Michel Wuyts over ‘kopbeurt’ van koersdirecteur Van Vliet voor Pogacar: “Toen Van der Poel won, zou hij er ook voor veel tussen gezeten hebben”
WUYTS & VLAEMINCKVreemd moment tijdens de finale van de Amstel Gold Race. Koploper Tadej Pogacar, de latere winnaar, kreeg plots steun van de wagen van koersdirecteur Leo van Vliet. Op Twitter leidde het voorval tot veel verontwaardiging, en ook in de HLN-podcast ‘Wuyts & Vlaeminck’ werd de actie van Van Vliet niet gesmaakt. “Het doet alleen maar afbreuk aan de prestatie van Pogacar. En dat mag niet.”
Tadej Pogacar was ook in de Amstel Gold Race outstanding. De Sloveen van UAE Team Emirates gooide op de Keutenberg Ben Healy en Tom Pidcock overboord en was vertrokken voor een solo van zo'n dertig kilometer. In een mum van tijd fietste hij een voorsprong van een halve minuut bij elkaar - ‘Pogi’ was duidelijk de sterkste man in koers. Maar in de finale ging het spanningsniveau toch weer even de hoogte in. Healy kletste Pidcock uit het wiel en ging alleen op zoek naar Pogacar. Onbegonnen werk, zou je denken, maar de Ier pitste wel tien seconden van zijn achterstand af en naderde zo op twintig seconden van Pogacar.
Net op dat moment besliste de wagen met koersdirecteur Leo van Vliet om een bedenkelijke rol te spelen. De auto, met Walter Planckaert achter het stuur, ging Pogacar voorbij en bleef een poosje maar net voor de Sloveen uit rijden - als gangmaker kan dat tellen. Pogacar breidde z'n voorsprong weer uit tot een halve minuut, aan de finish zou de voorsprong op nummer twee Healy 38 seconden bedragen.
Op Twitter leidde het tafereel tot veel kritiek en verontwaardiging. “Schan-da-lig”, vond AD-journalist Thijs Zonneveld. “Van Vliet beslist hier mee de koers. Healy kwam terug tot op twintig seconden, na twee keer ‘draften’ op tien meter is het weer een halve minuut. Schandalig, echt schandalig.” Jonathan Vaughters, ploegbaas van het EF Education-EasyPost van Healy, reageerde cynisch. “Kwaliteitswerk van de organisatie van de Amstel Gold Race. Op de piste is de derny altijd het leukst. Dus lijken ze dat nu ook op de weg in te voeren.”
‘Wuyts & Vlaeminck’: “Het doet vooral afbreuk aan de prestatie van Pogacar en dat mag niet”
De actie van Van Vliet komt uiteraard ook in de nieuwste aflevering van ‘Wuyts & Vlaeminck’ uitgebreid aan bod. Bondscoach Sven Vanthourenhout vond het voorval “heel jammer”. “Van Vliet zegt dat Pogacar er geen voordeel uit gehaald heeft (zie zijn reactie onderaan, red.), maar dat kunnen we toch met z'n allen tegenspreken. Dit was na een fantastische koers echt niet nodig.”
Michel Wuyts stemde in. “Ik heb het getimed: de koers is 17 à 18 seconden lang vervalst - al was de Nederlandse regisseur zo slim om van beeld te veranderen. Wat me het meest ergerde, is dat die wagen na de eerste ‘kopbeurt’ de volgende holleweg wéér in de remmen ging. Het is niet voor het eerst dat Walter (Planckaert) dit doet.”
Bovendien hebben de Amstel Gold Race en Van Vliet een reputatie, weet Wuyts. “Toen Van der Poel in 2019 won, klaagden Alaphilippe en Fuglsang dat Van Vliet er ook daar - zij het minder prominent - voor veel tussen zat. Maak gewoon dat je weg komt, pak honderd meter voorsprong en niemand klaagt erover. Want nu doet het vooral afbreuk aan de prestatie van Pogacar. En dat mag niet.”
Ook voormalig renner Lance Armstrong, zelf twee keer tweede in de Amstel Gold Race (in 1999 en 2001), fronste de wenkbrauwen bij het manoeuvre van de wagen van Van Vliet. “Hier zijn geen excuses voor", is hij hard in podcast ‘The Move’. “Tadej Pogacar heeft echt geen nood aan een gangmaker en er was genoeg ruimte voor de auto om afstand te nemen. Dit zou nooit mogen gebeuren, zeker niet in een koers als de Amstel Gold Race.”
“We kennen Leo van Vliet allemaal”, pikte oud-ploegleider Johan Bruyneel in. “Ik kan niets anders bedenken dan dat hij Pogacar als winnaar op het podium wilde. Er ontstond toen natuurlijk wat twijfel, want het gat werd kleiner...”
Koersdirecteur Van Vliet en chauffeur Planckaert: “Niets aan de hand”
Walter Planckaert zat aan het stuur van de eerste wagen in koers. “Het was in de laatste plaatselijke ronde”, legt hij uit. “We reden achter Pogacar, met de auto van de neutrale assistentie en met zeven of acht motoren. De wegen waren smal en de voorsprong van Pogacar zakte naar 24 seconden. Leo van Vliet zei tegen mij dat we naar voor moesten. En ook dat ik nog beter even kon wachten, tot de weg breder werd.”
“Ik claxonneerde, om aan te geven dat ik voorbij wilde. We zijn nog even naast Pogacar blijven hangen, Leo meldde dat Tadej een voorsprong van 24 seconden had. Dan zijn we vooruit gereden. Pogacar heeft nog onze slipstream genomen, dat proberen alle renners. Het duurde hooguit twintig meter. Dan heb ik gas bij gegeven.”
