‘The Elder Scrolls Online’ vult stilaan zijn 30 jaar oude landkaart op
VideogamesDertig jaar geleden bedachten designers bij videogamehuis Bethesda een uitgebreid fantasycontinent voor hun game ‘The Elder Scrolls’. Tamriel, zoals de wereld heette, was zo groot dat de vier vervolggames zich slechts op één provincie concentreerden. Maar in onlinegame ‘The Elder Scrolls Online’ reizen spelers stilaan door het hele land. ‘Ik zal pas tevreden zijn wanneer we echt iedere uithoek hebben afgedekt’, zegt creatief brein Rich Lambert.
De nieuwigheid in ‘Necrom’ waarop hij het meest trots is? Rich Lambert, al sinds de start in 2014 de gangmaker van de massieve onlinegame ‘The Elder Scrolls Online’ waarvan dit de nieuwe uitbreiding wordt, hoeft niet lang na te denken: “De Tomeshell! Een krabachtig wezen in de vorm van een opengeslagen boek, dat was gewoon een briljante vondst. Ik weet niet juist meer wie van het team op het idee gekomen is, maar ik vond het geweldig.”
Een half uur eerder zaten we effectief achter zo’n beest aan tijdens een korte demo van de nieuwe uitbreiding, in de Europese kantoren van uitgeeflabel Bethesda in Londen. We belandden er in een wonderlijk landschap met reuzenpaddenstoelen, en vanaf het moment waarop we een duik namen naar Apocrypha, een oord dat zich op een ander bestaansniveau bevindt, werd het sfeertje grimmig. De makers hebben zich deze keer laten inspireren door de kosmische horror van schrijver H.P. Lovecraft, zegt Lambert, en die invloed is alvast duidelijk te merken in de visuele presentatie. En in de Arcanist, een nieuwe personageklasse, die bedreven is in duistere magie. Standaard ‘Elder Scrolls’-voer, goed voor dertig extra uren speeltijd bovenop de honderden die ardente spelers al in de game hebben zitten.
Afgesloten gebieden
De gebeurtenissen die door te spelen vallen in ‘Necrom’ beslaan slechts een klein gedeelte van de uitgebreide landkaart van ‘The Elder Scrolls Online’: alle missies spelen zich af op het Telvanni-schiereiland, een locatie in Morrowind, een van de bekendste provincies in het ‘Elder Scrolls’-keizerrijk Tamriel. Daar bevinden zich onder meer de stad Necrom, en vinden spelers de toegang naar Apocrypha.
De landkaart van Tamriel werd in de vroege jaren 90 gecreëerd door de bedenkers van ‘The Elder Scrolls: Arena’ (1994), de oergame uit de reeks. Daarna werden in vier vervolgdelen van deze singleplayertitel afzonderlijke provincies daarvan aangedaan, met veel meer detail maar afgesloten van de rest: zo waren de noordoostelijke provincies High Rock en Hammerfell aan de beurt in ‘The Elder Scrolls: Daggerfall’ (1996), werd Morrowind een eerste keer aangedaan in het gelijknamige derde deel (2002), verplaatste de actie zich naar de centrale provincie Cyrodil in ‘The Elder Scrolls IV: Oblivion’ (2006), en werd het uiterst noordelijke Skyrim het decor van het gelijknamige vijfde en voorlopig bekendste deel van de serie (2011).
Terugkeer
Maar daarna kwam ‘The Elder Scrolls Online’, de reeks haar tegenhanger van massieve onlinegame ‘World of Warcraft’, en kwamen al die plaatsen weer op één grote kaart terecht. Die vervolgens in de uitbreidingen – ‘hoofdstukken’ noemt Bethesda ze zelf – nog wat verder uitgediept werden, met meer detail en content. In ‘Necrom’, dat in juni verschijnt, keerden de makers voor een derde keer terug naar Morrowind, na al een eerdere passage in het eveneens gelijknamige eerste hoofdstuk van ‘The Elder Scrolls Online’.
