Rusland exporteert meer benzine dan voor de oorlog: Afrikaanse landen vervangen de Europese klanten

Op 5 februari heeft de Europese Unie een embargo ingesteld op de invoer van Russische olie. Desalniettemin slaag Rusland er alsnog in om olieproducten te verkopen. Het land vindt andere afzetmarkten.

Waarom is dit belangrijk?

Met al haar sancties tegen de Russische energie-industrie wou de Europese Unie Rusland in zijn portefeuille raken. Het werd echter al snel duidelijk dat het land nieuwe klanten vond in Azië. Maar ook in Afrika.

In het nieuws: Rusland exporteert meer benzine dan voor de oorlog in Oekraïne.

  • Volgens gegevens van het persagentschap Reuters heeft Rusland in het eerste kwartaal van 2023 50 procent meer brandstof uitgevoerd dan in het eerste kwartaal van 2022.
  • De Europese klanten zijn vervangen door Afrikaanse.

De details: De berekeningen van Reuters zijn gebaseerd op data over de vaarroutes van de schepen.

  • De gegevens in de uiteenlopende databanken over de Russische brandstofuitvoer zijn niet hetzelfde. Volgens Refinitiv heeft de Russische Federatie in het eerste kwartaal van 2023 1,9 miljoen ton benzine uitgevoerd. Kpler spreekt van 2,2 miljoen ton.
  • Er is echter één constante in de cijfers van beide firma’s. De uitvoer van Russische benzine is het voorbije kwartaal met zo’n 50 procent toegenomen in vergelijking met dezelfde periode in 2022.
  • Een andere vaststelling is dat Afrikaanse kopers die uit Europa hebben vervangen.
    • Afrika heeft in het eerste kwartaal een recordhoeveelheid Russische benzine ingevoerd. Kpler spreekt van 812.000 ton.
    • Russische benzine wordt voornamelijk verscheept naar Nigeria, Tunesië en Libië.

De context: een Europees embargo.

  • Op 5 februari heeft de Europese Unie een embargo ingesteld op Russische olieproducten. Dat volgde op het embargo op over zee vervoerde Russische ruwe olie, dat twee maanden eerder van kracht werd.
  • Tegelijkertijd hebben de Europese landen en hun westerse bondgenoten een prijsplafond ingevoerd voor Russische olieproducten.
    • De westerse sancties hebben weliswaar geleid tot een nieuw fenomeen: spooktankers. Dat zijn schepen van twijfelachtige origine en met een onbekende bestemming, vermoedelijk geladen met Russische olie.
  • Vóór deze sancties stuurde Rusland zijn geraffineerde producten voornamelijk via Europese havens (Antwerpen, Rotterdam, Ventspils) naar Afrika. Nu voert het land die uit zonder gebruik te maken van die tussenstadia.

(ns)

Meer