Michel Wuyts over ‘kopbeurt’ van koersdirecteur Van Vliet voor Pogacar: “Toen Van der Poel won, zou hij er ook voor veel tussen gezeten hebben”
WUYTS & VLAEMINCKVreemd moment tijdens de finale van de Amstel Gold Race. Koploper Tadej Pogacar, de latere winnaar, kreeg plots steun van de wagen van koersdirecteur Leo van Vliet. Op Twitter leidde het voorval tot veel verontwaardiging, en ook in de HLN-podcast ‘Wuyts & Vlaeminck’ werd de actie van Van Vliet niet gesmaakt. “Het doet alleen maar afbreuk aan de prestatie van Pogacar. En dat mag niet.”
Tadej Pogacar was ook in de Amstel Gold Race outstanding. De Sloveen van UAE Team Emirates gooide op de Keutenberg Ben Healy en Tom Pidcock overboord en was vertrokken voor een solo van zo'n dertig kilometer. In een mum van tijd fietste hij een voorsprong van een halve minuut bij elkaar - ‘Pogi’ was duidelijk de sterkste man in koers. Maar in de finale ging het spanningsniveau toch weer even de hoogte in. Healy kletste Pidcock uit het wiel en ging alleen op zoek naar Pogacar. Onbegonnen werk, zou je denken, maar de Ier pitste wel tien seconden van zijn achterstand af en naderde zo op twintig seconden van Pogacar.
Net op dat moment besliste de wagen met koersdirecteur Leo van Vliet om een bedenkelijke rol te spelen. De auto, met Walter Planckaert achter het stuur, ging Pogacar voorbij en bleef een poosje maar net voor de Sloveen uit rijden - als gangmaker kan dat tellen. Pogacar breidde z'n voorsprong weer uit tot een halve minuut, aan de finish zou de voorsprong op nummer twee Healy 38 seconden bedragen.
Op Twitter leidde het tafereel tot veel kritiek en verontwaardiging. “Schan-da-lig”, vond AD-journalist Thijs Zonneveld. “Van Vliet beslist hier mee de koers. Healy kwam terug tot op twintig seconden, na twee keer ‘draften’ op tien meter is het weer een halve minuut. Schandalig, echt schandalig.” Jonathan Vaughters, ploegbaas van het EF Education-EasyPost van Healy, reageerde cynisch. “Kwaliteitswerk van de organisatie van de Amstel Gold Race. Op de piste is de derny altijd het leukst. Dus lijken ze dat nu ook op de weg in te voeren.”
‘Wuyts & Vlaeminck’: “Het doet vooral afbreuk aan de prestatie van Pogacar en dat mag niet”
De actie van Van Vliet komt uiteraard ook in de nieuwste aflevering van ‘Wuyts & Vlaeminck’ uitgebreid aan bod. Bondscoach Sven Vanthourenhout vond het voorval “heel jammer”. “Van Vliet zegt dat Pogacar er geen voordeel uit gehaald heeft (zie zijn reactie onderaan, red.), maar dat kunnen we toch met z'n allen tegenspreken. Dit was na een fantastische koers echt niet nodig.”
Michel Wuyts stemde in. “Ik heb het getimed: de koers is 17 à 18 seconden lang vervalst - al was de Nederlandse regisseur zo slim om van beeld te veranderen. Wat me het meest ergerde, is dat die wagen na de eerste ‘kopbeurt’ de volgende holleweg wéér in de remmen ging. Het is niet voor het eerst dat Walter (Planckaert) dit doet.”
Bovendien hebben de Amstel Gold Race en Van Vliet een reputatie, weet Wuyts. “Toen Van der Poel in 2019 won, klaagden Alaphilippe en Fuglsang dat Van Vliet er ook daar - zij het minder prominent - voor veel tussen zat. Maak gewoon dat je weg komt, pak honderd meter voorsprong en niemand klaagt erover. Want nu doet het vooral afbreuk aan de prestatie van Pogacar. En dat mag niet.”
Ook voormalig renner Lance Armstrong, zelf twee keer tweede in de Amstel Gold Race (in 1999 en 2001), fronste de wenkbrauwen bij het manoeuvre van de wagen van Van Vliet. “Hier zijn geen excuses voor", is hij hard in podcast ‘The Move’. “Tadej Pogacar heeft echt geen nood aan een gangmaker en er was genoeg ruimte voor de auto om afstand te nemen. Dit zou nooit mogen gebeuren, zeker niet in een koers als de Amstel Gold Race.”
“We kennen Leo van Vliet allemaal”, pikte oud-ploegleider Johan Bruyneel in. “Ik kan niets anders bedenken dan dat hij Pogacar als winnaar op het podium wilde. Er ontstond toen natuurlijk wat twijfel, want het gat werd kleiner...”
Koersdirecteur Van Vliet en chauffeur Planckaert: “Niets aan de hand”
Walter Planckaert zat aan het stuur van de eerste wagen in koers. “Het was in de laatste plaatselijke ronde”, legt hij uit. “We reden achter Pogacar, met de auto van de neutrale assistentie en met zeven of acht motoren. De wegen waren smal en de voorsprong van Pogacar zakte naar 24 seconden. Leo van Vliet zei tegen mij dat we naar voor moesten. En ook dat ik nog beter even kon wachten, tot de weg breder werd.”