“Wanneer we teruggaan naar gebieden waarvan we weten dat spelers er eerder zijn geweest, willen we ze een gevoel van thuiskomen leveren”, zegt Lambert. “De nostalgie slaat hard in. Je bent hier eerder geweest. Je kent deze plek. Het is dezelfde plek waar je ooit een geweldig avontuur hebt gehhad, en nu ben je er terug. Maar we willen onszelf ook niet vastpinnen. We willen niet alleen maar herhalen wat we al hebben gedaan. We willen er een nieuwe draai aan geven. Necrom is een stad die we sinds de allereerste game, ‘The Elder Scrolls: Arena’, niet meer hadden aangedaan. Het is duidelijk dat we in 1994 technologisch niet in staat waren om iets te doen dat zo compleet is als nu. En uiteindelijk past het in een pad dat we hebben uitgezet om meer en meer van het grondgebied van Tamriel aan te doen in ‘The Elder Scrolls Online’-hoofdstukken. Ik zal pas tevreden zijn wanneer we echt iedere uithoek daarvan hebben afgedekt. Niet alleen Tamriel, maar Nirn, de volledige wereld die ooit werd bedacht voor de games.”
Simpsons-syndroom
Met deze zevende uitbreiding blijft ‘The Elder Scrolls Online’ ook bij zijn beproefde zakenmodel: de basisgame is in principe gratis, zonder abonnementsgeld, maar je betaalt wel de prijs van een klassieke volleprijsgame voor iedere van die uitbreidingen. Die brengen niet alleen een nieuw verhaal binnen, maar ze leveren je ook nieuwigheden op (zoals die Arcanist-klasse). Zo blijft de game geld opbrengen, en keren bij iedere release een aantal van de 22 miljoen spelers die ooit hebben ingelogd op de game (Bethesda wil niet vertellen hoeveel daarvan dagelijks of maandelijks actief zijn) ernaar terug. En blijft ‘The Elder Scrolls Online’ een van de toonaangevende MMORPG’s (Massive Multiplayer Online Role Playing Games), naast ‘Final Fantasy XIV’ en blijvende marktleider ‘World of Warcraft’.
“Maar het wordt meer en meer een uitdaging om iets nieuws te brengen”, zegt Lambert. “Het is bijna zoals ‘The Simpsons’: op een bepaald moment dienen de nieuwe verhalen zich niet meer automatisch aan, en moet je op zoek naar manieren om desondanks toch nieuwe, verfrissende content toe te voegen. ‘The Simpsons’ hebben die kaap tien jaar geleden al gerond, nu is het aan ons. Zeker in het aantrekken van nieuwe spelers buiten ons traditionele publiek wordt het steeds meer een uitdaging. Maar alles wat we toevoegen komt bovenop een massief volume aan content die ook al beschikbaar was, en naar eigen wens kan worden geëxploreerd. Een nieuwe speler kan zijn ‘Elder Scrolls Online’-ervaring beginnen met ‘Necrom’, en daarna de meer dan duizend uur aan content verkennen die we de afgelopen negen jaar hebben gebouwd. Of omgekeerd, wat je ook maar wilt.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien
We hebben net een ninja-beer tegen een menselijke duivel zien vechten op een strand met als belangrijkste wapen een metalen strandbal in de vorm van de aarde. Nee, we zitten niet aan de drugs, we spelen ‘Tekken 8’. Deze game mengt als geen ander complete absurditeit en bloedernstige pathos. Denk je dat dit ‘gewoon’ een vechtgame is? You know nothing! Dit is zelfs eentje waarvoor we het blik superlatieven opentrekken. Fight! -
Avondje mediaopvoeding voor ouders: “Waarom kleeft je kind aan de smartphone of tablet en wat doe je eraan?”
Hoe stel je bij je kinderen grenzen aan schermtijd? Welke filmpjes verschijnen er op TikTok, YouTube en Twitch? Wat is er zo leuk aan gamen? Ouders krijgen antwoorden op die vragen tijdens een avondje mediaopvoeding.Oudenaarde -
-
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Leuven, Kessel-Lo -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
gamereview1
Unieke game ‘War Hospital’ grijpt je bij je nekvel en dompelt je onder in veldhospitaal tijdens WOI
-
KIJK. Gameboy viert zijn 35ste verjaardag: “Niet alleen verzamelaars die nog geïnteresseerd zijn”
-
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”
The Pokémon Company, het bedrijf achter de populaire Pokémon-ruilkaarten, zal stappen ondernemen als blijkt dat het nieuwe spel Palworld plagiaat heeft gepleegd. De wezens uit Palworld lijken erg op de Pokémon-figuren, met het verschil dat ze elkaar met geweren kunnen afschieten. -
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
Horror, nagelbijtende spanning, rampenfilmspektakel maar niet zonder zen-momenten, dat is ‘Pacific Drive’. Het is echter ook routineus, met talloze grote en kleine frustraties. Een survivalgame, een roguelite en een automechaniek-simulator. Het is origineel, wraakroepend, verslavend, vervloekt … ach, ‘Pacific Drive’ is van alles maar absoluut niet voor iedereen. -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over