AFP or licensors

Beroemde Orient-Express rijdt na 41 jaar niet langer naar Londen (en daar zit de Brexit voor iets tussen)

Het bedrijf achter de beroemde luxetrein Orient-Express heeft beslist om het Britse traject te schrappen. De identiteitscontroles aan de grens met de Europese Unie zorgen voor te veel oponthoud en verpesten het nostalgische gevoel, aldus het bedrijf.

De liefhebbers van de Britse schrijfster Agatha Christie kennen de Orient Express als geen ander. In maar liefst 4 boeken maakt detective Hercule Poirot een ritje op de luxetrein, in "Murder on the Orient Express" speelt de trein zelfs een centrale rol. 

Toch zullen Britse fans binnenkort wat verder moeten reizen om een ritje te maken op de sprookjesachtige trein. Na 41 jaar heeft de treinmaatschappij achter de Orient-Express aangekondigd dat de trein niet langer tot in Londen zal rijden.

En daar zit de Brexit voor iets tussen...

De trein reed voor het eerst in de 19e eeuw. In die tijd waren paspoorten voor Britse reizigers niet verplicht. De Thomas Cook Continental Timetable, een uitgebreide reisgids met treinroutes, moest wel verplicht mee aan boord. 

Maar toen gooide de Brexit in 2021 roet in het eten. Biometrische controles aan de grens van het Verenigde Koninkrijk bedierven de charme voor reizigers die net op zoek waren naar de nostalgie van de luxetrein die Agatha Christie inspireerde. Belmont, het bedrijf achter Venice Simplon-Orient-Express (VSOE), heeft nu beslist om het traject naar Londen te schrappen. De reden: het is te moeilijk geworden om de grens bij Calais over te steken.

En daarmee verdwijnt meteen een brok geschiedenis uit de Britse hoofdstad. Reizigers konden in het Victoriastation in Londen instappen in de art-decorijtuigen van het Britse Pullmanreisbedrijf en doorrijden tot in Folkestone. Daar konden ze overstappen op bussen om het kanaal over te steken. In Calais konden de reizigers dan overstappen op de continentale trein. 

Nieuw registratiesysteem

Het is de oversteek per bus die het treinbedrijf zorgen baart. Bijna altijd loopt de oversteek door de identiteitscontroles vertraging op. Die werden aangescherpt toen het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie stapte. Aan het begin van de paasvakantie stonden aan de grensovergang nabij Dover files tot 14 uur. 

Het bedrijf vreest bovendien dat het oponthoud aan de grens alleen nog maar zal verergeren: de EU en het VK plannen immers nieuwe paspoortcontroles en administratieve rompslomp aan de grens.

De route van de Oriënt-Express, bron: /www.luxurytrainclub.com

Binnenkort introduceert de Europese Unie het EES-registratiesysteem. Mensen die over het Kanaal reizen en geen Europese verblijfsvergunning hebben, moeten speciale documenten kunnen voorleggen aan de grens. Die documenten bevatten de vingerafdrukken en gezichtsherkenningsgegevens van de reizigers. Ook baby's en jonge kinderen moeten die gegevens verstrekken. De toeristenindustrie vreest echter dat het systeem in de praktijk zal falen en lange wachtrijen zal veroorzaken. 

Een ritje op de Orient-Express is dan wel nostalgisch, het is ook alles behalve goedkoop. Een compartiment in een van de vintage rijtuigen uit 1929 kost tussen de 3.950 euro en 11.300 euro per persoon. Bovendien moet je dan nog eens chique kleren aan, want een jeans is er tijdens het diner verboden.

Het Orient-Express-traject is trouwens niet de enige lijn die sneuvelt. Ook de dienst van de Eurostar die reizigers van het Britse St Pancras naar Disneyland Parijs brengt, wordt geschrapt. Reizigers die vanuit Groot-Brittannië de Orient-Express willen nemen, zullen dus eerst met de hogesnelheidstrein naar Calais moeten reizen. 

Wist je dat... 
 
... de Orient-Express voor het eerst reed in 1883 tussen Parijs en Istanbul (het vroegere Constantinopel). Die treinreis duurde ongeveer 80 uur.
 

... heel wat beroemdheden, royals, en politieke leiders reisden met de trein. De Orient-Express was niet alleen een transportmiddel, maar ook een symbool van de Europese aristocratie.

... de trein tijdens de Eerste Wereldoorlog werd opgeschort. Na de oorlog werd de dienst hervat en werd het netwerk zelfs uitgebreid.

... de Orient-Express een eigen orkest aan boord had, dat live muziek speelde voor de passagiers tijdens hun reis. 

Meest gelezen