Trambus op eigen bedding veroorzaakt politieke hoogspanning in Maasmechelen

In Maasmechelen is er discussie over de plannen om de Rijksweg in het centrum te versmallen. Nu is dat nog een viervaksbaan, maar zoals de plannen nu voorliggen zal er over enkele jaren maar één rijvak in elke richting overblijven omdat de trambus naar Hasselt er op een eigen bedding zal rijden. Volgens oppositiepartij N-VA zal dat verkeersopstoppingen veroorzaken. De partij vraagt de gemeente Maasmechelen om de plannen van de Vlaamse regering af te wijzen en zal zelf bij Vlaams minister en partijgenoot Zuhal Demir aandringen om geen vergunning te geven. 

De plannen voor hoogwaardig vervoer tussen Hasselt en Maasmechelen bestaan al meer dan 20 jaar. Eerst zou er een tram tussen de 2 gemeenten rijden, maar intussen zijn die plannen bijgesteld en is overgestapt naar een trambus.  Momenteel loopt er een bevraging over het project. 

Nog meer opstoppingen

Vooral de plannen in het centrum van Maasmechelen veroorzaken discussie. Daar zou de Rijksweg van 4 naar 2 rijvakken teruggebracht worden om zo de trambus op een eigen bedding te kunnen laten rijden. En dat is niet naar de zin van de lokale N-VA afdeling. Die vreest dat er verkeersopstoppingen zullen zijn, wat dan weer op zijn beurt de luchtkwaliteit en dus de gezondheid er doen op achteruitgaan. Volgens Marco Blascetta (N-VA) is er een alternatief: "We kunnen de trambus steeds groen licht geven waardoor die minimaal tijdverlies heeft". De partij roept het gemeentebestuur op om de plannen om de Rijksweg te versmallen, niet goed te keuren. 

Politiek opportunisme

N-VA Maasmechelen voelt zich gesterkt door een online groep “Ontdubbeling Rijksweg? NEEN!” die op korte tijd meer dan 1.000 volgers heeft. Maar volgens burgemeester Raf Terwingen (CD&V) kaapt N-VA dit protest, terwijl het om plannen van de Vlaamse regering gaat die N-VA zelf leidt. Hij blijft achter de plannen staan. "Wij zijn al tientallen jaren vragende partij om de drukke gewestweg door ons centrum verkeersveiliger en leefbaarder te maken. En nu krijgen we eindelijk dat Vlaams project om dat waar te maken."

Lokaal of doorgaand verkeer

Volgens de burgemeester is het de bedoeling om minder gemotoriseerd verkeer door het centrum te sturen en zijn er daarvoor alternatieven. "We hebben een ontsluitingsweg waardoor je niet langer door het centrum moet rijden". Maar volgens N-VA gebruiken meer dan de helft van de automobilisten de Rijksweg voor een lokale bestemming en worden die afgestraft als de trambus een eigen bedding krijgt. Marco Blascetta is dan ook vastbesloten. "Dit zijn voorlopig alleen plannen van Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD). Zij zal bij minister Demir (N-VA) uiteindelijk een omgevingsvergunning moeten aanvragen. We zullen haar als lokale afdeling adviseren om die niet te geven als er sprake blijft van een versmalling van de Rijksweg". 

Eerste test volgende week

Meest gelezen