“Ik claxonneerde, om aan te geven dat ik voorbij wilde. We zijn nog even naast Pogacar blijven hangen, Leo meldde dat Tadej een voorsprong van 24 seconden had. Dan zijn we vooruit gereden. Pogacar heeft nog onze slipstream genomen, dat proberen alle renners. Het duurde hooguit twintig meter. Dan heb ik gas bij gegeven.”
Dat er van koersvervalsing geen sprake is, zegt Planckaert. “Tadej heeft niet meer voordeel gehad dan van om het even welke motor van de fotografen. Hij had onze hulp niet nodig. Ze maken daar nu een drama van, maar we zijn tot bij de jury gegaan, we hebben alle filmpjes bekeken en de jury zegt dat er niks aan de hand is.”
Onze collega’s van het Algemeen Dagblad konden Van Vliet zélf strikken voor een reactie. “Als je natuurlijk een foto maakt terwijl wij passeren... Wij reden erachter en moesten hem voorbij. Het parcours wordt alsmaar smaller - we moesten voorzichtig zijn. Wat moet ik ermee? Het zou beter gaan over de mooie koers die we gezien hebben. Wat heeft het nou voor zin? We reden voor Pogacar, maar daar heeft hij toch helemaal niets aan? Ik heb zelf gefietst en ik kan me niet voorstellen dat hij er voordeel uit gehaald heeft. We zaten er ver genoeg voor. Er was niets aan de hand.”
Daar denkt professor aerodynamica Bert Blocken duidelijk anders over. “Wéér beïnvloeden voertuigen de koers”, schrijft hij op Twitter. “Twee meter achter een wagen rijden, geeft 65 procent (!) minder weerstand en een tijdswinst van zo'n 36 seconden per kilometer. We hebben nog veel te leren...”
KIJK. Pogacar na winst in Amstel Gold Race
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM3
“Doen wat niemand kan, was Pantani’s dwangmatige lot. Het heeft hem op korte termijn genekt”
-
9
“Ik ben bang geweest”: Eddy Merckx (78) komt in Giro-interview terug op darmoperatie
“Ik probeer langzaam te herstellen”, vertelt Eddy Merckx (78) in ‘La Gazzetta dello Sport’ over zijn darmoperatie van eind maart. In een interview met de Italiaanse sportkrant blikt hij ook vooruit op de Giro. “Of Tadej Pogacar de dubbel Giro-Tour lukt? Dat kan, maar hij is niet onverslaanbaar.” -
7
“Daar lag Wout. Foute boel, zag je meteen”: Visma-docu over turbulent voorjaar met focus op Van Aert
Turbulent. Beter kan het klassieke voorjaar van Team Visma Lease a Bike niet worden benoemd. Vraag het Wout van Aert maar. In The Spring Classics: ROAD TO RESILIENCE - Inside The Beehive geeft het team een unieke inkijk behind the scenes met nooit eerder vrijgegeven beelden en interviews. En met, uiteraard, Van Aert als centrale figuur. “Ik hoop dat er niet te veel dokters meer langskomen... want er komen alleen maar letsels bij.” -
-
PREMIUM4
Onze analist Jan Bakelants denkt dat Tadej Pogacar er in deze Giro geen gras zal over laten groeien: “Het wordt meteen ‘money time’”
-
10
Thibau Nys verliest leiderstrui aan Ayuso na kletsnatte tijdrit, Van Wilder rukt op naar knappe tweede plaats
Thibau Nys (21) heeft maar één dag kunnen genieten van de gele leiderstrui in Romandië. Juan Ayuso neemt die over, na een uitgeregende tijdrit die gewonnen werd door Brandon McNulty. De Amerikaan kon wél nog in droge omstandigheden rijden en profiteerde daar optimaal van. Onze landgenoot Ilan Van Wilder eindigde negende en schuift daardoor op naar de tweede plaats in het klassement. -
16
Van Wilder kraakt in slot van koninginnenrit en zakt weg naar vierde plek, Carapaz pakt dagzege in Romandië
Richard Carapaz (30) heeft de koninginnenrit van de Ronde van Romandië op zak gestoken. Op de slotbeklimming moesten zowel landgenoot Ilan Van Wilder (23) als leider Juan Ayuso (21) de rol lossen. Van Wilder zakt zo van de tweede naar de vierde plek in het klassement. Carlos Rodriguez (23) neemt de leiderstrui over. -
vtwonen
Schoonmaken met scheerschuim? Voor deze tien plekken - van de oven tot het toilet - is het een tovermiddel
-
1
“Nerveus voor sprint”: Pogacar deed er naar eigen zeggen alles aan op laatste klimmetje, hoewel het “niet onze beste dag” was
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
PREMIUM5
“De vraagtekens zorgden voor positieve stress”: hoe Arnaud De Lie opnieuw een winnaar werd na vijf weken zonder koers
Niet Luik-Bastenaken-Luik, ook niet de Waalse Pijl, maar de Famenne Ardenne Classic leek wel het Waalse hoogtepunt van het klassieke voorjaar. Marche-en-Famenne is waar Arnaud De Lie na vijf weken zonder koers een eerste keer won dit voorjaar. Het relaas van een dag in het spoor van ‘De Stier van Lescheret’. “Of dit een nieuwe start is? Dat weet ik niet.” -
PREMIUM21
“Pogacar is de Messi van de fiets, wie durft zeggen dat hij nooit Parijs-Roubaix zal winnen?”
211 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeter Nols
mathieu demets
Geert Wouters
francois Van Nieuwenhuyzen
Jos Vandermeulen