Jumbo-Visma-baas Richard Plugge over harde vloek na lekke band Van Aert in Roubaix: “Wout was supersterk, zonder lekke band draait hij eerst van die strook af”

Te midden van het sprookjesachtige decor van de Efteling onthulde Jumbo-Visma het shirt waarmee Vingegaard en Van Aert straks de Tour in stappen. Met ‘Ride your dreams’ als slagzin is de ambitie niet meer of minder groot dan vorig jaar toen het Nederlandse team er collectief in slaagde om Pogacar te betoveren op Franse wegen. Maar tussen Amstel en Waalse Pijl is het klassieke voorjaar voorlopig een nog prangender thema. Grote baas Richard Plugge ging geen onderwerp uit de weg.

Stijn Joris in Kaatsheuvel

LEES OOK. Een “sterrenhemel vol dromen”: Jumbo-Visma toont speciale truitjes waarmee Wout van Aert en co deze zomer Tour de France zullen rijden

We gaan de laatste week van het voorjaar in. Wat is nu eigenlijk jouw tussenbalans?

“Ik kijk met volle trots terug op wat we bereikt hebben. We hebben nog nooit zo’n goed voorjaar gehad waarin we 24 keer wonnen en bovenaan de UCI-ranking prijkten, in elk geval tot de Amstel. Als je daar niet tevreden mee kan zijn, dan kan je dat nooit zijn.”

Dat kasseimonument waar jullie zo op aasden, kwam er wel niet. Is dat dan toch geen gemis?

“In Roubaix kwamen we er het dichtst bij. Alleen heb je daar botte pech. Zonder die lekke band op Carrefour de l’Arbre krijg je een heel andere wedstrijd waarin Wout een grote kans heeft om te winnen. Ik mag dat eigenlijk niet zeggen, maar als hij daar die pech niet heeft, draait hij sowieso als eerste van die strook af. In de Ronde had je een ander verhaal. Daar was Pogacar overduidelijk de beste. Dat we die doelen niet konden bereiken, is aan de ene kant teleurstellend, maar aan de andere kant is al de rest zo ongelofelijk goed verlopen dat dat zoveel goed maakt.”

Hebben jullie op Van Aert moeten inpraten?

“De teleurstelling bij hem was natuurlijk immens, maar lek is lek en als dat op Carrefour de l’Arbre gebeurt, is het te laat om dat nog recht te zetten. Hij was voor mij de sterkste op die strook. Dan kan je alleen maar een keer goed vloeken en doorgaan.”

Philippe Gilbert zei dat hij daar te gretig over de kasseien ging en daardoor zelf aan de basis lag van die lekke band. Kunnen jullie daar iets mee voor de toekomst?

“Neen, dat slaat nergens op. Wil je die wedstrijd winnen, dan moet je gretig zijn. Wout rijdt 50 km over kasseien zonder plat te vallen. Op dat punt ga je altijd hard, zeker als je wil wegrijden bij de concurrentie. Nog voor de bocht had hij al een leegloper, dus dat geeft nog maar eens aan hoe supersterk hij was.”

© PRESSE SPORTS

De discussie laait haast elk jaar weer op na een resem valpartijen. Heeft het Bos van Wallers nog een plek in het huidige wielrennen?

“Je kan die vraag zeker stellen. Tegelijk moet je ook kijken naar de materialen waarmee renners rondrijden. Er gaan renners tegen de grond omdat iemand (Fred Wright, red.) vooraan en achteraan lek staat op tubeless banden zonder dat die liners (schuim dat in de band zit zodat er zonder lucht niet op de velg gereden wordt, red.) in dat wiel zitten. Dan is het onvermijdbaar dat je onderuit gaat. ASO jaagt er de vrouwen niet door. Waarom doe je dat dan wel met de mannen? Tegelijk is Roubaix in mijn ogen de mooiste koers van het jaar en is het prachtig als je wel door dat Bos kan rijden, maar het is zeker een duivels dilemma of die strook nog echt een must is.”

Jullie sportieve manager Merijn Zeeman ergert zich eraan hoe er in België met topatleten wordt omgesprongen. Volg je hem daar in?

“Ik snap van waar dat komt. Jullie zetten renners op zo’n hoog voetstuk, maar als het even wat minder gaat, sabelen jullie ze ook genadeloos neer. Ik ben het eens met Adrie van der Poel als hij zegt dat we gewoon samen moeten genieten van deze geweldige generatie van renners. Het gaat nu eenmaal niet altijd 100 procent. Als dat het geval is, mag daar in België misschien wel eens wat meer begrip voor zijn.”

Rollen jullie dan met jullie ogen als Van Aert nog eens met Van der Poel vergeleken wordt in deze krant?

