Wat zit er achter de herstructurering van Colruyt Group? 

Na Delhaize kondigt ook Colruyt Group een herstructurering aan. De retailgroep wil zes winkels van Dreamland en Dreambaby sluiten. Daar zitten strategische keuzes achter volgens Pierre-Alexandre Billiet, de CEO van het kennisplatform voor retail Gondola Group. "Colruyt zit in een transitie", zegt hij in "De wereld vandaag" op Radio 1. 

Op bijna 100 jaar tijd bouwde de familie Colruyt een heus imperium uit in België. Colruyt Group heeft vandaag bijna 30 merken voor zowel consumenten als bedrijven. Naast de bekende supermarktketens Colruyt - officieel Colruyt Laagste Prijzen - , Spar en Okay, heeft Colruyt Group ook de fitnessketen Jims en de online apotheek Newpharma.  

Twee van haar merken gaat de groep nu herstructureren. Van de speelgoedketen Dreamland sluit ze één winkel en zal ze 75 procent verkopen aan speelgoedwinkelketen ToyChamp. Van de babywinkelketen Dreambaby zullen vijf winkels sluiten. 192 van de 1.100 banen worden mogelijk geschrapt. 

Beide winkelketens zaten al langer in moeilijkheden. "Sinds het faillissement van de Amerikaanse speelgoedwinkelketen Toys "R" Us in 2018 staan de grote speelgoedwinkelketens onder druk", vertelt Pierre-Alexandre Billiet, CEO van het kennisplatform over retail Gondola Group. "Dat was een doorslaggevend moment voor de sector."

Maar bij Colruyt Group zelf is er nog een onderliggende reden. "Met de winkelketen Colruyt Laagste Prijzen wist Colruyt Group de mindere resultaten van de speelgoedketens te cofinancieren", zegt Billiet. "Colruyt Laagste Prijzen" is goed voor 60 procent van de winst. Maar de "cashcow" staat de laatste jaren onder druk door buitenlandse spelers."

Billiet verduidelijkt. "De winkel biedt de laagste prijzen aan over het hele assortiment, terwijl buitenlandse spelers zoals Lidl en Albert Hein bijvoorbeeld alleen de goedkoopste shampoo en confituur aanbieden. Die spelers weten buitenlandse producten ook aan een lagere prijs aan te kopen. Dat zet druk op de winstmarges van Colruyt." 

Hoe groot is Colruyt Group?

Colruyt Group heeft zo'n 33.000 medewerkers. In het boekjaar 2021 en 2022 boekte het bedrijf een omzet van 10,04 miljard euro. De groep bezit zo'n dertig merken in voedingshandel en speciaalzaken. Supermarkten Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Spar en Bio-Planet zijn de bekendste. In die winkels verkoopt de groep ook haar eigen producten van Boni en eigen koffie met haar merk Graindor.

Daarnaast bezit de groep ook kledingwinkelketen Zeb, fietsenwinkelketen Bike Republic en online apotheek Newpharma. Met DATS 24 baat Colruyt Group ook tankstations en laadpalen uit. De bekende fitnessketen Jims behoort ook tot de groep.

Naast de merken investeert Colruyt Group ook in andere bedrijven en start-ups. Dat gaat dan van bijvoorbeeld voedselbedrijven zoals krekelmeelfabrikant Kriket tot techbedrijven zoals het Gentse We Connect Data. Met Virya Energy investeert ze ook in de productie en distributie van hernieuwbare energie.

De familie Colruyt heeft ook een aparte investeringsmaatschappij Korys. Met de focus op duurzaamheid investeert ze daarmee in meer dan 60 Belgische en buitenlandse bedrijven. Zo heeft de familie een hand in projectontwikkelaar Revive en Bio-Life, een fabrikant van natuurlijke voedingssupplementen.

BELUISTER - Waarom reageert het personeel bij Colruyt Group anders dan bij Delhaize? Pierre-Alexandre Billiet van Gondola Group legt het uit in "De wereld vandaag" op Radio 1:

Waarde creëren

Het bedrijf zit daarom in volle transitie. Volgens Billiet doet de groep dat door opnieuw de focus te leggen op hun "core business". "Dat is voeding, gezondheid en duurzaamheid. Ze kunnen de sterkte van hun logistieke proces dan ook verder inzetten op hun meer rendabele activiteiten."

Daarnaast moeten retailers steeds meer waarde creëren voor de consument. "Colruyt groeide altijd door meer nieuwe winkels", verduidelijkt Billiet. "Nu moeten retailers de consument bijstaan met de juiste en gezonde producten. Colruyt is al jaren bezig met duurzaamheid en duurzame energie. Het investeert ook in eigen onderzoek naar gezondheid."

In het verleden heeft de groep ook minder strategische keuzes gemaakt. "Ze heeft bijvoorbeeld de tram van e-commerce gemist. Zeker is wel dat het bedrijf die strategische keuzes nu wel neemt. Een lokale retailer die terug het slagveld opgaat en duidelijke keuzes maakt, dat geeft opportuniteiten naar groei."

Meest gelezen