Zuhal Demir (N-VA) niet akkoord met Europees klimaatpakket, maar pikt kritiek over “blokkering” niet: “Belgisch standpunt wordt gewoon door de strot geramd”
België zal zich waarschijnlijk onthouden bij de stemming over de hervorming om de CO2-uitstoot terug te dringen. Ons land onthoudt zich steeds vaker op het Europees toneel, “onder impuls” van Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA). Vlaanderen blokkeert - volgens tegenstanders - niet alleen vaker Belgische beslissingen, maar stuurt ook steeds meer haar kat naar Europese ministerraden. Demir wuift de kritiek weg: “Belgisch standpunt wordt gewoon door de strot geramd.”
Het Europees Parlement stemde gisteren in met ingrijpende hervormingen die de CO2-uitstoot in de Europese Unie moeten terugdringen. De hervormingen maken het onder andere duurder om te vervuilen door meer bedrijven én burgers te laten betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Maar voordat de maatregelen in werking kunnen treden, moeten de EU-lidstaten hun zegen geven, ook België.
Ons land zal zich echter onthouden wegens “interne verdeeldheid”. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) zal naar verwachting een Belgisch standpunt blokkeren omdat ze vindt dat de hervormingen de “Vlaming meer laat betalen”. Dat verklaarde ze vanochtend op Radio 1. Het is niet de eerste keer dat België zich onthoudt in Europese dossiers. Volgens onderzoek van Knack moet België zich onder impuls van Vlaanderen steeds vaker onthouden op het Europese toneel. In ons land kunnen we namelijk pas een Europees voorstel verdedigen als alle deelregeringen ermee instemmen, anders moet België zich dus onthouden.
“Waar het kan, gaat Vlaanderen dwarsliggen”, ook professor Europese Politiek Hendrik Vos (UGent) grijpt de onthoudingen aan om scherpe kritiek te uiten richting Demir in een column bij ‘De Standaard’. “Onder Vlaamse druk zit België nu meestal in het kamp van de dwarskoppen, in het gezelschap van Bulgarije, Tsjechië en Polen. We zijn dood gewicht geworden”, klonk het scherp. Demir zou niet alleen “beslissingen” blokkeren, maar stuurt ook vaak haar kat naar Europese ministerraden waar ze het woord mag voeren namens ons land.
Demir wuift kritiek weg
In een interview bij De Ochtend op Radio 1 en op Twitter verdedigt Demir zich. Volgens haar heeft Vlaanderen geprobeerd om samen met de andere deelstaten een Belgisch standpunt te bepalen, maar is de “federale regering met een minder aan Vlaamse kant” niet akkoord gegaan met het Vlaamse standpunt. Demir vindt dat Europa een “verstandig klimaatbeleid” moet voeren en hekelt de koolstoftaksen waardoor “de Vlaming meer zal moeten betalen aan de pomp”.
Ook de kritiek dat ze niet aanwezig is op het Europese toneel wuift ze weg. “Europa wil een Belgisch standpunt. Vlaanderen erkennen ze niet. Dat betekent dus ook dat je als grootste deelstaat gewoon geen effect kán hebben op die discussies. Dat is een democratisch probleem waarbij je dat Belgisch standpunt gewoon door de strot krijgt geramd”, klinkt het nog scherp. Ze vindt het “geen manier van doen” om dan op een lege stoel te gaan zitten om zich te onthouden, iets wat premier Alexander De Croo in de Knack eerder tegensprak. “In Europa is een legestoelpolitiek gevaarlijk. België speelt boven zijn gewicht”, klonk het toen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ruim 1.700 vacatures bij technologische bedrijven voor ontslagen werknemers Van Hool
-
185
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
49
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen? Dit is jullie mening
Verkeersinstituut Vias vindt dat de marge niet meer dan 3 km/u mag bedragen bij flitscontroles. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is de verlaging van de marge een goed idee? Eerder vandaag lieten we experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. -
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
EU hangt prijskaartje aan CO2-uitstoot auto's en verwarming na goedkeuring van “uiterst belangrijke” hervormingen
Het Europees Parlement heeft vandaag ingestemd met ingrijpende hervormingen die de CO2-uitstoot in de Europese Unie moeten terugdringen. De hervormingen maken het onder andere duurder om te vervuilen door meer bedrijven én burgers te laten betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Zo moet vanaf 2027 bijvoorbeeld betaald worden voor de CO2-uitstoot die veroorzaakt wordt door het verkeer en het verwarmen van gebouwen. -
PREMIUM
Vandaag wordt een zomerse dag, maar niet in heel het land. Onze weerman legt uit waar we zon mogen verwachten
Dit jaar is 1 mei niet alleen het feest van de arbeid, maar ook het feest van de zon. De barbecue kan aangestoken worden, althans op sommige plekken in ons land. Waar mogen we zomerse temperaturen verwachten? En hoe warm zal het precies worden? Onze weerman David Dehenauw legt uit wat je vandaag en morgen mag verwachten. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Update
Voorzitter Depraetere: “Vooruit stapt niet in regering als minimumlonen niet stijgen”
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Welke artikelen uit onze grondwet mogen worden herzien? Regering vindt nog geen akkoord
De federale regering is er woensdag niet in geslaagd om een akkoord te vinden over welke grondwetsartikels voor herziening vatbaar moeten worden verklaard. Volgens de meeste kabinetten ligt het probleem bij de toelichting van het artikel 195, waar CD&V lijnrecht tegenover de andere partijen zou staan. -
PREMIUMHLN ONDERZOEK30
“Job verloren? Stem op Vooruit of PVDA. Vlaams Belang? Dat is een controversiële partij.” Hoe onze reporter ontdekt dat Snapchat “onrustwekkend” stemadvies geeft aan jongeren
109 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerVictor Bauwens
Rony D'Herdt
Marcel Willems
Gino Denil
Marlene De Smedt