“Neen, het is prima dat jullie dat doen. Dat is jullie job. We moeten gewoon meer genieten van de geweldige strijd die we elke koers te zien krijgen.”

Hoe keek je naar het één-tweetje tussen Pogacar en Amstel-organisator Leo van Vliet die de Sloveen een handje toestak door hem met de wagen op sleeptouw te nemen?

“Ja, Amstel bier is ook in draft beschikbaar? hè. (grijnst) Als Nederlander is het jammer om te zien dat er al voor de vierde keer op rij discussie is na de Amstel Gold Race, al had Pogacar sowieso wel gewonnen – desnoods in een spurt met Healy –, maar het blijft wel zonde.”

Zondag staat er nog een Monument op de planning. Waarom gooien jullie daar Roglic of Vingegaard niet in de strijd? Dat zou jullie winstkansen toch alleen maar vergroten en hun opbouw naar de grote rondes niet of nauwelijks verstoren.

“Omdat we dit jaar andere doelstellingen hebben. Roglic heeft wel eens goed gereden in Luik, toch? (Hij won er in 2020, red.) Al sinds het met dit team de goede kant opgaat, delen we een jaar volledig in. In de maanden november en december zetten we onze doelstellingen al en daar wijken we niet van af. In het huidige wielrennen moet je momenten kiezen waar je alles op inzet.”

© AFP

Verhoog je zo niet de druk op Wout van Aert om dat Monument te veroveren? Hij was nu dé vooruitgeschoven man op de twee belangrijkste momenten van het voorjaar.

“Neen, Primoz, Jonas, Attila, Tiesj… zij kunnen op termijn ook allemaal een Monument winnen. We werken samen gericht naar momenten toe en dit jaar waren dat Vlaanderen en Roubaix.”

Gaan jullie dat dan volgend jaar anders invullen?

“Laten we dat nou maar zoals altijd in november bekijken.”

Achteraf praten is altijd makkelijk, maar had Van Aert Gent-Wevelgem niet zelf moeten opeisen?

“Neen, dat is net wat ons team typeert en dat is gewoon geweldig. We laten zien dat onze slogan Samen winnen geen onzin is. Het is prachtig dat hij dat zo in daden omzet.”

Waren jullie er bij Gent-Wevelgem al zeker van dat Laporte zou blijven of is het dankzij die zege dat jullie hem wisten te overhalen? Goedkoper is hij in elk geval niet geworden, toch?

“Neen, dat heeft er niets mee te maken. Als hij straks blijft, dan is dat omdat hij één van de beste renners van het moment is in het klassieke seizoen die we ook goed kunnen inzetten in de Tour. Het nadeel van ons als ploeg is wel dat renners bij ons over het algemeen beter gaan presteren. Daardoor wordt geen enkele renner goedkoper.”

Hij kan voor drie jaar tekenen en ligt dan net als Van Aert tot 2026 vast, maar met Jumbo hebben jullie nog maar tot 2024 een hoofdsponsor. Hoe staat dat intussen?

“We hebben tijd en rust om samen met Jumbo te bekijken hoe we verder gaan. Zoals ik al eerder gezegd heb, heroverweegt Jumbo zijn sportsponsoringactiviteiten en zijn wij zelf druk omdat we willen blijven groeien. We hebben de Tour gewonnen en zijn drie jaar nummer één van de wereld. Hoe gaan we dat vasthouden en blijven beter doen? Als je naar de budgetranking kijkt, staan we op plek vijf of zes. Willen we dat blijven, dan moeten we ook daar stappen in zetten.”

Je haalde het motto ‘Dominate the decade’ boven. Wat bedoel je daar precies mee?

“We willen sportgeschiedenis schrijven. Ik droom in deadlines en het werkt voor mij beter als ik er eentje op plak. 2030 is er zo één. We willen over die periode een toonaangevende ploeg zijn en generaties inspireren om te gaan fietsen door een straf palmares bij mekaar te fietsen. De felicitaties die we kregen voor onze Tourzege, waren ook lovend voor de manier waarop we dat klaarspeelden. Dat maakt ons heel trots.”

De shirts zijn nu dus onthuld, maar hoe kijken jullie naar de Tour? Zit Vingegaard op schema? Kan Van Aert nog meer doen dan hij er al deed?

“Met Jonas gaat het heel goed. Hij neemt nu even rust vooraleer hij aan zijn opbouw naar de Tour begint. Hij zit goed in zijn vel en heeft kneiterhard gereden in het Baskenland. Alleen maar goed nieuws dus. Wat Wout nog meer kan doen, dat staat in de sterren geschreven. Hij verbaast ons en jullie elk jaar weer. Wat hij straks in de Tour gaat doen, dat komt nog wel aan bod. We hebben nog even.”

© Jumbo Visma

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER