Van Aert bedankt voor nieuw systeem om bandendruk te regelen, drie ploegmaats rijden er Parijs-Roubaix wel mee
Twee wielerploegen komen zondag in Parijs-Roubaix aan de start met een systeem om tijdens de wedstrijd de bandendruk te regelen. Team DSM rijdt met een technologie die door Scope-Atmoz is ontwikkeld. Jumbo-Visma liet de keuze aan de renners. Wout van Aert rijdt er niet mee, ploegmakkers Dylan van Baarle, Christophe Laporte en Edoardo Affini wel.
KIJK. Team DSM en Jumbo-Visma testen nieuw bandensysteem in Parijs-Roubaix
Met harde banden over het asfalt en met zachtere banden over de 29 kasseienstroken kunnen rijden, dat lijkt wel het ei van Columbus voor Parijs-Roubaix. De technologie staat op punt — volgens sommigen is het geen marginal gain, maar wordt het een zondag echte game changer in de race naar de overwinning.
Een aantal renners van Jumbo-Visma testte tijdens hun verkenning een laatste keer het KAPS-systeem van de Eindhovense ontwikkelaar Hubtech. Daarbij waren Dylan van Baarle en Eduardo Affini, zij zijn alvast voor. Wout van Aert deed dat niet en hij rijdt er zondag dan ook niet mee.
Zuurstof uit de lucht
Het KAPS-systeem haalt zuurstof uit de lucht, als er moet bij geblazen worden. Of het laat de bandenspanning gewoon naar het gewenste niveau zakken. Bedienen doet de renner het vanop het stuur. Een simpele druk op de knop volstaat, een wireless verbinding zorgt voor de rest.
Ook ploegleider Maarten Wynants reed tijdens de verkenning even met KAPS. Hij legt uit: “We moesten nog wat settings testen tijdens de verkenning. Kijken hoe laag we konden gaan met de bandendruk.”
Hij kon de druk laten zakken tot 2,5 bar en vervolgens oppompen tot zes bar. Renners zullen zondag over drie of vier settings kunnen beschikken. Dat wordt dan één lage setting: 2,8 of 2,9 bar, zegt Wynants. “Met 2,5 bar rijd je je wielen in het Bos van Wallers kapot.” Maximaal zullen de banden tot 5 bar kunnen worden opgeblazen. “In andere omstandigheden rijden we met zes bar. Maar het duurt te lang om van 2,8 naar zes bar te gaan. Reken één bar luchtdruk erbij per kilometer. De lucht uit de banden laten gaat dan wel snel.” En dan zijn er nog twee settings tussenin.
Het voelt wat loom aan in het draaien en keren. Sommigen willen het niet, maar het is wel een stevig systeem. Was ik nog een renner geweest, dan was ik er zeker mee gestart
Het KAPS-systeem zit in de wielnaaf gebouwd, voorin en achterin. Er zit een motortje dat volgens Wynants door het draaien van de wielen wordt geactiveerd. En het zijn de benen van de renner die de wielen doen draaien. Dat kost volgens Wynants 20 Watt extra vermogen. Doe daar ook het gewicht van het systeem bij — zo’n 500 gram — en dan kom je meteen bij de nadelen ervan. Wynants: “Het voelt wat loom aan in het draaien en keren. Sommigen willen het niet, maar het is wel een stevig systeem. Was ik nog een renner geweest, dan was ik er zeker mee gestart.”
KIJK. Jumbo-Visma-ploegleider Grischa Niermann over het gebruik van het systeem
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
2
LIVEBLOG GIRO. Uijtdebroeks verliest meteen belangrijke pion: “Dat is wel klote, maar rustig blijven en proberen meeglippen vandaag”
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
PREMIUM3
Geklopte Pogacar ziet dat ook zijn ploeg niet op niveau was, de concurrentie: “Dit geeft de burger moed”
Human after all. Tadej Pogacar draagt na dag één in deze Giro niet de roze trui. Hij werd in de sprint in Turijn gevloerd door Jhonatan Narvaez. Ook zijn ploeg oogde niet sterk in de breedte. De concurrentie, waaronder twee jonge Belgen, tankt vertrouwen, maar blijft op zijn hoede. “Misschien is Pogacar nu geprikkeld en houdt hij zondag grote kuis door de rest op twee minuten te rijden.” -
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
-
PREMIUM1
Pogacar meteen in het roze, of botst hij op de ‘oude’ Alaphilippe? “Ik voelde mij elke dag sterker worden in Romandië”
Wie klopt Tadej Pogacar in de openingsrit van de Giro in Turijn? Biniam Girmay hoopt, maar zijn ploegleiding vreest. Quinten Hermans vindt het te lastig en Mauri Vansevenant zit vooral met de rit van zondag in zijn hoofd... Zijn ploegmaat Julian Alaphilippe niet. “Ik maak kans”, zegt de Fransman van Soudal Quick-Step, die op zijn 31ste letterlijk en figuurlijk de oude lijkt. Inclusief baardje en snor. -
12
In het oog springende deal: Demi Vollering en sportmerk Nike slaan handen in elkaar
Demi Vollering (27) is een ‘Nike-atleet’. De Nederlandse topwielrenster, vorig jaar winnares van de Tour de France Femmes, heeft een deal gesloten met het sportmerk. “Zij gaan mij helpen mijn dromen en doelen van de komende jaren na te streven.” -
28
Zo beleefde Sven Nys de stuntzege van zoon Thibau vanop z'n hotelkamer in Mallorca: “Ik bibberde over mijn hele lijf”
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
13
WIELERKORT. Geen nieuwe overwinning voor De Lie: Cosnefroy maakt het zegegebaar in GP du Morbihan
Het wegseizoen is volop aan de gang. Op deze pagina blijft u op de hoogte van al het nieuws in wielerland. -
“Herentalse longafdeling on tour”: Wout van Aert en Steff Cras samen op pad na zware valpartij
De ene viel in Dwars door Vlaanderen, de ander in de Ronde van het Baskenland. Wout van Aert en Steff Cras zagen hun voorjaar voorbijflitsen na een zware valpartij. Nu trekken de twee Herentalse renners samen op pad. Dat doen ze met een ludieke trainingsrit op Strava. -
9
“Ik ben bang geweest”: Eddy Merckx (78) komt in Giro-interview terug op darmoperatie
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarika Peeters
Martijn Kools
Louis Momme
Patrick De Couvreur
Marc Talloen