeks worden in totaal 112 nummers gecoverd: stuk voor stuk klassiekers uit het Nederlandse taalgebied. Om alle nummers op te nemen, heeft de cast 480 uren doorgebracht in de muziekstudio. Dankzij het programma worden op familiefeesten nummers als "Lichtjes van de Schelde", "Laat ons een bloem" of "Zeg 'ns meisje" weer vlot meegezongen door verschillende generaties.

Dit zijn de populairste nummers:

BEKIJK - "Porselein" van Yasmine is de meest gestreamde "#LikeMe"-cover uit seizoen 1:

BEKIJK - "Soldiers of love" van Liliane Saint-Pierre is de meest gestreamde "#LikeMe"-cover uit seizoen 2:

BEKIJK - "Ochtendgymnastiek" van Samson en Gert is de meest gestreamde "#LikeMe"-cover uit seizoen 3:

#LikeMe is te zien in 10 landen

"#LikeMe" is ook een internationaal succesverhaal geworden. Nederland is snel overstag gegaan en intussen is de reeks te zien in 10 landen, waaronder Denemarken, Duitsland en Frankrijk. In alle andere landen behalve Nederland worden de dialogen opnieuw ingesproken in het Engels. Alle liedjes zijn ook vertaald naar het Engels en opnieuw ingezongen door de Vlaamse cast, die daarvoor opnieuw auditie heeft moeten doen.

BEKIJK - Pommelien Thijs zingt a capella het refrein van de Engelstalige versie van "Porselein" van Yasmine:

Videospeler inladen...

4 albums en meer dan 90 miljoen streams

De muziek uit "#LikeMe" is per seizoen uitgebracht, het vierde en laatste album is er sinds deze week. Alle nummers zijn ook te beluisteren via de gekende streamingplatformen.

De plaat bij seizoen 1 is met 52.000 exemplaren het best verkochte Belgische album van 2019 én goed voor dubbel platina (een prijs per 20.000 stuks, red.). De liedjes uit het eerste seizoen zijn in totaal 50 miljoen keer gestreamd, op Spotify en Apple Music samen. Het album bij het tweede "#LikeMe"-seizoen heeft ook dubbel platina gehaald en ruim 30 miljoen streams. Ook album 3 is platina, en telt al 10 miljoen streams.

Naast de muziek is ook een pak andere "#LikeMe"-merchandising op de markt gebracht, waaronder boeken, stickerboeken, strips, kledij, dekbedovertrekken en ook het typische brilletje dat hoofdpersonage Caro in de reeks draagt. 

Tientallen awards en prijzen

Het succes van "#LikeMe" vertaalt zich ook in een pak prijzen en awards. Over de jaren heen heeft de reeks 10 Gouden K's gewonnen, de awards die jaarlijks door het Ketnetpubliek worden uitgereikt. 
 
Pommelien Thijs is individueel vijf keer in de prijzen gevallen bij de Gouden K's, Camille vier keer en Francisco Schuster één keer. Op de laatste MIA's heeft Thijs als één van de winnaars van de avond drie beeldjes weggekaapt, Camille nog eens twee. En dan zijn er nog onderscheidingen als "Beste groep" op Radio 2 Zomerhit 2019, "Ontdekking van het jaar", op de Story Awards 2019 en "Verrassing van het jaar" in 2019 bij de Vlaamse zender MENT TV.
 

167 optredens, waaronder 8 Sportpaleizen en 2 Lotto Arena's

In totaal heeft de "#LikeMe"-cast in iets meer dan vier jaar tijd 167 keer opgetreden. Dit weekend staan ze - net als vorig jaar - 4 keer in het Sportpaleis: goed voor 60.000 verkochte tickets, zowel in 2022 als 2023. In hun beginjaar 2019 heeft de #LikeMe-cast ook al twee keer de Lotto Arena uitverkocht, goed voor nog eens 16.000 bezoekers. Resultaat: 136.000 bezoekers voor de Antwerpse stadionconcerten alleen. 

4 solocarrières

"#LikeMe" is een kweekvijver gebleken voor jong, muzikaal talent. De solocarrières van Pommelien Thijs en Camille Dhont zijn intussen stevig gelanceerd en er zijn nog twee #LikeMe-talenten die bouwen aan een carrière in de spotlights.

Maksim Stojanac (Vince in "#LikeMe") heeft ook een debuutplaat uit ondertussen, net als Pommelien en Camille in het Nederlands. Hij heeft aan de zijde van Ann Lemmens "The Voice Kids" gespresenteerd op VTM en is samen met Rudi Vranckx naar het oorlogsgebied in Oekraïne getrokken, voor "Tussen oorlog en vrede" op Eén. Stojanac heeft recent ook twee televisieprogramma's gewonnen: "BV Darts" en het Play4-muziekprogramma "Tulpen uit Antwerpen", met zijn cover van "Ik voel me zo verdomd alleen" van Danny de Munk.

Stojanac werd gisteravond nog ontmaskerd als Leeuw in "The masked singer". Vorig jaar werd dat programma gewonnen door ... Camille Dhont, als Miss Poes.

BEKIJK - Maksim Stojanac met zijn cover van "Ik voel me zo verdomd alleen", van Danny de Munk:

Ook Francisco Schuster (Yemi in "#LikeMe") is solo uit de startblokken geschoten, als zanger van het STIP IT-campagnelied tegen pesten van Ketnet. Hij debuteert als presentator van het VRT MAX-programma "Thrift You Up", waarin hij samen met twee modeontwerpers bekende gezichten mag restylen.

BEKIJK - De clip van "Dromen", het STIP IT-campagnelied, onder meer gezongen door Francisco Schuster:

Videospeler inladen...

Meest gelezen