Touring: prijs elektrische wagen is grootste obstakel om elektrisch te rijden
Het grootste obstakel voor de Belg om elektrisch te gaan rijden is de prijs van een elektrische wagen. Dat blijkt vandaag uit de Elektrisch Rijden Monitor van mobiliteitsorganisatie Touring.
Vandaag staat een op de drie Belgen negatief ten opzichte van elektrisch rijden. Daarnaast heeft slechts een op de vier de intentie om binnen dit en vijf jaar een elektrische auto te kopen. Daarmee doet ons land het slechter in vergelijking met andere Europese landen. Enkel in Frankrijk is de houding tegenover elektrisch rijden nog slechter.
Toch zijn er ook heel wat voorstanders van het idee. Zo zegt 42 procent van de ondervraagde Belgen er positief tegenover te staan en is 32 procent ervan overtuigd dat het iets voor hen zou zijn.
Hoge aankoopprijs
Het grootste obstakel om elektrisch te rijden, is de prijs van zo'n wagen. De Belg wil weliswaar meer uitgeven aan een elektrische auto dan aan een benzinewagen, maar wil gemiddeld zo'n 27.000 euro neertellen. Daarmee kom je niet ver op de markt van elektrische wagens, stelt Touring. In de top twintig van de meest verkochte elektrische modellen zijn er slechts twee die tussen de 30.000 en 40.000 euro kosten. Al de rest zit daarboven.
De bevraagde consumenten zien heil in een aankoopsubsidie om de verkoop van elektrische wagens een boost te geven. Ook een vrijstelling van inschrijvings- en verkeersbelasting staat hoog op het verlanglijstje, net als een eigen laadplek thuis of op het werk. Daarnaast vragen de Belgen zich af of het elektriciteitsnet wel voldoende robuust is.
Rijbereik
Een andere bezorgdheid is het rijbereik van elektrische wagens. Momenteel haalt de gemiddelde elektrische auto zowat 350 kilometer op een lading. Wie overweegt een e-auto te kopen, wil daarmee 400 kilometer kunnen rijden.
Volgens Touring zijn er al stappen vooruit gezet wat publieke laadpalen betreft. Ons land telt er momenteel meer dan 24.000, dat is een laadpaal per drie elektrische auto's.
"Hoewel elektrische auto's steeds verder komen op een lading, wenst de automobilist een nog groter rijbereik van zijn e-auto. Maar dat betekent dan weer grotere accupacks en dus zwaardere en duurdere voertuigen. Terwijl de aankoopprijs nu al het grootste obstakel is", vat Joost Kaesemans van Touring de bevindingen samen. "Die vicieuze cirkel kunnen we doorbreken mits een dekkend en robuust netwerk van laadpalen. De verhouding tussen het aantal publieke laadpalen en het aantal elektrische auto's is in ons land lang niet slecht in vergelijking met andere landen in Europa. Maar het moet nog beter." Touring vraagt in eerste plaats meer snellaadstations. Daarvan zijn er nu een duizendtal, terwijl dat aantal in Nederland vier keer zo hoog is.
De Elektrisch Rijden Monitor is uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel in tien Europese landen. In België hebben 1.668 mensen meegedaan aan het onderzoek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”