Dat er van koersvervalsing geen sprake is, zegt Planckaert. “Tadej heeft niet meer voordeel gehad dan van om het even welke motor van de fotografen. Hij had onze hulp niet nodig. Ze maken daar nu een drama van, maar we zijn tot bij de jury gegaan, we hebben alle filmpjes bekeken en de jury zegt dat er niks aan de hand is.”
Onze collega’s van het Algemeen Dagblad konden Van Vliet zélf strikken voor een reactie. “Als je natuurlijk een foto maakt terwijl wij passeren... Wij reden erachter en moesten hem voorbij. Het parcours wordt alsmaar smaller - we moesten voorzichtig zijn. Wat moet ik ermee? Het zou beter gaan over de mooie koers die we gezien hebben. Wat heeft het nou voor zin? We reden voor Pogacar, maar daar heeft hij toch helemaal niets aan? Ik heb zelf gefietst en ik kan me niet voorstellen dat hij er voordeel uit gehaald heeft. We zaten er ver genoeg voor. Er was niets aan de hand.”
Daar denkt professor aerodynamica Bert Blocken duidelijk anders over. “Wéér beïnvloeden voertuigen de koers”, schrijft hij op Twitter. “Twee meter achter een wagen rijden, geeft 65 procent (!) minder weerstand en een tijdswinst van zo'n 36 seconden per kilometer. We hebben nog veel te leren...”
KIJK. Pogacar na winst in Amstel Gold Race
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
PREMIUM5
Onze analist Jan Bakelants interviewt Cian Uijtdebroeks: “Hier word ik eerder geprezen om mijn werkwijze dan dat het hen stoort”
Tadej Pogacar verslaan lijkt una missione impossibile. De top tien, top vijf of zelfs het eindpodium in de Giro is wel haalbaar voor Cian Uijtdebroeks. “Cols van boven de tweeduizend meter, daar heb ik geen schrik van.” Onze analist en commentator Jan Bakelants - zelf vier Giro’s (uit)gereden - ziet dat het goed zit met de 21-jarige kopman van Visma-Lease a Bike. “Het siert je dat je zo zelfkritisch bent.” -
9
“Ik ben bang geweest”: Eddy Merckx (78) komt in Giro-interview terug op darmoperatie
“Ik probeer langzaam te herstellen”, vertelt Eddy Merckx (78) in ‘La Gazzetta dello Sport’ over zijn darmoperatie van eind maart. In een interview met de Italiaanse sportkrant blikt hij ook vooruit op de Giro. “Of Tadej Pogacar de dubbel Giro-Tour lukt? Dat kan, maar hij is niet onverslaanbaar.” -
-
PREMIUM21
“Pogacar is de Messi van de fiets, wie durft zeggen dat hij nooit Parijs-Roubaix zal winnen?”
-
PREMIUM3
Geklopte Pogacar ziet dat ook zijn ploeg niet op niveau was, de concurrentie: “Dit geeft de burger moed”
Human after all. Tadej Pogacar draagt na dag één in deze Giro niet de roze trui. Hij werd in de sprint in Turijn gevloerd door Jhonatan Narvaez. Ook zijn ploeg oogde niet sterk in de breedte. De concurrentie, waaronder twee jonge Belgen, tankt vertrouwen, maar blijft op zijn hoede. “Misschien is Pogacar nu geprikkeld en houdt hij zondag grote kuis door de rest op twee minuten te rijden.” -
8
Daar is hij meteen: De Lie sprint naar zege bij comeback in Famenne-Ardenne Classic
Arnaud De Lie heeft zijn comeback niet gemist. Na een dag vol onsuccesvolle aanvalspogingen, was het sprinten geblazen in Marche-en-Famenne. De Lie moest van ver komen, maar sprintte ijzersterk naar de zege. Hij volgt zichzelf zo op. Zingle werd tweede, Van Gils derde. -
Arnaud De Lie blikt nog één keer terug op zijn moeilijke voorjaar: “De Teide, dat was de eerste en de laatste keer”
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
-
7
“Daar lag Wout. Foute boel, zag je meteen”: Visma-docu over turbulent voorjaar met focus op Van Aert
Turbulent. Beter kan het klassieke voorjaar van Team Visma Lease a Bike niet worden benoemd. Vraag het Wout van Aert maar. In The Spring Classics: ROAD TO RESILIENCE - Inside The Beehive geeft het team een unieke inkijk behind the scenes met nooit eerder vrijgegeven beelden en interviews. En met, uiteraard, Van Aert als centrale figuur. “Ik hoop dat er niet te veel dokters meer langskomen... want er komen alleen maar letsels bij.” -
Een ‘mini-Milaan-Sanremo’ en twee kansen voor Merlier: waarom u ook de komende Giro-ritten niet mag missen op VTM
De blik van de hele wielerwereld is met de Giro drie weken op Italië gericht. En bij VTM en VTM GO zit u daarvoor op de eerste rij, want naast de etappe van vandaag zijn daar ook de eerstvolgende drie etappes daar LIVE te bekijken. Ook de tijdrit op 10 mei en de voorlaatste rit op 25 mei zijn daar live te bekijken. Wout van Aert is er door zijn valpartij helaas niet bij, maar wij geven u enkele goeie redenen waarom het tóch de moeite loont om op VTM en VTM GO af te stemmen. -
“Herentalse longafdeling on tour”: Wout van Aert en Steff Cras samen op pad na zware valpartij
211 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeter Nols
mathieu demets
Geert Wouters
francois Van Nieuwenhuyzen
Jos Vandermeulen