DLE

Nederlandse scholierenkoepel geeft taaltips voor meer gelijkheid in het onderwijs: geen "jongens en meisjes" meer

Het Nederlandse LAKS, het Landelijk Aktie Komitee Scholieren, lanceert een gids met taaltips voor het onderwijs. De taalgids wil voornamelijk bijdragen aan inclusiviteit, gelijke kansen voor leerlingen en genderbewustzijn binnen het onderwijs. Zo staat er bijvoorbeeld in dat leerkrachten beter leerlingen aanspreken met "goedemorgen allemaal", in plaats van "goedemorgen jongens en meisjes". 

Taal is belangrijk, zegt het LAKS, de Nederlandse organisatie voor en door leerlingen. Daarom komt de organisatie met een taalgids voor het onderwijs, met tips over het taalgebruik in het onderwijsbeleid en in de klas. "Hoe we praten over bepaalde onderwerpen en welke woorden we daarvoor gebruiken, is erg belangrijk, omdat het bepaalt hoe we de wereld zien en daarover praten."

De gids moet bijdragen aan gelijke kansen voor de leerlingen en aan het genderbewustzijn binnen het onderwijs. Zo adviseert de organisatie om minder onderscheid te maken tussen jongens en meisjes. Leerlingen worden best niet aangesproken met "goedemorgen jongens en meisjes", maar eerder met "goedemorgen allemaal" of "goedemorgen leerlingen". Bij opdrachten zou het ook beter zijn wanneer de klasgroep niet altijd onderverdeeld wordt in jongens en meisjes. 

Die tweedeling kan ervoor zorgen dat sommige leerlingen zich niet thuis voelen in de klas, wanneer zij zich bijvoorbeeld niet volledig meisje of jongen voelen, zegt de organisatie."Er zijn meer genderidentiteiten dan alleen man en vrouw. Toch wordt er in onze taal nog steeds veel gebruik gemaakt van een vooronderstelde tweedeling tussen man en vrouw", zegt LAKS in de taalgids. 

"Achterstandsscholen", "op- en af stromen" of "hoog- en laag opgeleiden" zouden ook vermeden moeten worden, omdat ze kansenongelijkheid zouden vergroten. Het zou insinueren dat de ene opleiding beter is dan de andere. 

De gids raadt ook aan om "leerlingen met een handicap" te zeggen in plaats van "gehandicapte leerling", zodat de beperking niet als kenmerk van de persoon wordt gerepresenteerd.

Tips voor inclusiviteit, geen verboden woorden

Met de tips zou de klas een veiligere plek worden voor alle leerlingen. "Woorden kunnen bepaalde (groepen) mensen buitensluiten en benadelen. In sommige woorden zit namelijk een waardeoordeel verstopt waar we ons vaak niet zo bewust van zijn."

Taal heeft de macht om mensen buiten te sluiten en om stereotypen en vooroordelen te versterken

Landelijk Aktie Komitee Scholieren

LAKS benadrukt dat de gids niet moet worden gezien als een lijst met verboden woorden. "Wij willen eigenlijk met deze taalgids zeggen dat taal dynamisch is. We geven hierbij tips en suggesties om het gesprek over taal aan te gaan. Wij roepen ook anderen op om dit gesprek met elkaar aan te gaan."

De taalgids blijft in ontwikkeling. De organisatie vraagt ook aan leerlingen om zeker aanvullingen of aanpassingen door te sturen. Het is ook belangrijk om als leerkracht hierover in gesprek te gaan met de leerlingen. "Vraag altijd aan de groep waar je het over wilt hebben hoe zij genoemd willen worden, in plaats van uit te gaan van algemene aannames." 

Meest gelezen